Några frågor om hundtäcken!

Jag har och anser att jag behöver:
-fleecetröja från DG. En snygg och en son hunden har i bilen eller då hon leker med kompisar vid typ kallare än 7 plusgrader
-regntäcke och regnoverall, tunnt fleecefodrade
-tjock fodrad fleeceoverall. Används i bil vid träning eller med täcke om det är kallt
-vintertäcken med hals
-skaltäcke. Kombineras med fleecetröja eller overall

Jag skulle vilja ha en riktigt varm vinteroverall men de är så jäkla dyra

Mina är hemgjorda eller måttbeställda.

Sådär skulle jag vilja ha det :p (fast ingen softshelltäcke då.. något annat istället.)
Mina är både rätt köld och vattentäta :D Det är när det är strax över nollan och regn som jag bylsar på regntäcken, för då tycker jag regnet kyler så mycket (fast den går inte igenom pälsen på dom ändå) och isiga vindar med softshelltäcket. Just nu är det mest valpen som fryser lite då han inte fått underull än :) Vintertid är det bara värmetäcke när vi går rena koppelpromenader och det blåser hårt eller är under 8-10 minus. I övrigt klarar dom sig bra och släpper jag dom lösa i snö, så åker alltid täcken av - då håller dom värmen av farten och täcken med brästplatta och kortbeningar är en värdelös kombo ändå = snö under bröstplattan :banghead:

Mina är både rätt köld och vattentäta :D Det är när det är strax över nollan och regn som jag bylsar på regntäcken, för då tycker jag regnet kyler så mycket (fast den går inte igenom pälsen på dom ändå) och isiga vindar med softshelltäcket. Just nu är det mest valpen som fryser lite då han inte fått underull än :) Vintertid är det bara värmetäcke när vi går rena koppelpromenader och det blåser hårt eller är under 8-10 minus. I övrigt klarar dom sig bra och släpper jag dom lösa i snö, så åker alltid täcken av - då håller dom värmen av farten och täcken med brästplatta och kortbeningar är en värdelös kombo ändå = snö under bröstplattan :banghead:
Mycket praktiskt!
Jag hoppas på att klara mig med fleecetäcke och regntäcke till Ebrah, blir det kallt så är det ju lätt att slänga regntäcket ovanpå fleecetäcket. Regnoverall har hon av praktiska skäl :p
Aysu däremot... Hon behöver ibland fleecetäcke, ibland varmt regntäcke, regnoverall måste hon ha eftersom hon fryser om benen blir blöta.. Hon behöver varm overall, skor och om hon ska ha täcken så måste de ha magplatta. Det känns lite som om hon är en nakenhund...

Mycket praktiskt!
Jag hoppas på att klara mig med fleecetäcke och regntäcke till Ebrah, blir det kallt så är det ju lätt att slänga regntäcket ovanpå fleecetäcket. Regnoverall har hon av praktiska skäl :p
Aysu däremot... Hon behöver ibland fleecetäcke, ibland varmt regntäcke, regnoverall måste hon ha eftersom hon fryser om benen blir blöta.. Hon behöver varm overall, skor och om hon ska ha täcken så måste de ha magplatta. Det känns lite som om hon är en nakenhund...
Både Polly och Mini kan simma utan att bli blöta i huden när dom är fullpälsade - bara magen blir blöt :) Det är mest fällperioden innan dom fått ny ull som är lite mer känsliga :) Polly tog en kort (sista) simtur för en vecka sen och det lägger sig bara på ytan :D

Båda har varsitt regntäcke (softshell) och vintertäcke som används när det är runt -5 och kallare. Sen har jag köpt ett BoT till tiken som hon kommer få börja använda.

Både Polly och Mini kan simma utan att bli blöta i huden när dom är fullpälsade - bara magen blir blöt :) Det är mest fällperioden innan dom fått ny ull som är lite mer känsliga :) Polly tog en kort (sista) simtur för en vecka sen och det lägger sig bara på ytan :D
Oj! Häftigt :D T.o.m Ebrah som är väldigt varm av sig börjar frysa om det regnar en del (behöver inte alls vara ösregn). Regnet går verkligen snabbt in på bara huden på dem.

Mina hundar har (dvärgpinschrar så riktiga fryslortar)
* Varsin stickad tröja
* Varsitt Hurtta Torrent regntäcke
* Varsitt Hurtta Ultimate Warmer

Gammelhunden har dessutom ett BoT nättäcke då hon har problem med ryggen ibland.

Hur många täcken har ni till era hundar och använder ni alla? Har 4 :)
Vilken typ av täcken? ett ofodrat regntäcke, ett tjockare vinter/rentäcke, ett back on track och en fleeceoverall.
När behövs täckena (ungefärlig temperatur, vilket väder osv)? Fleecen köpte jag för han fryser så när han kommer in och är still efter att ha blivit blöt. Det tjockare eller back on track vid väntan i bil vid lägre tempraturer. Det tunna regntäcket vid kortare promenader vid ösregn.
Är det något ni skulle behöva men inte har köpt än? nä :)

Corgin har ett regntäcke för min egna bekvämlighet. Jag orkar helt enkelt inte städa lägenheten varje gång vi går ut i rusk ;)
Sedan har han ett ylle/fleecetäcke som har får ha på sig om han ska ligga still uppe på läktaren när jag rider.

De har var sitt regntäcke och min vuxna har ett ulltäcke och ett fleecetäcke att ha när hon ska sitta länge i bilen på vintern och när hon varit och simmat i bassäng på vintern. Tänkte sy ett ulltäcke till valpen också.

Min äldsta har:
1 fodrat BoT
1 Hurtta Summit Parka värmetäcke
1 Hurtta Torrent regntäcke
1 Ulltäcke från HelsiTar

De tjockare täckena används under vintern, regntäcket när det regnar och ulltäcket används under de lite kyligare höstdagarna. Valpen har än så länge bara ett regntäcke, när han växt klart ska han nog också få ett regntäcke från Hurtta och/eller en overall att ta på under blöta och regniga dagar :)

Minn har flera olika täcken, en del köpta till henne och en del ärvda från tidigare hundar. Det enda som egentligen sitter bra och som används mest är ett fodrat täcke från Granngården. Det är vattenavvisande men inte regntätt. Hon har även en flecceoverall från Hööks och en renoverade från samma ställe men den läcker som ett soll och är inte ens vattenavvisande så den har hon bara haft en gång. Minn är en fryslort så hon får ha täcke när hon sitter stilla i bilen eller när hon sitter uppbunden på träning när det känns kallt. Hon har täcke eller overall på vintern när det känns kallt på promenad.

Det finns både ulltäcke, fleecetäcke, regntäcke, tröjor, väst, overaller och säkert nått mer jag inte kommer på just nu här hemma men det är som sagt mest ett och samma täcke som används.

Till och med jag har täcken åt Ziva :eek: Tokfian min har en tendens att fälla ur och bli naken under vintern, räknade inte med att en lapphund skulle frysa under vintern... På grund av det har jag samlat på mig:

1 regntäcke - mest för min skull. Blöt hund = våt och skitig lägenhet.
1 slimmat tunnt fleecetäcke - bara gjort för att vara under andra egentligen men funkar själv också
1 tjock fleece - första jag sydde, funktionellt värmande och används i bilen ibland när hon är stilla mycket
1 fodrat täcke - var yttre lager ovanpå fleecearna när det var -20. Kanske svalare än tjock fleece
1 tjockt vintertäcke - fick iår, kommer användas istället för att kombinera alla tre ovan :angel:

Har svårt att välja vilket att använda när för det beror på hur naken hon är och hur kallt det är ute. Men fleece har använts mest hittills :)

Mina har varsitt supervarmt att ha när de behöver sitta längre stunder i bilen på vintern, och ett lite fodrat regntätt som de kan ha om vi är ute på tävling/träning när det är kallt/blött och de måste ligga stilla och vänta.

Schäfrarna är likadana. Blöta utanpå, men underullen tar sig inte vattnet igenom. Den äldsta tycker därför att vinterbad är fullt normalt och till och med önskvärt. Jag är mer skeptisk.

Jag börjar nu fundera på att rensa bland hundarnas täcken, bara spara det nödvändigaste för att spara lite plats hemma bland annat. Det får mig att fundera på vad som verkligen behövs och då blir jag nyfiken på hur det är för er andra hundägare!

Hur många täcken har ni till era hundar och använder ni alla?
Vilken typ av täcken?
När behövs täckena (ungefärlig temperatur, vilket väder osv)?
Är det något ni skulle behöva men inte har köpt än?
(och såklart, vill ni lägga in bild på något extra bra täcke, gör gärna det!)

Jag själv börjar tänka att det nog är bättre med några få, välsittande täcken än en miljard täcken som sitter halvdant och måste kombineras med andra för att hålla värmen...
Här finns ett oräkneligt antal fleecetäcken, två regnoveraller, en varm overall, flertalet varmfodrade täcken, några regntäcken av olika slag... Jag måste försöka få ordning på det där!

Jag har väl egentligen två täcken var som hundarna använder mer regelbundet. Dels Back-on-track för vinter eller efter uppvärmning vid LC när det är lite kyligare ute och dels varsin tröja i soft shell från DG (bild) som är perfekt när vädret är som just idag eller när det regnar. Det använder jag även när vi joggar vintertid.

e9b8effed105f98435e67ce0a301bf9c.jpg

Sedan har Dafne även ett täcke i merinoull som jag har sytt till henne. Det brukar hon ibland ha på vintern istället för BoT. Utöver det har jag några täcken som inte används. Varsitt fodrat regntäcke (för varma och bylsiga), ett regntäcke till Dafne från DG (onödigt när jag har soft shell-tröjorna) och fleecetäcke med magvärmare till Dafne som jag ibland lägger under BoT när det är riktigt kallt. Kontentan är dock att jag definitivt skulle klara mig med två täcken var till hundarna och att soft shell-tröjorna är helt ovärderliga och funkar i de flesta väder. :)

En annan frän grej med gammelman är att man kan se med blotta ögat när han reser pälsen. Ska vi ut en kall vinterdag ligger den så slätt och fint från början. Hunden tar några steg ut, lyfter huvudet, tar en sniff och Boing!
Hunden blev dubbelt så stor och ser ut som ett piggsvin :D

Tonto har ett regntäcke från Hurtta, två frost jackets och ett Bot vintertäcke. Han använder endast sitt regntäcke när det spöregnar. Tänkte att han kunde använda sitt Bot-täcke när det är kallt och han ska ligga i bilen.

Rollo har så mycket täcken och overaller att jag inte har någon aning om vad han har. :nailbiting: Han är sjukt frusen och använder gärna sitt Bot vintertäcke redan nu. Brukar sova i ett fleecetäcke på vintern, annars ligger han och skakar. Han har fleece overall, skor och Bot-täcke på om det är minusgrader. :arghh:

En annan frän grej med gammelman är att man kan se med blotta ögat när han reser pälsen. Ska vi ut en kall vinterdag ligger den så slätt och fint från början. Hunden tar några steg ut, lyfter huvudet, tar en sniff och Boing!
Hunden blev dubbelt så stor och ser ut som ett piggsvin :D

Haha! Så är det med Tonto, det säger "Floof" :laugh:. Rollo krymper ihop och blir jätteliten och ömklig.

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: fejt
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 265
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka