Några frågor om ridning.

Victoria Secret

Trådstartare
Jag har några frågor ang graviditet, förlossning och ridning som ni gärna få svara på.

Hur länge red ni när ni var gravida?
Då menar jag normala ridpass i alla gångarter.

Ni som red långt in i graviditeten, när föddes ert barn och hur var förlossningen?

Ni som födde vaginalt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?

Ni som födde med kejsarsnitt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?

Är här någon som var aktiv tävlingsryttare så får ni gärna svara på dessa frågor. När slutade ni hoppa? När gjorde ni er sista tävlingstart?

Sv: Några frågor om ridning.

Kanske 25-28 med första barnet, sen åkte jag häst till ca 1 vecka innan sonen föddes.
Dottern fick jag sluta i v23 om jag minns rätt, började rida igång henne efter en hälta så joggade bara i ridhuset. Men fick så fruktansvärda sammandragning efter så jag fick ligga 8timmar på förlossningen!

Ni som red långt in i graviditeten, när föddes ert barn och hur var förlossningen?
Mina är födda i v.39 och v.38. Började med vattenavgång, följt av värkar. Från första värk tills dom var ute 2 timmar med första och 1,5 timme med andra. Ingen smärtlindring. Inga bristningar och jag blödde knappt 200ml.

Ni som födde vaginalt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?
Min ena medryttare slutade när sonen var 2 veckor så då var de bara att sitta upp! Red 4 dagar i veckan.
Andra så lämna jag ut hästen på foder när jag inte fick rida mer och fick hem henne igen när dottern var typ 3 månader.

Ni som födde med kejsarsnitt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen?

Är här någon som var aktiv tävlingsryttare så får ni gärna svara på dessa frågor. När slutade ni hoppa? När gjorde ni er sista tävlingstart?
Min häst var väldigt grön så jag slutade i typ v20 efter jag trilla av.

Hela graviditeten, alltså fram till samma dag som värkarna satte igång. De flesta dagarna red jag två hästar.

Dottern är född på beräknat datum. (Delar därmed födelsedag med två av mina hästar, som dessutom är mor och dotter :D ) Jag tror att förlossningen var tämligen normal förutom att moderkakan inte släppte direkt. Det har nog inget med ridningen att göra :p Lustgas funkade sådär men epiduralen funkade bra.

Jag vet inte exakt men i alla gångarter var nog efter någon månad eller så.

Jag hade ingen häst i tävlingsform just då men hoppade fram till vecka 30 på en av hästarna. Den andra ridbara var under igångsättning och 1-åringen var av logiska skäl inte i tävlingsform.

Jag red fram till v. 37 i min förra graviditet. Därefter liknade jag hästarna eftersom jag kände att jag ändå inte kunde rida så intensivt längre.

Sonen föddes i v.39+5, förlossningen var mycket långdragen, tog ca 36h. Smärtsam och vidrig på alla sätt och vis...

Jag fick sådana skador så att jag hade totalförbud mot allt bärande, ridande i minst 12 veckor.

Jag slutade tävla i augusti, sonen är född i mars eftersom jag åkte av och blev medvetslös. Då bestämde jag att det gick vänta. Allt gick ju bra iaf. Slutade hoppa strax därefter.

Qbaby

Fram till ca v. 24 har jag för mig, sedan satte foglossning stopp.

Nu räknas det väll inte som att jag red långt in i graviditeten men svarar ändå. Förlossningen startade en vecka över tiden och gick snabbt. Från första lilla tecknet på att förlossningen var på gång tog det ca 10 timmar, men det var först de fyra sista timmarna som jag faktiskt fattade att det var igång. Värkarna blev regelbundna och onda först när vattnet gick. Vattnet gick ca en timma innan sonen var ute.
Använde ingen smärtlindring. Sprack mycket.

Ca 3,5 månad efter förlossningen. Hade nog kunnat börja rida tidigare men sålde tävlingshästen när jag var gravid och hade bara en åring kvar. Började löpträna ca två månader efter förlossningen.

Är här någon som var aktiv tävlingsryttare så får ni gärna svara på dessa frågor. När gjorde ni er sista tävlingstart?
I v. 22 tror jag, dressyr dock.

Jag tävlade dressyr sista gången i vecka 28 (om jag räknar rätt nu). Sen hade jag inte så mycket motivation att fortsätta rida så det blev lite sporadiskt efter det. Red sista gången 10 dagar innan dottern föddes.

Hon föddes i vecka 40+2. Blev väl lite motarbetad av ridmusklerna då jag skulle ha fått bäckenbottenbedövning men de lyckades inte sätta den.

Efter två veckor, fast det gjorde lite ont i traven första gångerna så jag jobbade mest i galoppen. Startade första tävlingen efter 6 veckor, väldigt jobbigt att sitta ner i traven men det var så kul att få komma igång igen :)

Tävlar inte i hoppning men hoppade nog lite lågt hemma runt vecka 25.

Jag svarar inte för mig själv men för min medryttare/utbildare som har haft hand om min unghäst

Skulle tro att hon slutade med det nånstans r unt vecka 30, men tömkörde längre. Hästne blev halt annars hade hon nog hållit på till max 3 veckor innan.

Det blev ett akut kejsarsnitt

Efter drygt 3 månader så fick hon börja igen(och har gjort det), före det fick hon inte ens leda en häst.

Jag slutade runt v.20 har jag för mig. Hade bestämt att jag skulle ta uppehåll som medryttare då, och när jag väl var där kändes det precis lagom, då ridning och stallsysslor börjat göra lite ont.

Jag har fortfarande uppehåll nu 3 månader efter förlossningen och kommer ha det ett tag till, men det är mest för att det är tidskrävande nog med bäbisen. Hade nog kunnat börja rida efter 2 månader rent fysiskt. Sprack en del, + hade mycket tyngdkänsla i bäckenet, så det hade inte varit möjligt att hoppa upp i sadeln direkt efteråt.

Red fullt ut genom hela graviditeterna (2st)

1a gick jag 12 dagar över tiden, tog 6 timmar från första känning, sydd en hel del men hade inte jätteont men bekvämt var det ju inte!
2a kom på beräknad dag, tog också 6 timmar, gick superlätt, inte en rispa.

1a var jag i sadeln efter två veckor och red normalt efter tre-fyra
2a rastade jag vilden efter mindre än en vecka eftersom medryttaren fegade ur för han var så vild. Red normalt direkt.

Hoppade sporadiskt hela tiden. Tävlade sista gången i v20+ sen blev det nog en eller två pay n jump efter det också.

Slutade redan i v.19 att galoppera, då jag blev tillsagd av läkare att ta det lugnare. Red också mest i ridhus då hästen (unghäst) hade gått ner på knäna ute med medryttaren.
Skickade sedan hästen till syrran och tog inte upp ridningen igen på ca ett år.

Red ända fram. Kommer ihåg att jag var ute och red ett skogsdressyrpass på dagen och sen fick jag värkar under natten.

Dottern föddes i vecka 38.
Även om jag inte tyckte förlossningen gick bra så gick den nog det. Hade värkar 02-17. Men det var inga som helst problem att trycka ut henne när det väl var dags. Sprack en del inuti.

Vet inte... Kommer inte ihåg. Men satt upp och skrittade 3 veckor efteråt (efter en koll av BM)

Jag red så pass länge eftersom BM sa att jag kunde rida så länge det kändes bra.
Jag hade foglossningar som gjorde att jag inte kunde gå, men rida gick bra, och höll psyket på plats. Så jag red. På slutet red jag bara min häst som jag kände utan och innan.
Magen satt högt upp och långt in så den var inte så jättemycket i vägen.

24 veckor. Eftersom jag rider på ridskola på vintrarna och det gick inte att betala en halv termin efter jul.

Normal dressyrridning efter fyra månader, ridskola. Min vanliga sommarridning efter 1,5 månad ungefär. Men jag satt upp första gången efter 3-4 veckor, första gången skritt, andra red galopp, men bara en kortis i fältsits. Hästarna jag rider på sommaren galopperar mest och rids då i lätt sits eller rider lätt. Tror det finns ett par närapå exakt likadana trådar till här ngnstans i arkivet.

Senast ändrad:

Jag red tom en vecka innan födsel. Red bara ut, hade unghäst men red i alla gångarter. Sista veckan tömföraren jag.

2 dagar innan bf, förlossningen snabb till normal med sjukt starka värkar:crazy:

Ni som födde vaginalt, när började ni rida normala arbetspass i alla gångarter igen? det tog tid. Skrittade efter tre veckor tror jag. Bättre eg att ta det ännu lugnare än vad jag gjorde. Sätter man igång för hårt för fort så ökar risken för framfall. Red nog alla gångarter efter ca 5v

Jag är ju dressyrryttare. Red första starten efter ca 6 månader, men hade unghäst som sagt

1 gången red jag till v. 32 ungefär, mådde ganska illa så det blev inte så mkt. 2:a gången hade jag problem med yrsel och svimmningar, slutade rida helt i v. 25, men red inte så mkt innan dess heller.

1:a sattes igång i v. 38, akut kejsarsnitt efter drygt 3 dygn
2.a gick vattnet, fick inga värkar. Sattes igång, akut kejsarsnitt efter 24 timmar

1:a gången efter 2 veckor, på tok för tidigt. Tävlade efter 5 veckor i hoppning.
2:a gången efter 9 veckor, hade dock problem med att såret inte ville läka.

Tävlade bara lite i början, mådde för illa så det gick inte.

Jag kunde inte rida alls i perioder pga illamående och foglossning, slutade rida "riktiga" pass i typ 6-7 månaden, men det blev ganska naturligt då det var vinter och jag inte hade tillgång till ridhus. Red lättare pass fram till ca 6 v innan, då tryckte/skavde barnets huvud mot blygdbenet när jag satt i sadeln, oskönt.

Föddes 40+0, snabb (!) och lätt förlossning utan smärtlindring. Ute på ett par krystningar 40 min efter vattenavgång. Sydd 6 stygn.

Jag satt i sadeln första gången efter 6 v och trappade upp gradvis efter det, hästen skulle ju också sättas igång.

Jag tävlade hoppning sista gången reg 120 i oktober/november, dottern född i början av mars. Minns inte om jag hoppade något mer efter den tävlingen men det är inte omöjligt. Tävlade dressyr i november.

Jag red fram till två dagar innan förlossningen både med andra och tredje barnet. Med första barnet var hästen inte inriden och han arbetades således enbart från marken (efter att jag dum som jag är försökt sitta in honom runt v 20-23 och åkte i backen).

Första (red ju inte då iofs): v 42
Andra: v 39+4
Tredje: v 39.+5

Efter första: satt upp efter två veckor (började då rida in honom)
Andra och tredje: efter en månad, mest för att hästen behövde få en månads vila. Rent fysiskt för min del hade jag kunnat hoppa upp typ precis efter förlossningen, hade inte ont alls.

Jag kan inte svara på alla frågor då jag är gravid nu, men jag tävlade tom oktober månad på min unghäst (dressyr) och är beräknad att föda nu i Januari. Man kan väl säga att jag red aktivt tom halva okt då sista tävlingen var, och lite då o då resten av okt. Nov har jag inte direkt orkat rida. Blivit sjukskriven för foglossning. Så man kan väl säga att jag slutat sedan Nov.

Men jag har också en fråga. Ang framfall. Hur kan man orsaka detta? Kan man tex börja skritta hästen efter 3 veckor efter förlossning (om den gått ok) och inte riskera framfall om man bara skrittar ett par veckor?

Jag tror inte man kan garantera varken ATT man får framfall eller inte bara för att man rider tidigt efter förlossningen.
Det bästa är ju att prata med din barnmorska eller en sjukgymnast som kan graviditet/förlossning.
Personligen tror jag att ryttare klarar sig bättre från framfall än andra tack vara bra bäckenbottenmusklatur.
Har du haft problem med fogarna nu som gravid så ska du nog vänta med att sitta upp, även om det bara handlar om skritt.

Till vecka 33 med första och vecka 20 med andra.

nr 1 föddes i vecka 40+2 efter ett lyckat vändningsförsök (låg i säte)
nr 2 föddes i vecka 39+2 urakutsnitt, låg också i säte och vändes men navelsträngen kom först.

började rida efter 3 månader med första och planerar att börja skritta om en vecka.

Har inte börjat rida än, ska på efterkontroll först (2,5 månader efter förlossningen)

Jag skulle ha tävlat i vecka 19 (dressyr) med andra barnet men fick problem med bilen så vi kom aldrig iväg.

Tycker inte jag får ngn hjälp av BM med alla mina frågor. Jag har flera ggr frågat om saker som BM tom glömt att ta upp på våra möten. Jag har bara fått träffa sjukgymnast en gång och har ingen fast att fråga.

På föräldramötena har dom sagt ta det lugnt 6-8 veckor till alla blivande mammor. Men frågan är vad är att ta det lugnt lixom? Det fick vi ej svar på.

Liknande trådar

Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 525
Senast: McFlurry
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 291
Senast: ako
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 536
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024