Torktumlare

Trådstartare
Är det konstigt om man skulle döpa sitt barn till samma namn som barnets farfar? Eller till annan nära släktings namn? Om man tycker namnet är vackert och vill ha det till sitt barn ska man ändå inte och helt tänka om bara eftersom att det finns någon i den närmare familjen med samma namn? Ska man se familjens olika namn som upptagna? Har sett folk som velat döpa till något sen har en kusin fått barn och "tagit" det namnet men varför kan inte båda heta det?

Sv: namn

Är det konstigt om man skulle döpa sitt barn till samma namn som barnets farfar?
Nej. Sådant gör ju folk stup i ett.

Om man tycker namnet är vackert och vill ha det till sitt barn ska man ändå inte och helt tänka om bara eftersom att det finns någon i den närmare familjen med samma namn?
Varför skulle man det? Man kan inte äga namn.

Ska man se familjens olika namn som upptagna? Har sett folk som velat döpa till något sen har en kusin fått barn och "tagit" det namnet men varför kan inte båda heta det?
Tramserier.

Eftersom man inte kan äga namn kan man heller inte sno namn eller paxa namn.

nej, det är väl inte konstigt.

jag tror att folk till stor del undviker att döpa sina barn till namn som är "upptagna", därför att man lätt associerar det namnet med den andra personen.

Vi har givit vår son en levande släktings namn. Det är sambons morfars andranamn. Ett väldigt ovanligt namn (typ 300 bärare, 14 som tilltalsnamn).
Först tyckte några i släkten att det blev lite konstigt. Just för att de tidigare associerat namnet med någon annan. Dock blev sambons morfar JÄTTEGLAD och det gjorde nog lite att de andra slappnade av.

Jag personligen skulle tycka att det skulle bli konstigt om någon vän eller släkting skulle "ta" sonens namn. De kan omöjligt kommit på namnet själva utan enbart kommit på det för att vår son heter det (bortsett från de släktingar som visste om namnet vilka alla är över 60 och inte väntar barn ;) ). Det skulle kännas väldigt skumt, fantasilöst och lite som alla klampa in med träskorna i balsalen. Skulle någon däremot använda något av andranamnen (Erik, Max) skulle det bara kännas roligt.

Namn är känsligt för många. Vill ni använda ett "taget" namn så kan ni göra på några olika sätt:
- Berätta att vi kommer döpa vårt barn till det här namnet. Och sedan strunta i reaktionen. Mer informera och sedan låta reaktionerna rinna av sig.
- Fråga hur personen/personerna skulle se på saken. Låta hen reagera och ge sin syn på saken och därefter bestämma er.

Hoppas ni blir nöjda oavsett!
Mvh
Miks

Mitt barn är döpt efter min låtsasfarfar som gick bort nästan exakt ett år innan min son föddes samt min sambos farfars namn som tilltalsnamn.

Bebisen i magen finns viss risk att den får sin farfars namn om det blir en liten kille. En dotter får nog ett helt eget namn som liknar min första barns namn.

Samma namn som en kusin skulle den inte få. Eller samma namn som mina kusiners barn. Möjligen om det var någon jag inte alls umgicks med.

Dock om det riskerar att reta någon så skulle jag inte välja just det namnet heller. Jag har respekt för mina och min sambos släktingar. Därimot inte bekanta på byn som råkar vilja ha samma namn som det namn jag valt.

Nu vet jag ingen som sagt att de vill ha just de 2 namn jag planerar till mitt barn. . Men jag håller oxå dom hemliga i förhoppning om att ingen annan ska komma på hur fina dom faktiskt är:crazy:

Jag känner personligen att namn efter far- eller morföräldrar känns helt okej. Snarast är det väl faktiskt lite hedrande för den som barnet namnges efter! (Kan ibland ångra att inte vår äldsta fick sin farfars lite ovanliga namn som andranamn)

Också namn efter någon av föräldrarnas syskon skulle kännas okej (fast då skulle jag nog ta det som andranamn eller fråga personen själv först). Likadant namn som något annat barn inom släkten (som man umgås med/känner) känns inte rätt för mig. Jag skulle nog faktiskt känna mig lite smått fundersam och tycka det vore lite ofint om mitt eller sambons syskon döpte sitt barn till samma tilltalsnamn som något av våra barn.

Vår äldsta har inga "släktnamn", men den yngsta har två andranamn; ett efter mormor och ett efter farmor.

Nej det är inte konstigt. Jag har två kusiner på pappas sida som heter xx yy och en kusin på pappas sida + en farbror som heter aa bb.

Alltså både tilltals- och efternamn är detsamma. :crazy:

Sen har jag, även det på min pappas sida, en kusin och ett kusinbarn (tjejer) som har samma tilltalsnamn och en kusin och ett kusinbarn (killar) med samma tilltalsnamn. (Det är inte kusinerna som har samma namn som sina barn utan en annan kusin har namngett två av sina barn så).

*förvirrad* :angel:

Om man sen kollar på andranamn så finns många fler med samma.

Det kan bli förvirrande för barnet att veta vem som menas. Jag är själv döpt efter min moster och det har ibland varit väldigt förvirrande när jag inte vet om man menar mig eller moster.

*KL*
Jag består av släktnamn hela jag, tror det är lite tradition i vår släkt... Mitt tilltalsnamn är från min farfars och min farmors mostrar (dom hette samma sak). Dock har jag så vitt jag kommer ihåg inte träffat dom. Jag delar mitt andranamn med både min mamma och mormor. Min pappa delar förstanamn (dock inte uttalsnamn för honom) med farfar och min bror har morfars mellannamn.
Jag är stolt över mina namn och om jag får en dotter kommer hon döpas efter mormor och en son kommer döpas efter morfar, alltså ha samma mellannamn som jag och min bror har. Jag tror också att jag är lite extra stolt över den namnkopplingen eftersom jag inte delar efternamn med min mamma. Skulle kunna tänka mig att ha min brors namn som uttalsnamn till en son, jag tycker det är jättefint!

Så, nej, jag kan inte säga att jag tycker att det är något konstigt med släktnamn som "ärvs", ens från levande släktingar. Däremot kanske man kan tänka på om man måste ha det som uttalsnamn? Skulle kanske tycka att det var lite konstigt om två levande nära släktingar hade samma uttalsnamn...

Här är en till med släktnamn, raka vägen igenom :D

Förnamn efter gammelmormor, andranamn efter mamma, "tredjenamn" efter mormor/moster.

Det "tredjenamnet" har vi fört vidare till döttrarna som andranamn.

Men jag skulle inte ta ett tilltalsnamn som någon annan kusin/kusinbarn har.
På min mans sida finns det så och det uppstår ofta förvirring i vem man pratar om.

Jag har släktnamn rakt igenom, tilltalsnamnet efter morfars mor och ett andranamn efter farmor och ett efter mamma. Min ena bror fick samma namn som min morbror, dock heter han det i andranamn. Själv har jag fastnat för att döpa en eventuell framtida dotter efter min mormor, då jag älskar det namnet. En moster, min syster och en kusin heter redan det namnet, fast då i andranamn.

Däremot skulle jag inte vilja ge mitt barn samma namn som något av mina syskon eller kusinerna på mammas sida (det är dem jag umgås med) heter i förstanamn, just för att det kan vara förvillande för barnet att inte veta vem man menar om man ropar namnet och båda är närvarande. Däremot har jag en kusin på pappas sida som jag träffar max två gånger om året, och när farmor och farfar inte finns mer kommer vi definitivt inte träffas alls, jag gillar namnet och skulle inte ha något emot att ge det till ett barn. Jag och kusinen har ju ingen kontakt, jag förknippar inte namnet med hen. Släkten efter kusiner struntar jag i, det är för avlägset.

Jag skulle nog inte heller ta samma namn som någon av mina närmare vänner har valt till sitt barn, inte i förstanamn i alla fall. Men som någon annan sa, bara för att "nån på byn" har samma namn, så tänker jag inte låta bli att ta det namnet.

Min brorsdotter heter Elin, och min dotter heter Elina. Jag tänkte faktiskt inte ens på att det var väldigt likt, bara en bokstav ifrån, innan jag fick små pikar av någon. Det låter ju inte alls lika, jag vet inte om de tog illa upp faktiskt... inget de sagt något om.

Kl.
Vår son har släktnamn rakt igenom, första namnet är iof sambons farfar så han lever inte längre.
Andra namnet är min pappas namn och tredje efter min morfar och sambons morfar (hette samma)

Döpte däremot min häst till ett namn som fanns i släkten, sambons halvsysters bebis som jag bara träffat som hastigast en gång eftersom de bor ca 40 mil från oss, så hade faktiskt inte honom i tankarna alls utan tog ett namn lite snabbt som jag tyckte passade hästen (var tvungen att komma på ett namn då se skulle skaffas papper till honom när jag tittade på honom första gången, blev snopen att han inte redan hade ett & lite ställd mot väggen)
Det tog hus i helvete rent ut sagt!
Så det kan nog bero lite vad man har för släkt med ;)
Jag hade bara tyckt att det var smickrande om någon döpt något efter mig!
En vänn till min mamma tyckte att mitt namn va så fint så hon döpte sin dotter till samma -ett a och döpte senare sin son till samma som min bror och det gjorde inte oss ett dugg, bara skoj :)

Vi har gjort det. Vår som har samma namn och efternamn som sin farfarsfar.

Däremot har vi inte valt ett fint namn till vår dotter som min kusin heter. Det namnet har ingen annan förankring i släkten och är verkligen "hennes". men det känner man ju själv :) Däremot fick vår dotter ett mellannamn som halva släkten heter.

Jag tycker det är svårt. Ett av mina favoritnamn är Isabell/Isabella och jag ville ha det till vår första dotter, även sambo gillar namnet men barnens farmors bästa kompis heter Isabella och då tyckte sambon att namnet inte kunde ges till vår dotter.

Hon heter istället Emilia Elisabeth, Elisabeth heter min syster i andra namn, min mamma hette det också i andra namn och barnens farmor heter det som tilltalsnamn.

Andra barnet heter Maja Maria. Maria är ett namn som också finns på båda sidor av släkten (jag som tilltalsnamn, barnens farmors syster som tilltalsnamn och flera har det som andra namn). Maja hette min pappas farmor och min mamma kallades det som barn.

Det kan bli förvirrande för barnet att veta vem som menas. Jag är själv döpt efter min moster och det har ibland varit väldigt förvirrande när jag inte vet om man menar mig eller moster.

Men har det varit så pass förvirrande att det varit jobbigt?

kl

Delade åsikter! Vissa i tråden tycker det inte är något konstigt andra skulle inte döpa sitt barn till samma som någon nära. Nu pratar jag endast om tilltalsnamn inte om andra och 3e namn.

Min personliga åsikt är att JAG hade blivit mycket glad om någon velat döpa sitt barn efter mig. Samtidigt har min kusin fått samma namn som jag men hon är inte döpt efter mig. Min faster känner inte ens mig utan gillade bara namnet det är helt okay för mig. Medan vissa blir arga och frustrerade "kunde hon inte komma på något eget" som om namnet helt plötsligt tillhörde endast dem..

Namn är känsligt för många. Vill ni använda ett "taget" namn så kan ni göra på några olika sätt:
- Berätta att vi kommer döpa vårt barn till det här namnet. Och sedan strunta i reaktionen. Mer informera och sedan låta reaktionerna rinna av sig.
- Fråga hur personen/personerna skulle se på saken. Låta hen reagera och ge sin syn på saken och därefter bestämma er.

Hoppas ni blir nöjda oavsett!
Mvh
Miks

Nu är det inte aktuellt just nu utan jag bara frågar eftersom att disskussionen kom upp i min närhet. Min pappa hade blivit hedrad om jag döpt ett barn efter honom och jag kan tänka mig göra det eftersom att jag verkligen älskar namnet och älskar honom sen att min älskade morfar har samma namn gör det bara bättre. Medan andra i min närhet tycker att det av ren lathet man väljer att inte "hitta på något eget" men hur många i världen är ensamma om sitt tilltalsnamn? Ville bara få lite av en bekräftelse om att min tankesätt inte var helt galet..

Nej inte ett dugg konstigt.

Vi har gjort så, han har både sin pappas namn (i andra namn) och han har samma förnamn som sin morfar

Ja, det har det ibland. Genom åren har det blivit missförstånd flera gånger.

Jag och moster har samma tilltalsnamn och eftersom det är så ovanligt är vi båda vana vid att vi är ensamma om namnet i alla sällskap och reagerar alltid så fort vi hör det. Kanske varit annorlunda om vi delat ett mycket vanligt namn, det vet ju ingen av oss eftersom vi aldrig haft ett vanligt namn.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
7 589
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar