Naiv eller otursdrabbad?

H

Honeypixie

Jag tyckte inte att tråden passade klockrent in någonstans, så den fick hamna här. Flytta på den om den ligger galet!

Här är mina funderingar: Jag köpte min första häst, en Fjording, i augusti. Det stod snart klart att hon var en ovanligt svår häst, men olater som förmodligen är befästa sedan länge. Hon använder ren råstyrka när något inte passar sig; rammar mig, sliter sig... När jag gjort mina många tappra försök att verkligen gå in för att vinna ledarskapet så har det slutat med att hon blivit totalt omöjlig att ha att göra med, jävlats med mig i ren protest, stuckit med mig, bockat, stegrat sig, slitit omkull mig osv. Jag har inte motivationen att lägga den tid och energi som skulle krävas för att få bukt med henne, och det är även för min egen säkerhet som jag nu ska sälja henne.

Istället har jag nu tagit ett kallblodssto på foder. Det rör sig om en häst som i mina ögon är helt sagolikt vacker, och som jag föll för mycket på grund av hennes milda, vänliga utstrålning, att hon flyttar sig så bra för skänkeln, är lite NH-hanterad, hoppglad och allmänt positiv. Hon är till salu, men jag tog henne på foder till att börja med eftersom hon verkade ha ont i munnen och kastade oavbrutet med huvudet under provridningen.

Nu har problemen med hakar och foderficka med inflammerat tandkött åtgärdats, men kasten med huvudet är kvar. Efter några veckor har även andra problem blivit alltmer kännbara: Hon är snabb att stegra när något inte passar henne, hon är inte alls trafiksäker, och kasten med huvudet blir till slut till bockningar i både trav och galopp.

Nu till mina frågor:

1. Är såna här problem sånt man får räkna med då man skaffar en häst i 20000 kronors-klassen? Får man helt enkelt ta för givet att säljaren alltid håller tyst om en massa problem och olater, och räkna med att få rida till eller jobba järnet med att få bukt med olater? Är det bara att glömma tanken på att hitta en "färdig" häst i den prisklassen?

2. Är jag bara otålig som är uppgiven med häst nummer två efter tre veckor eftersom första hästen var så besvärlig?

3. Jag är ute efter en trevlig häst, gör inget om den är lite äldre, att rida skogsturer med, hoppa uppåt en meter med för skojs skull, som inte behöver vara superbra utbildad men som ska gilla att jobba, vara hyfsat känslig för hjälperna och ha lite egen motor. Är det för höga krav på en häst för runt 20000 kronor? Är jag naiv eller har jag otur?

Sv: Naiv eller otursdrabbad?

Kort sagt, jag tror att du har otur! Det finns säkerligen någon i den prisklassen som är mer lik vad du söker. Lycka till med att hitta henne/honom!

Nej, jag tror inte det är en omöjlighet alls. Inte om du kan tänka dig en äldre häst i alla fall. :)

Min tant var i den prisklassen och vänligare och pålitligare (hmm...och busigare när hon är på det humöret, men aldrig något elakt eller dumt) häst tror jag inte man kan få tag i. :love: Men hon är som sagt äldre, nu i år är hon 21, islandshäst, men hon har ju tyvärr eksem.

Min förra häst låg också i den prisklassen och där var det en hel del mörkande av problem, så jag vet att man inte alltid har 'tur'. Men man ska ju hitta rätt häst, och det kan ta lite tid. :)
Sen kan ju vissa problem gå över med tiden också när hästen får förtroende för dig. (så var det med min förra häst)

1. Nej det tycker jag inte man ska behöva räkna med,
sen finns det många säljare som inte säger hela sanningen om sina hästar tyvärr.
2. Visst jag tycker 3 veckor är alldeles för tidigt att ge upp men
har den såna tendenser så hade jag inte köpt den.
Tur att du har den på foder.
3. Jag tycker bara att du haft otur men man får nog räkna med att leta länge när det handlar om begränsade pengar.

Men är det ens lönt att leta i annonser? Efter att ha provridit den ena katastrofen efter den andra, och fått hem två hästar som verkade superbra under provridningen men sen visat sig ha rejäla olater så är jag lite skeptisk... Just när det gäller de här billigare hästarna, ska jag hålla mig till att leta via kontakter?

Jag har förut letat liknande häst men har för tillfället gett upp, men nånstans hoppas jag att den trygga pålitliga skogsmullen finns, nån gång i framtiden.
När jag va ung fanns några riktigt pålitliga,trygga hästar kring mig, men då hade jag inte vett att uppskatta dem. Då va det lite mer kul med svårare hästar. De måste finnas några där ute men har inget bra tips hur man hittar dem. Också träffat på den ena efter andra som inte stämmer med vad säljaren säger.
Så finns det någon i omgivningen så är det säkert bättre.

Det kan ju faktiskt vara så att hästarna har fungerat bra förut, och det är med dig de bråkar.
(Förutom det med munnen då.)

Jag tror visst att de finns men jag tror att du letar i fel kategori.
Ju grövre en häst är desto mer självständig är den är min erfarenhet. Den har lärt sig att själv är bäste dräng och får man en sådan häst som vän så har man en superkompis men du måste visa dej "värdig" att få vara i dess närhet och det tar tid och kräver mycket kunskap.

Den du letar efter är en sådan som vår arab, supersnäll i alla lägen och vill vara med och göra rätt, inte så jättehög i rang och väldigt följsam.

Alla hästar kräver att du visar att de kan lita på dej och efter bara några veckor ser man om hästen tar över eller vill att du ska visa vägen. Du ska ha en häst som vill att du ska visa vägen tror jag efter vad du har berättat här.

Vi hade tur som hittade vår arab, han hade sålts men kommit tillbaka, han hade haft en fästingsjukdom som gjorde att han var omusklad och han var inte igång. Ägaren var nästan desperat efter en köpare eftersom hon inte hade varken tid eller råd att ha honom kvar.
Vi hade honom på foder några månader men kände omgående att det var rätt häst. Det är min dotters häst och hon var bara 14 när hon köpte honom och jag ville absolut att hon skulle ha en häst hon och jag kunde lita på i alla lägen och som först och främst var snäll.

Ett tips är att leta bland överväxta ponnyer om du inte är för stor för en sådan häst, vår arab bär 75 kg utan problem men över det så tycker han att det blir jobbigt. Han är ca 152 cm hög och ganska grov tack vare sin djupa bröstkorg.

Det kan ta lång tid att hitta de där guldkornen och det måste få ta tid. Jättebra att du fick ta den här du har nu på foder och försök göra det nästa gång med.

Leta hästar som är i mellanskiktet i rang, som är lite "mammiga" och som gärna vill vara med. Strunta i alla som kastar med huvudet eller har andra grejer för sig för även sedan problemen är borta så sitter det lätt kvar i psyket och det tar tid att träna bort.

Lycka till!

Pris har inget att göra om hästens godhet, skolning för man betala.
Haft Fjördis i nästan 40 år, aldrig non problem, bäste hästen som finn i min bok. En sak jag har lärt mig, bli ni kompis ger dom hela sitt hjärte, dom har mycket stor tolerance och marginal för misstager, men när dom "Cold Jaw" eh, ta betet, och försöka kasta av dig, då har man gått för långt och dom tala om på det enda sätt dom kan att "NU ÄR DU DUMM OCH JAG TÄNKA INTE TA MER AV DIG!"
Du försökt med en kallblod till och det gick inte?
Jag vill inte vara taskig men jag säjer som dom häster har försökt att säjer:
Känska häster är inte din gräjer och du för hitta en annan interest.
AZ

Hej!

Jag tror att du haft lite otur i kombination med att du kanske tagit dej an hästar med för stor egen vilja.

Min förra häst var en sån som redan som 4-åring visste att hon bestämde och att hon inte behövde nån människa. Vi hade många duster och det var inte alltid lätt i början, men vi tog oss igenom det och hon blev en umysig häst mot oss. Mot de personer som inte klarade av henne kunde hon vara vidrig (stegra, vägra gå eller bara gå rakt över)!

Jag tror du kan leta vidare efter häst, men försök hitta en som inte visar några problemtendenser vid provridning, en häst som kanske varit ute och åkt lite mer- dom kan om man har tur ha lättare att flytta. Ta inte hem första bästa häst utan leta tills du hittar en där du känner dej instant trygg och säker. Tanken ska inte vara "måste bara fixa.. " utan mer åt hållet "den här hästen kan jag ha roligt med IDAG".

Lycka till!

/ Lavinia, som haft sjuk tur med sina seanste 2 hästköp, men hade 2 riktiga idiotköp innan dess.

Hade tidigare ett halvblod som slog med huvudet visade sej att han hade ont i ryggen.Kolla upp hästen så hon inte har ont någonstans.Ta gärna hjälp av en tränare som håller på med akademisk ridning så att allt går lugn tillväga framåt.Lycka till:)

Jag funderar lite på att det verkar som om bägge hästarna visar ungefär samma beteende, med vissa individuella avvikelser Men det kanske är så att du ska ta och titta på din egen ridstil? Kan ju vara så att det är något hos dig som plockar fram det här hos hästarna. Ett sätt kan vara att ta lektioner med hästen/hästarna och höra vad "läraren" säger.
Sitter felet hos dig kommer det ju att kvitta hur mycket du betalar eller hur många hästar du provar. Så undersök den biten först.

Priset har nog inget med saken att göra.
Jag köpte min fjording för 10 000 och han är den perfekta hästen för mig. Han var 13 år när jag köpte honom, blir 19 i år.
Pigg, egen motor och extremt hoppglad. Väldigt snäll i hantering. Tycker om att jobba! Kan som de flesta fjordingar vara envis, testig, och busig (gillar snabba vändingar och att dra iväg när man rider, om han är på det humöret), men bara man vinner över honom så blir han samarbetsvillig.

Envisa hästar är väldigt viktigt att Alltid vinna över. Fjordingarna i vårat stall kan ibland dra sig vid insläpp och tycka att de kan springa själva in... de som låtit dom göra så har idag väldigt svårt för att leda dom och ta in dom... men för oss som var envisare, hämtade ut hästarna igen och gjorde om tills de lyssnade Helt på oss, så går det jättebra att ta in och ut den med bara ett grimskaft runt halsen.
Häromdagen tog jag ut min häst helt utan grimma eller grimskaft... han fick gå lös bredvid mig... men jag var väldigt noga med att stanna 5-6 gånger på vägen till hagen och att han också skulle stanna och vänta tills Jag gick igen. Detta hade inte gått förr, men han har insett att det belönar sig att lyda, och han har fattat vem som är ledare. Han kan självklart fortfarande busa och testa... men då är jag noga med att göra om.. det ska aldrig löna sig att busa! Och så har jag börjat med att vara duktigare på att belöna med beröm eller godis när han gör som jag säger!

Tror du haft otur med dina hästar... prisklassen har nog inget med saken att göra!
Det viktigaste om du väljer att behålla en häst med sånna här olater är att Aldrig låta hästen vinna, och belöna när den väl gör rätt!!

Kämpa på! Lycka till! /Carin

Nu har problemen med hakar och foderficka med inflammerat tandkött åtgärdats, men kasten med huvudet är kvar. Efter några veckor har även andra problem blivit alltmer kännbara: Hon är snabb att stegra när något inte passar henne, hon är inte alls trafiksäker, och kasten med huvudet blir till slut till bockningar i både trav och galopp.
....
2. Är jag bara otålig som är uppgiven med häst nummer två efter tre veckor eftersom första hästen var så besvärlig?

Jag tror du är lite naiv... Först och främst, hur länge sedan var ni till tandläkaren egentligen? Hur länge fick hästen vila efter det och varför rider du redan med bett??
Även om hon kanske inte har ont längre så sitter minnena kvar och din stora prioritet måste ligga i att ge henne förtroende för bettet igen, vilket inte verkar vara fallet. Hade jag varit du hade jag ridit bettlöst ett tag åtminstone och kanske kanske är det hos dig felet sitter, kanske är du för hård i handen?

Sedan är min erfarenhet att alla hästar testar sin nya ägare, oavsett hur "snälla" de är. Du kan inte förvänta dig att den till exempel har fullt förtroende för dig i alla lägen redan efter tre veckor.
Trafiksäkerheten tror jag beror på att hon inte litar på att du har koll, och varför skulle hon det? Hon känner dig inte ens!

Jag är lite emot att ta hem hästar på prov för då får de oftast inte tid att acklimatisera sig utan de skall "provas ut" så snabbt som möjligt vilket i en del fall leder till att hästen tappar allt förtroende för människan och ibland blir rakt förstörd. Enligt min ringa åsikt skall en häst som flyttar till ett nytt stall med nya människor få ta det lugnt i minst en-två veckor, helst en månad innan man börjar ställa krav på den. Visst kan man lalla iväg ut i skogen med hästkompisarna, men inga gångarter som man inte känner att man har full kontroll, så du får hålla dig till skritt ett tag framöver.

1. Är såna här problem sånt man får räkna med då man skaffar en häst i 20000 kronors-klassen? Får man helt enkelt ta för givet att säljaren alltid håller tyst om en massa problem och olater, och räkna med att få rida till eller jobba järnet med att få bukt med olater? Är det bara att glömma tanken på att hitta en "färdig" häst i den prisklassen?

Både fjordingar och kallblodstravare är oftast ganska krävande. De har oftast väldigt stark mentalitet och tar gärna över om det är så att möjligheten finns. Självklart finns det undantag men det är min erfarenhet (jag har träffat och hanterat ett ganska stort antal fjordingar och minst ett 10-tal kallblodstravare). Inte för att dömma en ras men det är inga bra "nybörjarhästar". Jag vet att du inte är nybörjare men som jag förstod det har du inte haft häst på ett antal år? Om jag var du så skulle jag leta efter en äldre ganska välskolad ponny.

På 3 veckor hinner man ingenting med en ny häst. För mig tar det i alla fall ett par månader innan man är någorlunda inkörd på en ny häst. Testperioder kommer med alla hästar och hos vissa är det värre än hos andra.

3. Jag är ute efter en trevlig häst, gör inget om den är lite äldre, att rida skogsturer med, hoppa uppåt en meter med för skojs skull, som inte behöver vara superbra utbildad men som ska gilla att jobba, vara hyfsat känslig för hjälperna och ha lite egen motor. Är det för höga krav på en häst för runt 20000 kronor? Är jag naiv eller har jag otur?

Det går absolut att hitta en bra häst i den prisklassen men man får nog leta en liten stund och prova massor med hästar. Jag hoppas det löser sig för dig.

Det kan ju faktiskt vara så att hästarna har fungerat bra förut, och det är med dig de bråkar.
(Förutom det med munnen då.)

Yes, nu börjar den härliga gamla buke-mentaliteten komma fram, och jag börjar med att svara på detta: Nej, den första hästen har inte fungerat bra förut, för sedan bråka med mig. Jag har tagit henne på NH-kurs, och vi fick vara flera personer åt gången för att kunna hantera henne. Ledarna konstaterade att detta är en väldigt svår häst. Jag har sedan fått höra rykten om att de förra ägarna hade problem med just denna häst.

Vad gäller den andra hästen så har jag inte gett upp, men ständiga mail från ägaren som frågar om hon sköter sig har gjort mig misstänksam...

Pris har inget att göra om hästens godhet, skolning för man betala.
Haft Fjördis i nästan 40 år, aldrig non problem, bäste hästen som finn i min bok. En sak jag har lärt mig, bli ni kompis ger dom hela sitt hjärte, dom har mycket stor tolerance och marginal för misstager, men när dom "Cold Jaw" eh, ta betet, och försöka kasta av dig, då har man gått för långt och dom tala om på det enda sätt dom kan att "NU ÄR DU DUMM OCH JAG TÄNKA INTE TA MER AV DIG!"
Du försökt med en kallblod till och det gick inte?
Jag vill inte vara taskig men jag säjer som dom häster har försökt att säjer:
Känska häster är inte din gräjer och du för hitta en annan interest.
AZ

Jag älskar Fjordingar, och jag älskar Kallblod. Det du beskriver är inte vad det handlar om i de här fallen. Fjordingen har haft sitt beteende från stunden jag ledde ut henne ur transporten.

Den sista meningen är bara helt bisarr. Så jag ska ge upp mitt hästintresse och skaffa mig ett annat intresse, för att jag ha med två hästar?? Inte för att vara taskig, men du är lååångt ute och cyklar. Ganska djärvt att dig att dra slutsatsen att jag är värdelös på hästar, elak och okunnig på alla sätt genom den här tråden. Seriöst, vad baserar du det på?

Jag funderar lite på att det verkar som om bägge hästarna visar ungefär samma beteende, med vissa individuella avvikelser Men det kanske är så att du ska ta och titta på din egen ridstil? Kan ju vara så att det är något hos dig som plockar fram det här hos hästarna. Ett sätt kan vara att ta lektioner med hästen/hästarna och höra vad "läraren" säger.
Sitter felet hos dig kommer det ju att kvitta hur mycket du betalar eller hur många hästar du provar. Så undersök den biten först.

Nog har jag saker kvar att lära vad gäller min ridning, men jag är tämligen säker på att den inte har någonting med problemen att göra: Fjordingen är totalt respektlös i all hantering, men speciellt från marken. Rider vi i sällskap med andra hästar fungerar hon bara bra. Hon är råstark, men vi har haft stunder då det verkligen klickat, då vi hoppat och haft kul ihop.

Kallblodet är tvärtom känslig, vill inte alls dra, och de gånger jag ridit henne med bett i munnen har jag sett till att knappt använda tyglarna alls. Att hon stegrar sig, är rädd för bilar osv kan ju absolut bero på att hon inte känner förtroende för mig efter tre veckor, och att jag inte hittar av "rätt knappar" i ridningen än.

Jag har säkert ridit 50-70 hästar i mitt liv, och genom det får man ju en känsla för att anpassa sina hjälper efter individen. Med det inte sagt att jag är en mästare på att rida, men det finns ingen sådan röd tråd som du nämner.

Veterinären var här för en vecka sedan. Du skriver bra saker om sånt som jag inte har så mycket erfarenhet av, men verkar också lite dömande. Det är säkert sant att jag ska fortsätta rida bettlöst ett tag, och det har jag också gjort efter en enda ridtur på bett sen tänderna blev fixade. Som jag skrivit tidigare så har jag ridit henne med så lite inverkan av handen som möjligt då jag använt bett, knappt rört henen i munnen. Så nej, jag är inte för hård i handen.

I övrigt så hade det du skriver kunnat vara ganska peppande om det bara skrivits i en annan ton än anklagande: Tack, jag behöver nog bli påmind om att tre veckor är en väldigt kort tid, jag är säkert mest slutkörd efter all kamp med Fjordingen. Och visst, allt skulle kunna fixa sig med tiden, och då är allt toppen! Hon är en väldigt mysig häst att ha att göra med i övrigt, så det vore underbart om vi kan funka ihop.

Ni andra: Tack för alla råd! Jag älskar kallblod, och tror att de ÄR rätt för mig, om jag hittar rätt individ. Jag letar inte efter "den perfekta hästen", som aldrig ifrågasätter mitt ledarskap. Visst kan jag lägga ner lite tid och arbete, men det får finnas gränser.

Hur lång fodertid har du innan du ska bestämma om ev köp?
Om det inte är bråttom kanske du ska ge den en chans ett tag till. Kanske det tar ett tag att få med hjärnan fast problemen i munnen är åtgärdade?

Jag har ett kallblod som jag köpte i augusti och hon testar då och då och är väldigt stark. Dock inga obehagliga saker utan mest att hon försöker ta över lite ibland. Vill bestämma när vi ska trava osv, men stannar om man är bestämd.
Mina ston var båda jobbiga i början, men med tålamod och lite bestämdhet så funkade det sen bra.

Jag skulle om hästen inte är rent farlig att rida på försöka ett tag till och se om det är att ni behöver lite tid ihop.
Att ägaren mailar och frågar om det funkar kan ju bero på att de vill veta om det blir köp eller om de ska hitta ny köpare.
Eller så vet de nåt du inte vet..

Tror inte att problemen beror på prislappen. Jag har köpt 3 hästar under 20 000 och alla är precis som utlovats, perfekta skogsmullehästar, trafiksäkra och jättebra.

Liknande trådar

Ridning Hur hanterar ni sådant? Jag har ändå varit ryttare i snart femton år, och har ridit många olika typer av hästar. Stött på en ganska...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·
H
Hästmänniskan Jag har inte ens varit inloggad på buke på evigheter, men idag blev jag så irriterad att jag bara måste få gnälla av mig i en tråd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 968
Senast: Mela94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar