Några frågor om hundtäcken!

Vad har du för täcke till corgin?

Vår har inget alls än, kan se att det är bra vid extremt väder, annars räknar jag med att hon klarar sig.

Det är ett Hurtta. Någon sorts regntäcke med fleecefoder. Inte jättetjockt och normalt sett behöver hon inte täcke, men hon känns rätt kall efter ett par timmar i bil i -10.

Det är ett Hurtta. Någon sorts regntäcke med fleecefoder. Inte jättetjockt och normalt sett behöver hon inte täcke, men hon känns rätt kall efter ett par timmar i bil i -10.

Kanon, jag tänker att stillasittande eller råkall vind är värst. Vår förra hund klarade allt utom att hänga vid skridskobanan, då var det skönt med ett tunt men vindtätt täcke.

14615767_10205858303651632_5699074570000667840_o.jpg

Såhär ser han ut, 50-55 cm i rygglängd :)
Ser ju i alla fall ut att vara nättare typ av hund än mycket annat. Tänkte att vinthundsoveraller skulle kunna passa kanske...
Vad tror du om det här?
46218acf733fcc845d05a9c2e88af938.jpg

Jag har varsitt fodrat BoT-täcke, och den ena har även ett tunt täcke i samma märke.
Använder innan/efter träning, i bil och vid stillaliggande i pauser under vallning/övrig träning.

Annars fryser dom inte, och blöta/smutsiga hundar verkar jag ha ett filter för, orkar aldrig ta på täcke för att ha torra hundar inne sen. :o

Corgin äger en regnoverall som vi använder extremt sällan. Vi går ju i princip bara i skog, så han blir varken särskilt blöt eller smutsig även vid regn. Däremot har min mor använt den flera gånger eftersom han är hemma hos henne i stan vissa dagar = mycket grus och skit.

Han har också ett lättare fleecetäcke från Hööks som han får ha i bilen mellan träningspassen, när temperaturen börjar gå mot minus. That's it. :D

Hur många täcken har ni till era hundar och använder ni alla? Hmm tror min lilla har 3 riktiga täcken och 2 tröjor, en stickad och en i hoodie-material. Jag använder nästan alltid bara två, hoodien under hösten och början av våren och ena vintertäcket med vattentät utsida och 300g fyllning när det är riktigt kallt.
Vilken typ av täcken? En ofodrad vinterkappa, ett 100g täcke, ett 300g täcke, en stickad tröja och en hund-hoodie.
När behövs täckena (ungefärlig temperatur, vilket väder osv)? Hoodien allt från ruggiga sommardagar till fina dagar ner till -10. Stickade tröjan används om hoodien tvättas eller liknande, regnkappan ifall det är spöregn, 100g täcket aldrig (ska säljas) då det är för litet (annars hade det varit perfekt den här årstiden då det är ruggigt och kallt) och 300g täcket används hela vintrarna.
Är det något ni skulle behöva men inte har köpt än? Ett nytt 100g täcke i passande strl att använda när 300g täcket är för varmt och tröjorna för kalla.

Funderat på detta fenomen med huvor på vissa hundkläder. Rukka t ex har ju på sina täcken ! Varför i jösse namn sätta huva på hundkläder, när den ändå typ åker ner i ögonen på hunden om den skulle användas :banghead: För mig är huva bara en skaderisk, då det känns som risken är stor att hunden ska kunna fastna lätt.

Här känner jag mig som en dålig matte... Men å andra sidan så tycker huliganen att jag är en dålig matte när jag tvingar på honom täcke... ;) Men han har ett nättäcke från BoT och ett med tjockt foder från BoT, nättäcket används året om efter bad, under jaktsäsong är det tjocka täcket med och åker på mellan såtarna för att hålla värmen. Är han blöt så åker nättäcket på under så att jag kan ta av det efter en stund och ha en nästan torr hund. :D
Jag har planer på att sy ett täcke av en ullkappa som dragkedjan är trasig på, men jag har inte riktigt kommit till skott.
Daghunden har jag däremot sytt ett täcke till i fleece och så har hon två andra fodrade täcken, hon är en fryslort och speciellt när hon är nyklippt behöver hon täcken på promenader.
Så jag har två täcken och använder dem periodvis, daghunden har typ tre och använder dem oftare. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: fejt
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 266
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka