F

Frieserhäst

varför ska det vara så svårt att komma på namn till dom små småttingarn!?
Vi i familjen är väldigt oense om vad vår lilla rottis hane ska heta.
något som alla verkar hel OK med är Tyson, men vill gärna ha fler förslag till den lille nykomlingen!

En bild på den nu 5½ veckor gamla sötnosen (och moren då såklart) :D

{09594BE3-144C-4909-B0D5-906B24F78552}.jpg

Sv: namn

Jag tycker rottisar och andra stora hundar skall ha "snälla" namn. Jag känner en veterinär vars dobermann hette Emma. han sade att hon fick heta Emma för att alla skulle förstå att det var en fin familjehund hon var.

Därför går alla macho-namn bort för mig... Det är närmast töntigt (tycker jag alltså ;)) att kalla en schäfer för Rocky, en rottweiler för Tyson, en dobermann för Rambo etc. Sådana namn skall småhundar ha! :D

Jag träffade en gång en rottweilerhane som hette Folke. Det tyckte jag var fint på honom.

Så mitt förslag blir

MALTE

Lycka till med valpen!

Tycker Tyson är ett så hemskans vanligt namn. Annars är sk machonamn lite coolt tycker jag. Men jag är iofs lagd åt det hållet att jag skäller på min syster som inte har ett ordentligt nithalsband till sin doberman :)

Jag föredrar oxå "snällare" namn på rottisar. En kompis har två stora hanar som heter Lillen och Linus, det passar utmärkt på dom.. :D

Mulles_matte skrev:
Jag föredrar oxå "snällare" namn på rottisar. En kompis har två stora hanar som heter Lillen och Linus, det passar utmärkt på dom.. :D

Jag vet ett par rottishanar som hette Humle och Dumle. Lite väl lika varandra, kanske, men ganska avväpnande. ;)

Våra rottweilertikar hade båda gulliga namn.

Jag är också mer inne på snälla namn på stora hundar. Var det hundpsykologen Micki som i sin ungdom hade en schäfer som hette Attack. Tänk att ropa det när man möter någon:rofl: HiHi. Min schäfer heter Luffe.

prinsessfeminist skrev:
Jag tycker rottisar och andra stora hundar skall ha "snälla" namn. Jag känner en veterinär vars dobermann hette Emma. han sade att hon fick heta Emma för att alla skulle förstå att det var en fin familjehund hon var.

Därför går alla macho-namn bort för mig... Det är närmast töntigt (tycker jag alltså ;)) att kalla en schäfer för Rocky, en rottweiler för Tyson, en dobermann för Rambo etc. Sådana namn skall småhundar ha! :D

Jag träffade en gång en rottweilerhane som hette Folke. Det tyckte jag var fint på honom.

Så mitt förslag blir

MALTE

:bow:

Tyson är väl ett av de tråkigaste namnen också. Låter som alla parkalkisars kamphundsblandningar med nithalsband :crazy:
Lycka till med valpen! :crazy:

Snälla, inte Tyson, det finns tusen och åter tusen hundar som heter det. Typ som Dixie, Tilly och Trixie hos tikar.

Hitta på något som inte så många heter- jag döper mina hundar efter drag hos dem. Min ena heter Loka, för hennes färg ser ut som havets färg (Loka betyder vatten). Den andra heter Yla, ja just för att hon för mycket väsen... Döpte en kompis tollare till Flamma, för hon var ju röd.

Kom på något unikt. Min svarta tysk terrier jag ska ha nästa gång ska heta Aska. Så varför inte köra på något med svart stil, typ som Aska fast mer maskulint.

//E

Ja du, det är inte lätt.

Vår vovve är den enda i sin kull som heter det han kallas för, för uppfödaren var snäll nog att fråga oss vad vi tänkte kalla vår valp. Izor svarade vi, så på riktigt heter han It's Izor the Only (utöver kennelnamnet).
Annars kallar vi honom allt möjligt. Ior, Liten, Vovven, Izor Fizor m.m.

Lilleman kanske är ett bra namn på en rottis?

Jag har en kompis vars hundar heter Sixten och Svante, gulligt båda två! Stina tycker jag också är ett fint hundnamn, men det är ju till en tjej dårå....

Min ena hane heter Hannes.

Jag tycker att man maste lara kanna hunden lite innan man ger den ett namn. Det ar svart annars att veta om det passar!

Varan JRT hade vi i nastan en vecka utan att fa ett namn pa henne. Men vavvan var det annorlunda, hon och jag satt i bilen pa vag hem fran uppfodaren och jag testade namnen hogt pa henne. Jag ville att hon skulle heta Chloe eller Fifi...men hon satt bara och tittade pa mej. Sa jag fortsatte att rabbla upp en massa tjej-namn, men nar jag sa Stacey stallde hon sej upp och viftade pa svansen.
Det var kanske inte det namnet jag hade valt pa henne, men hon vill heta Stacey sa det fick bli det.

Pa rottis-valpen rostar jag pa:
Anton
Alfons
Axel
Ruff
Tristan
Nogger
Hampus
Frodo

visst gör den! :love: min jacka luktar fortfarande valp!! :d

ni behöver inte vara oroliga, tyson blir det inte!! ;)

Ett namn jag verkligen fastnat för är Baltazar!!! men gubben här hemma håller
fast vid att ett hundnamn endast ska bestå av 2 stavelser! smart som jag är kom jag på
att då kan man ju kalla honom för balle, men när jag tänkte efter på vad DET betydde.... hehe :o
Men balta eller zar skulle man kunna förkorta det till om det är så! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 786
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 528
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 575
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar