Några frågor:

G

Geasey

Vad menas om man säger att en ponny är ädel?
Om en häst behöver en känslig hand, är hästen känslig i munnen då?
Är en sådan häst mer svårriden?
skulle behöva få svar på dessa frågor.
 
Sv: Några frågor:

Vad menas om man säger att en ponny är ädel? Att den är lite tunnare och lättare byggd. Lite mer arab än kallblod, för att förenkla det.;)

Om en häst behöver en känslig hand, är hästen känslig i munnen då? Alla hästar behöver nen känslig hand!! Men vissa har lärt sig, av ren självbevarelsedrift, att strunta i ryttarens hjälper och bara lyssna på de grövsta tagen.

Är en sådan häst mer svårriden? Nja, det kräver ju att ryttaren har bättre kroppskontroll och inte "snackar en massa skit" med sina hjälper hela tiden. En sådan häst gör allt som ryttaren ber om, och vet inte ryttaren vad den bett om, eller ger motstridiga hjälper utan att tänka på det så leder det lätt till en frustrerad häst som bara slår ifrån och flyr. (Istadig, het, dum etc...:smirk: )
 
Sv: Några frågor:

Vad menas om man säger att en ponny är ädel? Lite nättare, lättare och tunnare.
Om en häst behöver en känslig hand, är hästen känslig i munnen då? Ja, ofta är det väl så, men ingen häst behöver ju ha en hård hand, så hästen i fråga behöver inte vara känslig.
Är en sådan häst mer svårriden? Nej, eller det beror väl på vad man är van vid för hästar, vissa har ju en naturlig mjuk hand medans andra rider mer med än hård hand. För dom som rider med en hård hand kan det nog bli rätt svårt..
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 778
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp