Några som börjat klippa?

ZanMiguel

Trådstartare
Är det några som redan har klippt sina hästar?
Vilken klippning?
Hur länge är dom ute?

Jag ska klippa min, men vet inte hur, han tränas för fullt och ska vara igång och ridas i ridhus i vinter, lätt säger ni, helkipp.
MEN han går ute dyngerunt.
Så vad skulle ni föredra för klippning?
Funderar även på att köpa hel hals täcke har en så länge bara halv hals.

Sv: Några som börjat klippa?

Jag har klippt min, fjording som går på lösdrift. Har klippt typ "spårklippning".

När de blir lite kallare får hon ha på ett täcke, men just nu klarar hon sig utmärkt utan :p

Ska klippa min snart, då blir det helklippning.
Skulle egentligen velat klippa igår (han svettas så mkt) men har ingen maskin eller blad..

Är det några som redan har klippt sina hästar? Japp,helklippta båda damerna.
Vilken klippning? Som ovan.
Hur länge är dom ute? 6 timmar per dag.

Jag ska klippa min, men vet inte hur, han tränas för fullt och ska vara igång och ridas i ridhus i vinter, lätt säger ni, helkipp.
MEN han går ute dyngerunt.
Så vad skulle ni föredra för klippning? Jaktklippning kanske?
Funderar även på att köpa hel hals täcke har en så länge bara halv hals.
*tiotiotio*

klippte min dam i söndags, helklippning. tunt vintertäcke på under dagarna, dom är ute minst mellan 08.00-20.00. utan täcke om solen lyser.

Min häst behöver nog klippas snart, någon gång nu i September i alla fall. Han har inte jättetjock päls, men behöver klippas i förebyggande syfte. Förra året klippte jag honom en gång i oktober och sedan nästa gång en månad därefter, sedan slutade pälsen växa.... :-)

Jag helklipper alltid och lägger därefter på täcke efter väder och värme. Får väl börja med ett fleccefodrat regntäcke. Nu när han är oklippt går han med ett ofodrat regntäcke...

Även fast man helklipper halsen?:laugh:
Jag har ju tre vintertäcken som har halvhals så då borde han alltså klara sig på det?

Jag har redan klippt min häst för andra gången i sommar, brukar inte behöva klippa henne förrän i september men i år har hon lagt massvis med päls. Hon går fortfarande ute så hon får ett ofodrat täcke på sig på nätterna och när det regnar. Klippte henne pga att hon fort blir så svettig när jag rider.

Har helklippt henne, dock inte benen. Har aldrig haft helhals på henne, de håller värmen bra ändå tycker jag.

Klippte helklippning på båda mina igår.
De klipps i stort sätt året om och går ute ca 6 h om dagen.

Jag har klippt min ena, klippte för två veckor sen ungefär. Det var oundvikligt, han hade satt mycket päls och blir väldigt matt av att jobba när det blir för varmt. Jag klippte, som vanligt, allting; huvud, ben, kropp. Mina går ute 07.30-ca 17.00. Inne har han ett horseware 350 g täcke på sig och ute får han ett skaltäcke över. Jag vet att det är ganska varmt, men när han hade ett tunnare så frös han så att han blev stel och öm i musklerna.

Hur du ska göra tycker jag beror på ett par saker. Har du hästen hemma? Hur lätt är det att byta täcken? Jag utgår ifrån att hästen har vindskydd? Hur är det med mat, finns det mycket?

Klippte helklippning på båda mina igår.
De klipps i stort sätt året om och går ute ca 6 h om dagen.

När du klipper på sommaren, har du särskilda skär då? Jag tycker att det är svårt att klippa sommarpälsen då den är mjukare än vinterpälsen, så det blir inte den här korta glansiga stubben som det blir på vintern. Eller blir det det för dig? Jag vet att dom som tävlar i lite varmare länder, t.ex. usa, har speciella klippmaskiner som rakar närmare huden. Har du okcså det?

Nej det har jag inte, klipper med vanliga skär, men jag håller med dig om att det är bra mycket svårare.

Även fast man helklipper halsen?:laugh:
Jag har ju tre vintertäcken som har halvhals så då borde han alltså klara sig på det?

jajamensan.
hästar avger nästan ingen värme från halsen, så att täcka där är onödigt. viktigast är att rygg och länd är torra och varma!

Just nu är min ponny konvalecent, men förhoppningsvis friskförklaras hon på tisdag. så då ska jag försöka klippa henne så snart som möjligt när vi kommer igång med träningen igen, hon har satt massa päls nu :p

Om din häst går ute mkt om dagen så skulle jag inte helklippa, snarare någon variant av spårklippning.
Min pålle kommer tränas regelbundet men jag kommer bara att spårklippa, han går ute mkt i hagen o vi rider ut mkt.

jajamensan.
hästar avger nästan ingen värme från halsen, så att täcka där är onödigt. viktigast är att rygg och länd är torra och varma!

Fast när min häst är klippt på halsen och bara har vanligt täcke sätter han päls på halsen men inte på rygg+rumpa. Hur kommer det sig isf?

Han går hemma, ute dynge runt. Han kan gå in istallet om nätterna.
Tyvärr kan vi inte ha rundbal ute pga att han är en bronkit häst och får inte få något dammigt öht. Men oftast så ser man han äta på ensilaget på morgonen , så i princip har han fri tillgång på mat om nätterna.

Jag har funderat på en klippning från manken rakt ner till buken, lite snett, klippa mellan frambenen och så långt som hopp plattan ligger under magen. Då sparar man ryggen och länden.

Helst av allt skulle jag ju vilja helklippa, men som sagt han går ju ute dyngerunt

Fast när min häst är klippt på halsen och bara har vanligt täcke sätter han päls på halsen men inte på rygg+rumpa. Hur kommer det sig isf?

ingen aning.
har aldrig hört om det.
men vilket artikel som helst som handlar om täcker säger samma sak.
finns ett otal trådar om detta med halstäckets vara eller inte vara här på buke.

Jag tycker det låter som en bra klippning. Jag hade så på min häst för nåt år sedan. Det är ju där hästen svettas som mest.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka