Några frågor om hundtäcken!

Schäfrarna är likadana. Blöta utanpå, men underullen tar sig inte vattnet igenom. Den äldsta tycker därför att vinterbad är fullt normalt och till och med önskvärt. Jag är mer skeptisk.
Haha, där går gränsen även för mina dom vill ha lite värme innan dom badar (eller läs en, den andra badar bara om det är riktigt varmt) :)

Min fröken har mycket päls men om det regnar så blir hon blöt in på huden och det tar mååånga timmar för henne att torka. Så vid regn och under 15 grader så har hon ett ofodrat regntäcke eller en regnoverall. Det beror lite på vart vi ska vara, vid skogsturer är overallen bäst för matte, som slipper ha hela blöta skogen i sängen sedan ;)

Den ofodrade overallen har hon ofta vid kramsnö också, annars ser hon ut som en snöboll.

Kryper det ner mot -15 brukar hon ha ett fodrat vintertäcke, jag tror att märket heter Buster.

Sen så har hon ett fleecefodrat reflextäcke, som funkar ruggiga höstdagar och vinterdagar ner till ca 10-15 minusgrader.

Och onödiga täcken: En fleeceoverall, används kanske en gång per år. Och ett billigt regntäcke från biltema, som totalt saknar passform.

Min stora (nedklippt bearded collie) har ett fleecetäcke och ett vintertäcke. Vintertäcket används från -20 ungefär och i kombination vid -30.
Min lilla (bedlington) har ett BoT vintertäcke. Används från ca -10, han är av den frusnare sorten. Han skulle även behöva minst ett regntäcke, det rinner rakt in till huden och han fryser vid regn, men har inte hittat något som passar än, så han har ett gammalt softshell täcke som han fick som valp just nu, det är litet och inte så bra.

Valpen har inga täcken än men Lego har några
Hur många täcken har ni till era hundar och använder ni alla?
3 täcken och en overall, alla används

Vilken typ av täcken?

Ett rent regntäcke utan foder, hemmatäcket

I stallet används täcken flitigt
Ett fleecefodrat softshell helt i reflex , ett tjockare värmetäcke också helt i reflex och en fleeceoveral

När behövs täckena (ungefärlig temperatur, vilket väder osv)?

I stallet behöver han täcken för då är vi ute mycket och det kan bli rätt mycket stillhet för honom. Har inte koll på temperatur men höst vinter och tidig vår har han mycket täcken, det som används mest är det i softshell.

Overallen används när det är kallt -10 eller kallare. Ofta i kombination med täcke som tål väta. Overallen är även den lite vattenavstötande med fixar inte hur mycket som hellst.

Hemma används täcken sällan regntäcket används då och då vid mycket regn, främst för att det inte ska bli så blött och skitigt inne efter promenad.

Han har inte haft behov av täcke när han är igång och går promenader, undantag när vi hade 25-30 grader kallt, då fick han overallen på sig även på hemmapromenad. Eller när vi tagit längre utflykter med korvgrilling på vintern då har han uppskattat ett täcke, under tiden vi är stilla och grillar.

Är det något ni skulle behöva men inte har köpt än?

Valpen kanske behöver täcke det vet jag inte, än så länge verkar han helt obrydd i ruskväder men nått till stallet lär det bli

Skulle behövt dubbletter av alla täcken så man har en uppsättning dör stall och en renare uppsättning för hemma, eller så man i vart fall kan tvätta lite emellan och ha att byta med

Ja, jag har en schnauser som hålls kortklippt ( eller ja han klipps inte på vintern!) och en labbevalp.

Svansson har fyra täcken som han använder sporadiskt
1 BoT nättäcke och 1 BoT regntäcke som främst används när vi har väntetid på kurser, råkalla vinterdagar (sådär som det kan bli längs kusten) samt efter dusch/bad vintertid (eftersom vi bor i ett draghål till hus)
1 ofodrat och 1 fleecefodrat täcke som han använder när han är nedklippt och det regnar på tvären.

Förutom det tänker jag att han inte behöver särskilt mycket till täcke och absolut inte den tiden när han är fullpälsad.

Jag har ett regntäcke. :D Det är inget hundarna behöver men jag tycker att jag behöver det. Spöregnar det en hel dag har jag verkligen inte lust och ork att torka hundarna i evigheter för att sen ska han bli blöt igen. Han bryr sig ju inte, och jag har aldrig sett dom frysa!
Är det liksom inte hällregn utan bara en skur så tar jag inte på täcket. Utan det är när det blir ihållande så man måste torka massa jag blir lat.. (eller tja att sambon har "några" krav på sitt boendes standard :p själv bryr jag mig inte mycket.. :rofl: )

Regntäcke och vintertäcke från Hurttas äldre modell. Sen har jag ett regntäcke i en storlek mindre som passade bra när Winzi var unghund och ett Hurtta torrent till henne som vi fått av en kollega. Så hon varvar mellan två vintertäcken.
Har även stickade tröjor till båda samt en liten, liten som passar valpar.
Två måttsydda fleecetäcken med hög hals när det är kallt i bilen och när det ska vilas mellan träningar.

Skulle vilja ha regnoverall till båda men tyvärr är det extremt svårt att hitta några som passar :( Mest för att de drar in mindre skit hemma då.

Bra tråd då vi funderar på vad för täcken som kan vara bra att lägga på en varm hund som ska ligga i kall bil under vintern. Vi har en Hovawart. Räcker ett dubbel fleecetäcke tro eller är det bättre med ull ett annat fodrat?

Varsitt Hurtta vintertäcke (vanliga modellen)
Ett BoT vintertäcke
Ett BoT fleecetäcke
Ett BoT nättäcke

Vill ha en uppsättning BoT till men är för snål.

Jag använder bara täcke i bilen och börjar med det när det är kallare än 10 plusgrader (BoT). Så länge som möjligt vill jag ha luckan helt öppen så det blir bra ventilation, men då blir det ju också kallare. Hundarna ligger inte tillsammans så de kan inte värma varandra. När det är nollgradigt så åker Hurtta-täckena på och någon gång när det varit riktigt kallt så har de haft dubbla täcken. Det bästa täcket är BoT fleece som egentligen funkar ner till några minusgrader plus att det verkligen sitter kanonbra.

Mina aussies har:

Regntäcken från Hurtta (används typ aldrig, men de var snygga så jag var tvungen att köpa dem :D )
1501161.jpg

Softshelltäcken från ReDog:
img_9658.jpg

Varsitt tjocktäcke från BoT och Lyxa har ett nättäcke från BoT (kommer köpa ett nättäcke till Pu med lite senare).
2011-03-05-39.jpg

Dvärgschnauzrarna har varsitt Hurtta-vintertäcke från ett par modeller sedan. De sitter asbra och är i så fint skick så de kommer nog hålla i många år till
2011-02-27-7.jpg

Jag använder täckena mestadels på träningar när de väntar på sin tur, för att de inte ska bli kalla i musklerna så uppvärmningstiden blir extra lång. Är dvärgschnauzrarna nytrimmade kan de få ha täcken även under promenader vintertid. Beroende på väder och vind och hur pälsade hundarna är så börjar jag med täckena olika tidigt på säsongen.

Åh - ser att Hurttas Summit Parka finns i Moccafärg. På ett enda ställe. Skulle passa Skalman perfekt, men inte till det priset och inte förrän han vuxit färdigt :D
80910297-origpic-a340a0.jpg

Får man fråga hur tjockt det täcket var? Ute efter ett bra och tjockt vintertäcke till min frusna pinscher :sneaky:
Det är ett vintertäcke :) Det enda jag tycker är riktigt bra, då det är dragsko i ryggen så längden kan kortas (bra för oss med hundar som har svansen uppåt) :D Fleecfodrat.

Får man fråga hur tjockt det täcket var? Ute efter ett bra och tjockt vintertäcke till min frusna pinscher :sneaky:
Inte tillräckligt för min fryslort till saluki iaf, men garanterat fullt tillräckligt för "vanliga" hundar :p Hur ser din pincher ut i kroppen? Är den något lik en vinthund så vet jag var du kan få tag på extremt bra vinterkläder.

Whippeten äger nog närmare 30 täcken, jag skojar inte och vi använder hälften haha. Det är allt från olika typer av vintertäcken, vattentäta, tjocklek och hur de täcker henne på kroppenn, sedan kommer regn och vindtäcken, vår och hösttäcken som är detsamma där, hur fodrade dom är, funktion och hur tåliga dom är. :P
Corinne börjar frysa direkt det är typ 15+ om det är blåst, men om det inte är blåst börjar hon frysa vid 10+ och vägrar gå ut utan täcke. :D Hon har klarat kylan mycket bättre tidigare, när hon var yngre klarade hon sig utan täcke i 20 minusgrader så länge hon var igång, idag skulle hon aldrig klara det men orsaken till detta tror jag är hennes återkommande muskelinflammationer och hennes "sjukdom" som vi fortfarande inte vet orsaken till. :confused:
Tror jag i alla fall kan säga att vi har alla täcken som behövs nu, det absolut bästa täcket vi har hemma är BoT täcket som hon bär när det är 5+ och neråt, hon har aldrig upplevts så "ofrusen" när det är kallt som med det täcket och det sitter bättre än vad jag trodde det skulle göra. :)
Mamma ska dock försöka sy en "halvdress" så hon blir täckt på halsen och bringan, sedan mössa på det för hennes öron blir så förstörda när det är kallt.

Är så glad över att min andra hund som då är en kooiker aldrig fryser, men jag tvingar på henne ett täcke när det regnar nu på hösten bara för hon gärna rullar sig när det är blött i massa skit och jag har inte lust att bada henne hela tiden. :p
Ska köpa ett BoT täcke även till henne nu när det börjar bli kallt som hon får ha mellan träningarna så hon inte blir kall. :)
12745741_1340436509315895_4724103284915087329_n.jpg

Inte tillräckligt för min fryslort till saluki iaf, men garanterat fullt tillräckligt för "vanliga" hundar :p Hur ser din pincher ut i kroppen? Är den något lik en vinthund så vet jag var du kan få tag på extremt bra vinterkläder.
14615767_10205858303651632_5699074570000667840_o.jpg

Såhär ser han ut, 50-55 cm i rygglängd :)

Sigge har ett bot, ett värmetäcke och ett fleecetäcke. Kombinerar två när hurttat inte räcker. Ett regntäcke vore inte fel och ev något varmare.
Stoja har ett flercetäcke som används rätt sällan. Och så reflexvästar till båda.

Jag äger två täcken och en ofodrad overall. Overallen och ett av täckena tillhör Corgin. Täcke har hon när hon sitter längre stunder i bilen och det är mer än 10 minusgrader. Overallen används vid fuktig och blöt snö då hon får bollar i pälsen.
Schäfrarna delar på ett täcke. Det är egentligen köpt till gammelman och tanken var att han skulle ha vid samma tillfälle som Corgin. Det kan lätt bli några timmar i bil vid träning och hans rygg är sisådär numera. Gammelman vill dock helst inte ha täcke alls så unghunden lånar det ibland för att hålla musklerna varma innan och efter skyddspass. Oftast ligger det dock oanvänt i bilen, men nu börjar gamlingen bli så skröplig att han nog får stå ut med att täckas i vinter. Hur de sitter har jag knappt reflekterat över. De sitter kvar, täcker större delen av hunden och det är väl de krav jag har. I rörelse har de ändå aldrig kläder på sig. Ja, förutom Corgin då och overallen är lite tight. Finns inte så många med korta ben dock så hon får stå ut den korta tid den används.

Ser inget behov av fler täcken. Så lite och sällan som möjligt är min paroll. De har päls. Jäkligt mycket päls. Den duger gott.

Vad har du för täcke till corgin?

Vår har inget alls än, kan se att det är bra vid extremt väder, annars räknar jag med att hon klarar sig.

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: fejt
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 265
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka