Sv: namn
Jag har släktnamn rakt igenom, tilltalsnamnet efter morfars mor och ett andranamn efter farmor och ett efter mamma. Min ena bror fick samma namn som min morbror, dock heter han det i andranamn. Själv har jag fastnat för att döpa en eventuell framtida dotter efter min mormor, då jag älskar det namnet. En moster, min syster och en kusin heter redan det namnet, fast då i andranamn.
Däremot skulle jag inte vilja ge mitt barn samma namn som något av mina syskon eller kusinerna på mammas sida (det är dem jag umgås med) heter i förstanamn, just för att det kan vara förvillande för barnet att inte veta vem man menar om man ropar namnet och båda är närvarande. Däremot har jag en kusin på pappas sida som jag träffar max två gånger om året, och när farmor och farfar inte finns mer kommer vi definitivt inte träffas alls, jag gillar namnet och skulle inte ha något emot att ge det till ett barn. Jag och kusinen har ju ingen kontakt, jag förknippar inte namnet med hen. Släkten efter kusiner struntar jag i, det är för avlägset.
Jag skulle nog inte heller ta samma namn som någon av mina närmare vänner har valt till sitt barn, inte i förstanamn i alla fall. Men som någon annan sa, bara för att "nån på byn" har samma namn, så tänker jag inte låta bli att ta det namnet.