några råd??

O

OonettanOo

Jag är 23 år gammal som känner att jag är mer än redo till att skaffa barn.
Nu hör saken till den att jag och min sambo har försökt i 2 år men ingenting händer..

Jag vet att man kan gå och testa sig när det gäller sånt här ifall att det är något som inte stämmer..

Är det någon mer som varit med om detta ?
Hur testar man sig som tjej om man ska kolla varför man inte blir gravid?
För killen lämnar väl in sperma bara ?

Tacksam för svar!

Sv: några råd??

Det är gyn som har hand om sådana frågor. Ring till närmaste sjukhus och säg att du vill ha tid hos en gynekolog, kan du inte beställa tid direkt så beställ tid hos din husläkare för remiss.

Jo jag vet att man ska ta kontakt med en gynekolog men hur testar man sig som tjej?

Killen lämnar ju in sin sperma men hur gör tjejen?

Har aldrig varit hos en gyn då jag har läkarskräck, bra va :d

Tyvärr vet jag inte mer ingående om hur man gör med tester, men jag är helt övertygad om att du kan ta med dig din kille så att du iaf slipper vara ensam med läkaren, det kan vara skönt när man har läkarskräck.

Jag har ingen direkt erfarenhet men när vi försökte få barn så var det tal om att vi skulle på en utredning eftersom det inte hände något. Nu blev jag gravid straxt efter det så det blev ingen utredning.

Det jag tror händer i första läget är nog att de gör en helt vanlig gynundersökning. Sedan gör de säkert ett vaginalt ultraljud för att se om det finns cystor. Sedan tror jag att de tar blodprover för att kolla hormon nivåer mm.
Killen lämnar spermieprov.

Det finns säkert fler saker som de gör men det här var vad de pratade med mig om.
Jag har också läkarskräck och sprutfobi och jag brukar få lugnande vid tex gynundersökningar och då går det lite, lite bättre.

Det är ju lika bra att du tar tag i det nu. Om du blir gravid kommer du at få göra gynundersökningar flera gånger.

Lycka till1

Jag fick göra en vanlig gynundersökning plus vaginalt ultraljud. Sedan togs prover på dag 21 i menscykeln för att se så jag hade ägglossning. Skulle göra äggledarspolning, men då de hittade en orsak till barnlösheten hos mannen gjordes aldrig det.
Mannen fick lämna två spermaprov då det första var dåligt. Det visade sig även att det andra var det så vi beslutade att stanna där. Vi hade kunnat fortsätta med vidare utredningar i Malmö, men det verkade inte lovande ändå så vi valde att stå över det. Kände att det inte var så viktigt för oss att bli just gravida utan vi vill helt enkelt inte leva vårt liv utan barn. Har valt att gå vidare med adoption och väntar nu på att hemutredningen ska starta.

Ta kontakt med gynekolog, där görs ett vaginalt ultraljud och sen tar man lite blodprover. Killen får lämna spermieprov. Mycket mer var det inte när vi gjorde utredning, men jag vet andra som tagit massor med prover, spolat äggledare mm. Sen utefter svaret på prover och ultraljud går man vidare med tex medicin för att få igång ägglossning, insemination, IVF eller vad som behövs för att öka chanserna att bli gravid.

Har du förresten kollat om och när du har ägglossning? Det finns ägglossningstest att köpa både på nätet och på apoteket.

Ta kontakt med gynekolog, där görs ett vaginalt ultraljud och sen tar man lite blodprover. Killen får lämna spermieprov. Mycket mer var det inte när vi gjorde utredning, men jag vet andra som tagit massor med prover, spolat äggledare mm. Sen utefter svaret på prover och ultraljud går man vidare med tex medicin för att få igång ägglossning, insemination, IVF eller vad som behövs för att öka chanserna att bli gravid.

Har du förresten kollat om och när du har ägglossning? Det finns ägglossningstest att köpa både på nätet och på apoteket.

Hejsan ja jag har köpt de från apoteket men jag ska ta mig i kragen och gå till en gynekolog , Tack för ditt svar :)

Tack för allas svar:)
Får ta och göra en undersökning och strunta i hur mkt fobi jag har , vill ju gärna veta om det är något som inte stämmer.

Till Poppinella

okej synd att det blir så, är rädd för att de kan vara samma problem här , antingen med mig eller att det är killen som de är fel på.

Hoppas att ni får addoptera.

Lycka till !

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 508
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka