Nämen oj, Vad tog det åt honom?

R

Revontuli

Har en häst sedan någon vecka tillbaka. Det har gått helt bra hittills, men det känns som att han blivit "surare" för var dag som gått. Jag är inte rädd för honom, och har aldrig heller slagit honom. De senaste dagarna har han börjat nafsa, inte hårt men dock så det känns. Idag tog jag på honom grimman och knäppte på grimskaftet (ute på sommarbetet). När jag sedan vänder ryggen åt honom så får jag en hård knuff, samt ett riktigt bett i ryggen. Nu börjar jag undra vad jag gjort för fel med hästägandet. Det känns som att jag inte har markerat min ledarposition tillräckligt, och som att han utmanar mig. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. I början visade han inga tendenser till att nafsas eller bitas. Jag tycker inte det ska vara nödvändigt att markera sin ledarposition, möjligvis ibland, men de senaste dagarna har det blivit lite för ofta. NH har jag försökt mig på lite, men har dock ingen NHtränare i närheten att fråga. Det andra alternativet skulle vara att han har ont och försöker visa det, men han ser inte ut att vara öm eller ha ont någon stans. Vad har det tagit åt honom? Hästen i fråga är en valack på 5 år, snäll till tusen var han först men nu vet jag då inte om han är så snäll mer.


hjälp / D
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

"Jag tycker inte det ska vara nödvändigt att markera sin ledarposition, möjligvis ibland, men de senaste dagarna har det blivit lite för ofta."

Låter helt klart som att din häst testar dig. Låt honom aldrig börja naffsa. Inte ens lite. Vifta bort honom på en gång och om det inte hjälper får du bli mer aggresiv.

om han knuffar dig så tvinga bort honom från dig. Han har klart klampat in på dit område då och vi vill ju inte ha en häst i fejjan = bli omkringknuffad :crazy:
Be honom genast att backa, alltså ge honom backkommando, vad nu det är för den hästen. Om ni inte har något brukar man knacka i bogen eller skaka grimskaftet. Det blir obehagligt för hästen och den brukar backa undan. Men så fort han backar så måste du genast sluta med backkommando. Detta blir belöningen så att han fattar att knuffa runt dig inte är accepterat, men att han håller sig på lagom avstånd är bra.

En del hästar är tuffare, så om han inte backar av skakningar, så får du snurra repänden. Om han fortfarande inte backar får du nog uppsöka en tränare eller liknande. Det skulle jag gjort. Jag vill inte utmana mer häst än jag klarar av.

Lycka till.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

NH-hmmm
Vad har vanligt svenskt hästvett tagit vägen:crazy:

Man kan undra hur folk klarar av sina barn nuförtiden.

Respekt o förtroende går hand i hand.

Att man är konsekvent i sitt agerande, där man är ledare om det så handlar om barn, hund, häst eller karl:D

Man kan inte tjata sen hota med repressalier o sen - de nada.

En väluppfostrad häst stannar innan den kommit fram, kliar sig inte på matte o står still om man sagt så.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

axel skrev:
NH-hmmm
Vad har vanligt svenskt hästvett tagit vägen:crazy:

Man kan undra hur folk klarar av sina barn nuförtiden.

Respekt o förtroende går hand i hand.

Att man är konsekvent i sitt agerande, där man är ledare om det så handlar om barn, hund, häst eller karl:D

Man kan inte tjata sen hota med repressalier o sen - de nada.

En väluppfostrad häst stannar innan den kommit fram, kliar sig inte på matte o står still om man sagt så.



:bow: :bow:

Tja varför är "NH-tränare" och "Nannysar" på TV så efterfrågade:angel: Och hundarna finns det också tv-program om hur man uppfostrar.

Till TS: Tala om för hästen vad du tillåter och inte tillåter. Svårare är det inte. Visst kan en del hästar bli griniga om de har ont, den får ju fortfarande inte bita dej, eller hur?
Om hästen knuffar dej och biter så talar du om att det är INTE ok, strunta i vad som är NH och inte (forumet är fullt av hästar som "lyder perfekt" när matte/husse "nh-tränar" men skiter i när mattte/husse vill ta en promenad eller välja promenadtempo. Då ställer de sig på bakbenen och vägrar gå från stallplanen eller skenar, i alla fall)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Men det är ju det. Jag tycker inte man genom slag ska markera sin ledarposition. Visst, hästar markerar flockledaren genom att slåss om saken, samt att de andra viker undan till slut. Och NH, handlar inte det om att hästen får göra som den vill, men det blir obehagligare än att göra som jag vill. Ang. att putta bort honom om han gör något, så kan jag säga att detta bara ger värre beteende på honom. Jag har vuxit upp med den uppfattningen att om man slår en häst, så kommer den alltid att minnas det. Det är som att när jag försöker markera att jag är ledaren, så försöker han träda över min gräns. Och ja, jag har haft häst förut samt hanterat ganska mycket olika hästar. Har dock aldrig sett detta beteende.

/D
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Meningen med NHträningen är att lättare kunna hantera samt lära känna min häst. Klart man ska vara öppen för andras förslag och inte fastna i sitt egna fyrkantiga tänkande.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

:bow: :bow:

Håller med fullständigt!
Var tog det vanliga hästvettet vägen och det sunda förnuftet?

Jag har haft en häst som markerade mot mej genom att hugga mot mej när han hade fått sin E.M mat. Tog tag i grimman och ryckte till. Han visste att han gått över gränsen och gjorde inte så igen.

Det är inga små djur vi har att göra med och ibland behöver man säga till dem på skarpen. Om det är genom att behöva ge dem en knäpp på mulen eller en rejäl dask på baken tycker inte jag är fel bara det inte går till överdrift. Men som sagt vi har att göra med individer som väger runt 600 kg.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Man behöver väl ändå inte slå sin häst för att tala om att man inte tolererar att den naffsar.
Höj rösten och tala om för hästen att det inte är OK tex NEJ. Men man måste ju ha lite tryck bakom, så att hästen hör och ser på dit kroppsspråk att det inte är OK. Se lite arg ut :)
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Det är nått som händer med 5-åringar, de blir monster för en period... Typ hästarnas tonåringstid! De ska testa, flänga, vara allmänt idiotiska! Detta är en fas, tacksamt nog, en övergående fas. Undertiden han testar dig, retar gallfeber rent utav, ska du vara lugn och konsekvent. Inga slag eller hot, tryck bort honom och säg NEJ så vasst du kan. Hästen ska inte associera dig med något obehagligt.

Läste nyss en mycket bra bok som är skriven av en man som inte håller på med NH "join up" utan vanligt sunt förnuft. Blev riktigt överraskad eftersom boken kostade inte multum och var välskriven och mänga bilder och steg-för-steg förklaring om hur man botar hästars s.k. fobier (transporter, klippmaskiner m.m). Skickar PM! :D
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Det är så jag redan gör, men det verkar inte riktigt nå fram? :confused:
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Gnist skrev:

Japp även jag säger samma. Jag skulle aldrig någosin låta min häst en nafsa mig. JAG är ledaren och ett minsta nyp ska inte finnas ens i min hästs tankar! Det är ditt ansvar att uppfostra din häst, både för din men främst för andras skull om dom ska behöva hantera den i framtiden!
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

aj då :(
Då kanske du ändå måste knäppa till den på mulen. Han har nog redan passerat gränsen och då kan det tyvärr behövas lite tuffare tag för att han ska förstå.
Jag lovar att din häst inte kommer att må dåligt för att du knäppt till den på mulen, snarare tvärt om. Hästar mår bra av att ha en given ledare.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Diabolical skrev:
Det är så jag redan gör, men det verkar inte riktigt nå fram? :confused:

Som sagt, din häst är tonåring... Inget man botar i en handvändning! Jag känner inte din häst, jag vet inte exakt vad han gör, är det dessutom en ny bekantskap (du skrev något om att du haft honom i en vecka) är det inte konstigt att han är annorlunda.

Jag har inte så mycket till svar men läs boken! :)
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Diabolical skrev:
Men det är ju det. Jag tycker inte man genom slag ska markera sin ledarposition. Visst, hästar markerar flockledaren genom att slåss om saken, samt att de andra viker undan till slut. Och NH, handlar inte det om att hästen får göra som den vill, men det blir obehagligare än att göra som jag vill. Ang. att putta bort honom om han gör något, så kan jag säga att detta bara ger värre beteende på honom. Jag har vuxit upp med den uppfattningen att om man slår en häst, så kommer den alltid att minnas det. Det är som att när jag försöker markera att jag är ledaren, så försöker han träda över min gräns. Och ja, jag har haft häst förut samt hanterat ganska mycket olika hästar. Har dock aldrig sett detta beteende.

/D


Det kan behövas en dask någon gång eller mer, men ingfen pratar om misshandel utan bara om att använda bästa sättet att få hästen att lyssna och bry sig om vad du tycker.

Har den börjat hunsa runt dej ser den inte dej som över i rang och hur skulle en annan häst reagera i det fallet? Jo undergivet och vänligt gå undan eller rejäl (oftast fysisk) markering. Så vill du att hästen förstår har du det att välja mellan. Och jag garanterar dej att den inte går och surar hela livet på den som markerat utifrån högre rang. :smirk: Där har du nog lärt dej tokigt, om du tror det.

Det är faktiskt tvärtom. Hästen blir osäker och otrygg om rollerna med människan är fel, då tar den för sig och gör ungefär som din gör nu, och den mår inte bra av det. Om du talar om för en sån häst vad som gäller och står fast vid det, med din hållning, vilket brukar räcka, annars med så mycket fysisk bestraffning som behövs för att hästen ska förstå vad du menar, så blir den tryggare med vad som gäller, och mår bättre. Den blir oftast mer avslappnad och tillgiven,
tvärt emot vad många här på buke tyvärr tror.

Nu pratar jag om att markera vad som gäller i umgänget inte om att ta till onödigt våld på något sätt. Helt enkelt det som krävs för att få hästen att lyssna på dej och backa.

Hästkunnandet som flera efterlyser här handlar om det. Det finns så otroligt mycket okunnighet som gör att olika gurus och "hästnannys" får en marknad.

Glöm att hästen kommer ihåg minsta slag och går och är ledsen. Titta hur de fostrar varandra och lär av det.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

oopsie skrev:
Det kan behövas en dask någon gång eller mer, men ingfen pratar om misshandel utan bara om att använda bästa sättet att få hästen att lyssna och bry sig om vad du tycker.

Har den börjat hunsa runt dej ser den inte dej som över i rang och hur skulle en annan häst reagera i det fallet? Jo undergivet och vänligt gå undan eller rejäl (oftast fysisk) markering. Så vill du att hästen förstår har du det att välja mellan. Och jag garanterar dej att den inte går och surar hela livet på den som markerat utifrån högre rang. :smirk: Där har du nog lärt dej tokigt, om du tror det.

Det är faktiskt tvärtom. Hästen blir osäker och otrygg om rollerna med människan är fel, då tar den för sig och gör ungefär som din gör nu, och den mår inte bra av det. Om du talar om för en sån häst vad som gäller och står fast vid det, med din hållning, vilket brukar räcka, annars med så mycket fysisk bestraffning som behövs för att hästen ska förstå vad du menar, så blir den tryggare med vad som gäller, och mår bättre. Den blir oftast mer avslappnad och tillgiven,
tvärt emot vad många här på buke tyvärr tror.

Nu pratar jag om att markera vad som gäller i umgänget inte om att ta till onödigt våld på något sätt. Helt enkelt det som krävs för att få hästen att lyssna på dej och backa.

Hästkunnandet som flera efterlyser här handlar om det. Det finns så otroligt mycket okunnighet som gör att olika gurus och "hästnannys" får en marknad.

Glöm att hästen kommer ihåg minsta slag och går och är ledsen. Titta hur de fostrar varandra och lär av det.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Precis så jag oxå resonerar. Hästar är inga prydnadssaker och de tänker heller inte som vi. Om en häst kickar till en annan häst inte fasen är de ovänner resten av livet. Utan de lär sig genom detta vad som är okej och inte. Naturligtvis bör man väl försökan använda rösten och kroppsspråket i längsta möjliga mån, men funkar inte det (vilket det faktiskt inte gör på alla hästar) så tycker jag att det är helt ok att knuffa till hästen om den knuffar dig eller "bita tillbaka" om den biter dej!
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Coffeaclub skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Precis så jag oxå resonerar. Hästar är inga prydnadssaker och de tänker heller inte som vi. Om en häst kickar till en annan häst inte fasen är de ovänner resten av livet. Utan de lär sig genom detta vad som är okej och inte. Naturligtvis bör man väl försökan använda rösten och kroppsspråket i längsta möjliga mån, men funkar inte det (vilket det faktiskt inte gör på alla hästar) så tycker jag att det är helt ok att knuffa till hästen om den knuffar dig eller "bita tillbaka" om den biter dej!


Ja precis, det är ju faktiskt hästen som bestämmer hur mycket man behöver ta i.

Hästen kommer som sagt INTE gå och tjura på dig för att du säger ifrån.
 
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

*kl*
Folk frågade mig om jag hade tränat NH med mina hästar som är så snälla, så jag ser ut som :confused:
Visste då inte vad NH var.

Jag har alltid haft bra hyfs på mina katter, hundar, hästar mm.
Jag brukar svara :- Visst är de snälla, men de är oxå väldigt väluppfostrade.

O detta har inte skett genom våld mot dem.

Jag kan lämna mina hästar för att gå in o hämta en sak, men jag ka n oxå läsa om det inte går idag.

Jag behöver heller ingen hjälp vid träning /tävling.
Hästarna går in själva in i transporten.
De sköter sig exemplariskt vid klinikbesök eller vid skoning.

Raspas utan munrulle, brems eller lugnande.
Jag skriver inte detta för att briljera, utan för att upplysa att det fungerar med en konsekvent uppfostran.

De litar på mig som ledare.
att jag inte utsätter dem för faror o skyddar dem. då har jag förtjänat min respekt.

Respekt är ett missbrukat ord idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Nämen oj, Vad tog det åt honom?

Jag tycker inte det ska vara nödvändigt att markera sin ledarposition, möjligvis ibland, men de senaste dagarna har det blivit lite för ofta

Då du inte har haft hästen länge, så är det klart att den testar gränserna.
De första dagarna är det lite läskigt med ny miljö, människor o andra hästar- men sen:devil:

Även om den nu skulle ha ont (vilket jag inte tror) så ska den inte sätta sig upp mot dig.
Jag anser inte att man ska skrika åt den, då den ser dig som ett rovdjur. Utan en konsekvent o lugn attityd.

Ta plats!
Den ska backa om du går emot den bestämt.
Den ska följa dig när du går, vänder eller stannar.

Naffsar:devil: Jo du tack. Explodera med din kropp o säg NEJ.
du behöver inte slå till den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 675
Senast: Honey07
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp