• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Jussi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 10 337
Sv: Namn

*kl*

Jag föredrar någorlunda tidlösa namn: inte alltför modernt, inte alltför daterat. Jag har själv gamla och i allra högsta grad daterade namn och det har enbart varit upphov till lidande.

(På något sätt befäster namnen min roll som familjens svarta får - mitt syskon har i stället fått tidlösa namn som även är internationellt gångbara, jag fick liksom det som "blev över".)

Får jag ett barn till så ska det, om det är en pojke heta John eller Carl. Är det en flicka är det svårare, men Sigrid brukar jag lite skämtsamt säga. Hilda är fint. Kanske Enya nu när min älskade hund inte lever mer. Atreju eller Atreyu tycker jag är jättefint (har sett båda stavningar), men det är visst ett pojknamn.... Men eftersom jag inte ska ha fler barn så blir det en hund (tik eftersom jag bara har tikar) som får heta Atreyu :) Det passar ihop med Nadya, Enya och Ayla :)

Svårt med tösanamn! :)

Och nej, ingen Jonny eller Calle här inte, då blir jag purken på folk :) Och ja, jag gillar bokstäverna C och Y :p

*kl*

Jag föredrar någorlunda tidlösa namn: inte alltför modernt, inte alltför daterat. Jag har själv gamla och i allra högsta grad daterade namn och det har enbart varit upphov till lidande.

Jag håller med där, men jag tycker det är svårt eftersom det där med namn verkar gå i cykler. Karin, Emma, Anna, Karl, Nils och Erik är väl ett såna namn jag kan komma på på rak arm, fast Karin döper man kanske inte till längre..?

Hade barnen inte haft en far hade jag noga övervägt Syster, Bror, Lillebror och Eskil.

Sen sonens namn som är världen finaste namn :-)

Drygt hundra år, så kommer namnen igen. Så, topplistan vid sekelskiftet 1899/1900 är gångbart. Nästa omgång kan man se 1910-talet.

Mormors mors namn brukar man också säga. Det skall altså gå fyra generationer så känns namnen roliga igen.

/Priffe som studerat namnskick i historiaforskning

Ja, där är det ju nu. Mina morföräldrar hette Sonja och Folke, det tycker jag nu för tiden är fina namn, de var födda 1918 och 1916.

Men det där med Kevin och Colin, går sånt också i cykler?

Jag gillar också bibliska och nordiska namn, även om det finns mycket annat fint också. Med en del undantag är jag inte alls förtjust i "moderna" namn (dvs sådana som dagens barn är de första att heta). När det gäller flicknamn har jag en tendens att gilla sådana som slutar på -id som Astrid och Ingrid. John är en favorit på pojksidan.

När det gäller mina egna framtida barn är kraven att namnen ska uttalas likadant på engelska och svenska, och inte låta helkonstigt tillsammans med ett brittiskt efternamn.

Sen är jag en sucker för namn som på något sätt passar ihop:angel: Fast det får inte vara Jenny och Benny utan tex då syskon som heter Eskil och Isar.

En gång arbetade jag på ett bröllop där paret hette just Jenny och Benny, otroligt söta, men jag kunde bara inte smälta det där med namnen...:D

Ja, där är det ju nu. Mina morföräldrar hette Sonja och Folke, det tycker jag nu för tiden är fina namn, de var födda 1918 och 1916.

Min mormors mor hette Signe. När jag var mindre var jag rädd för att jag när jag blev stor och skulle få barn skulle jag säkert tycka det var fint och döpa min dotter till det för att det var ett släktnamn. Och det var ju så himla fult :eek:

Idag tycker jag att Signe är jättefint :D

Kevin och Colin går väl inte i cykler ännu eftersom dagens barn är väl den första generationen som heter så. Vi får väl se vad som händer när Kevins och Tindras barnbarnsbarn föds. Första indikationen blir väl när Ronny, Sonny och Conny ska bli farfarsfar.

Sen är jag en sucker för namn som på något sätt passar ihop:angel: Fast det får inte vara Jenny och Benny utan tex då syskon som heter Eskil och Isar.

En gång arbetade jag på ett bröllop där paret hette just Jenny och Benny, otroligt söta, men jag kunde bara inte smälta det där med namnen...:D

Ja det gillar jag med. Syskonnamn ska ha samma stil, men såklart inte vara överdrivet lika. Min sambos förnamn börjar och slutar på samma bokstav som sina två syskons. Den traditionen ska han inte få föra vidare! :p

Signe hette min mormors syster, dvs Sonja och Signe, fint!

Fast jag tror att vissa namn inte kommer komma igen, men jag kan ju ha väldigt fel. Berit, Ulla och Margit till exempel, men vad vet jag.

Ja det gillar jag med. Syskonnamn ska ha samma stil, men såklart inte vara överdrivet lika. Min sambos förnamn börjar och slutar på samma bokstav som sina två syskons. Den traditionen ska han inte få föra vidare! :p

Nä, det är lite väl. Min pappa ville att jag skulle heta Kajsa, fint namn, men min pappa heter Kaj, lite väl :p

*KL*

En tjej på jobbet heter Adeviye, det tycker jag är väldigt fint :)

Annars gillar jag Julia, Märta, Signe. Har alltid tyckt om Viktor, Emil, Anton och Lukas också.

Min farmor heter Er-Britt, och hur mycket jag än älskar henne kommer jag inte döpa mina barn till det ;)

Samma här. :) Den som vet ett pojknamn som matchar "Elin" får gärna tipsa. :D

Signe hette min mormors syster, dvs Sonja och Signe, fint!

Fast jag tror att vissa namn inte kommer komma igen, men jag kan ju ha väldigt fel. Berit, Ulla och Margit till exempel, men vad vet jag.

Margit tror jag absolut kommer tillbaka!

Ulla känns väl mer tveksamt, tillsammans med namn som Britt, Gun, Börje och Lennart. Fast senaste året har jag träffat både bebisen Åke och bebisen Gunnar så det får jag väl snart äta upp :D

Älskar av någon anledning tvåstaviga namn som exempelvis Liva och Alma :love:. Pojknamn är svårare, men de får gärna vara enstaviga, som Carl eller Niels.

Kravet är att det ska uttalas någonlunda likadant på svenska och danska och vara gångbart och normalt i bägge länder :).

Internationella namn importeras alltid. Alla namn var någonstans ifrån från början kan man säga. Andreas och Charlotte tex. Med tiden blir namnen vanliga i vår flora och de känns lika svenska som några andra.

I regel är yngre föräldrar mer benägna att testa gränserna med "nya" namn. Det är också kopplat till social status.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 539
Senast: lizzie
·
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion... 29 30 31
Svar
604
· Visningar
35 293
Senast: Sander
·
Övr. Barn hej allihoppa:) Jag går i tankarna om vilka namn jag gillar:), är just nu i vecka 21+5 (22) så mer änn halva tiden har iaf passerat..:D... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 136
Senast: Diana
·
M
Gravid - 1år Kul med namn tycker jag, är nyfiken på vad ni tänkte/tänker er för namn till erat barn? Om ni har barn, vad hade ni för förslag... 7 8 9
Svar
178
· Visningar
42 751
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Pankreatit hos hund?