Några frågor om hundtäcken!

Red_Chili

Trådstartare
Jag börjar nu fundera på att rensa bland hundarnas täcken, bara spara det nödvändigaste för att spara lite plats hemma bland annat. Det får mig att fundera på vad som verkligen behövs och då blir jag nyfiken på hur det är för er andra hundägare!

Hur många täcken har ni till era hundar och använder ni alla?
Vilken typ av täcken?
När behövs täckena (ungefärlig temperatur, vilket väder osv)?
Är det något ni skulle behöva men inte har köpt än?
(och såklart, vill ni lägga in bild på något extra bra täcke, gör gärna det!)

Jag själv börjar tänka att det nog är bättre med några få, välsittande täcken än en miljard täcken som sitter halvdant och måste kombineras med andra för att hålla värmen...
Här finns ett oräkneligt antal fleecetäcken, två regnoveraller, en varm overall, flertalet varmfodrade täcken, några regntäcken av olika slag... Jag måste försöka få ordning på det där!

Jag har en nakenhund så jag har..många, Eller egentligen inte så många täcken, men kläder.

Har ett regntäcke i galon, ett medeltjockt täcke och ett supertjockt täcke. Något fleecefordat reflextäcke också.
Det som används allra mest vintertid är en dunväst. Har en tjockare vinteroverall, en lite mindre tjock overall också och en lite halvtjock jacka. Har fleeceoveraller. och fleecetröjor.

Sen diverse overaller/tröjor att ha under ytterkläderna så jag kan lätt variera temperatur. Jag har vanligtvis inte kläder på henne inomhus, utan bara under diverse ytterkläder.

Nu har jag en pälsad nakenhund också, han går utan kläder men kan tänka mig att kanske dra på ett regntäcke om det är riktigt ruskväder i vinter. Han har också en dunväst om det blir riktigt kallt.

Zvante har ett vinter- och ett regntäcke. Båda köpta på Gekås :D Regntäcket använder jag aldrig med vintertäcket har han när han är klippt och det är kallt ute, kan inte säga en viss temperatur eller så. Går lite på känsla, här i Skåne kan det upplevas mycket kallare än temperaturen visar pga hög luftfuktighet och blåst. Vintertäcket sitter otroligt bra på honom (lång kropp och korta ben, så många täcken nuddar marken), har hållit väldigt bra och kostade typ 129 kr eller något för fem-sex år sedan :p Dålig bild men den enda jag hittade just nu;
dsc_6649_kopiera_568be562e087c378c89208cc.jpg

Tage har jag precis beställt en täcke till, hans första täcke. Det är ett fodrat regntäcke som jag ska ha till honom på klubben där vi tränar agility så att han inte blir kall när han pausar. Tage var inte frusen av sig förra vintern så jag tror han klarar sig fint denna vintern också :)

Bara regntäcke. Ärligt talat är det mest för min bekvämlighets skull, vill gärna slippa sanera lägenhet efter varje liten kissrunda när det regnar. Fryser gör hon aldrig! :D

Jag börjar nu fundera på att rensa bland hundarnas täcken, bara spara det nödvändigaste för att spara lite plats hemma bland annat. Det får mig att fundera på vad som verkligen behövs och då blir jag nyfiken på hur det är för er andra hundägare!

Vilken typ av täcken?

Jag själv börjar tänka att det nog är bättre med några få, välsittande täcken än en miljard täcken som sitter halvdant och måste kombineras med andra för att hålla värmen...
Här finns ett oräkneligt antal fleecetäcken, två regnoveraller, en varm overall, flertalet varmfodrade täcken, några regntäcken av olika slag... Jag måste försöka få ordning på det där!

Jag äger två täcken och en ofodrad overall. Overallen och ett av täckena tillhör Corgin. Täcke har hon när hon sitter längre stunder i bilen och det är mer än 10 minusgrader. Overallen används vid fuktig och blöt snö då hon får bollar i pälsen.
Schäfrarna delar på ett täcke. Det är egentligen köpt till gammelman och tanken var att han skulle ha vid samma tillfälle som Corgin. Det kan lätt bli några timmar i bil vid träning och hans rygg är sisådär numera. Gammelman vill dock helst inte ha täcke alls så unghunden lånar det ibland för att hålla musklerna varma innan och efter skyddspass. Oftast ligger det dock oanvänt i bilen, men nu börjar gamlingen bli så skröplig att han nog får stå ut med att täckas i vinter. Hur de sitter har jag knappt reflekterat över. De sitter kvar, täcker större delen av hunden och det är väl de krav jag har. I rörelse har de ändå aldrig kläder på sig. Ja, förutom Corgin då och overallen är lite tight. Finns inte så många med korta ben dock så hon får stå ut den korta tid den används.

Ser inget behov av fler täcken. Så lite och sällan som möjligt är min paroll. De har päls. Jäkligt mycket päls. Den duger gott.

Jag har en liten fryslort och han har en hurta regnoverall och en fleecefodrad overall. De använder han i stallet och det fleecefodrade brukar han behöva när det drar ner mot nollan. Regnoverallen används när det är regnar och är varmare än nollan. Han har också en fleeceoverall som han har när han åker bil. Den används först vid minusgrader.

Vid promenader är det sällan han behöver något för då rör han sig hela tiden. Det är bara regnoverallen som används om det regnar mycket.

Jag använder inga täcken alls längre då han har lätt artros i ena höften och täcken täcker inte tillräckligt där och han blir då lite stel. Då fungerar overaller så mycket bättre :)

Har ett vintertäcke till labben. Dels att ha när det går neråt -20 eller under, likaså om han ska sitta i bilen på vintern eller om vi är på träning och han blir stilla emellan.

Har ett regntäcke till Milou. Även här mest bekvämlighet, inte för att han egentligen fryser eller så. Men skönt att komma hem med en hund som bara är blöt om tassarna när det regnar :p

Jag har ett fleecetäcke och ett regntäcke till labben, regntäcket används om det står i backen så att matte slipper en dyngsur hund i sängen. Fleecetäcket använts ytterst sällan.
Egentligen är han inte i behov av några täcken, älskar kyla men tänker mig att fleecetäcket kan vara bra att ha ibland om han ska sitta still i kall bil/ på träning.

Mina 3 dvärgschnauzrar har ett regntäcke och ett vintertäcke var, båda av hurttas gamla modell vilka är de som har överlägset bäst passform till hundarna med kort kropp och kraftig bröstkorg. Regntäcket är enbart för min egen bekvämlighets skull och inget hundarna eg skulle behöva, vintertäcket behövs om det är kallare än -10 eller om man ska vara stilla en längre stund på vintern.
Har även några andra typer av täcken/tröjor och en hemmasydd overall, men dessa användes i stort sett bara av min förra hund som var en riktig fryslort. Kan ha fleecetäcke om vi är på utställning och hunden ligger i buren och det är en kyligare dag. Har även märkt att Leia nu när hom blivit äldre har blivit lite mer frusen än förr så hon kan ibland på vintern få ha nån tröja på sig.

Till cavalieren har jag BoT nättäcke, som jag använder när det är kring 5+, när det blåser mycket och när han simmat inomhus och ska ut. Hans rygg är inte helt okej, så därför åker det här på. När det blir runt 0 grader har jag ett lite tjockare täcke (det är också det som min pumi har när/om det blir riktigt kallt). Förra året körde jag på en stickad tröja under det täcket till cavaliren när det blev kallare, men i år vill jag ha en bättre lösning och ska investera i ett riktigt tjockt täcke. Också har jag ett regntäcke med, kom jag på nu.

Jag har ett vintertäcke som jag köpte när jag skulle gå kurs förra vintern. Det blev knappt använt, herr Västgöte hävdade att det var helt onödigt. Skulle kunna tänka mig att tvinga honom om han ska vänta i bilen när det är kallt. Regnrock har han inbyggd i pälsen, det rinner av som på en gås.

Vilken typ av täcken?

Ett varsitt vintertäcke till riktigt kalla dagar.
Ett varsitt regntäcke som endast används när det typ spöregnar
Ett varsitt softshellstäcke från Hööks som används som vindtäcke och när det regnar lite.

That's it :D

Vi använder nästan aldrig täcken, inte i vardagen iaf.
Men jag har ett fleecetäcke per hund som ligger i bilen att ha efter bad, och varsitt likadant hemma att ha efter dusch eller ösregn ute.
De har varsitt tjockt vintertäcke från Hurtta och varsitt regntäcke därifrån. Vintertäckena är mest för bilen vintertid eller mellan släpp på prov. Samma med regntäckena, vi har dem för jaktprov där man kan gå och vänta på sin tur i ösregn en hel dag.
Sen har jag ett BoT-täcke som gamla hunden hade inne efter kalla dagar ute, men det passar inte ngn av de andra.

Jag har chinese crested, visserligen pälsvarianten men hon är en riktig fryslort ändå.
Hon har en stickad overall från Hurtta och 2 vintertäcken från thermomaster.
Overallen/pjamasen vill hon ha när det är under 10+ ute och helst dygnet runt på vintern, vid regn el blåst får hon ett täcke oxå.
Hade behövt ett regntäcke, en tjockare pjamas till och kanske sockor till tassarna.

Hmm nästa hund blir en med bättre päls :p

Täcke används regelbundet när temperaturen kryper under 10 grader. Oftast är hanen otäckad lite längre än så, han är mycket mer vädertålig.
De har varsitt fleecetäcke, ett varsitt softshelltäcke och ett varsitt tjockare vintertäcke. Tiken, som är en riktig fryslort, har även en stickad overall.
Skulle behöva byta ut vintertäckena dock, de sitter dåligt och jag upplever att den dåliga passformen göra att det inte värmer som det borde.

Utöver täckena som används så har jag en hel hög som inte används också. Sådant jag köpt men som inte sitter bra.

Ett varsitt vintertäcke till riktigt kalla dagar.
Ett varsitt regntäcke som endast används när det typ spöregnar
Ett varsitt softshellstäcke från Hööks som används som vindtäcke och när det regnar lite.

That's it :D
Sådär skulle jag vilja ha det :p (fast ingen softshelltäcke då.. något annat istället.)

Mina hundar har ett par tjocka täcken, några lite tunnare fleecefodrade regntäcken och varsitt fleecetäcke. Jag använder dem rätt sällan, framförallt efter jakt när de är blöta och varma och ska in i en kallare bil.
När de är med ute på vintern, typ när vi isfiskar eller går långpromenad med många fikapauser, så brukar jag ha med täcken så jag kan klä på dem när vi är stilla :)

Tinja har ett Hurtta Torrent Regntäcke, riktigt välbehövligt under de bedrövliga höst- och förvintermånaderna när jag jobbade på en gård. Då behövde jag bara duscha av benen och lite under magen istället för att duscha av hela hunden efter varje dag.

Hon har även ett fodrat reflextäcke av samma anledning, jobbet på gården. Tidvis var vi ju ganska stationära (mocka hela stallet och sopa, ect) och då var det skönt att veta att hon hade lite hjälp att hålla värmen den tiden hon inte rörde på sig mer än att gå lite fram och tillbaka, och att om hon gick ut på egen promenad så syntes hon.

Hon har egentligen växt ur sitt fodrade täcke, så funderar på att köpa ett nytt.

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: fejt
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att skaffa hund om 1-3 år. Han har växt upp med hundar i familjen(enbart som sällskap) och jag har haft...
2
Svar
25
· Visningar
1 848
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 265
Hundhälsa Ska raka min hund i helgen och vet då att hon lär behöva ett tjockt täcke till den värsta vintern. Har i nuläget en fleeceoverall (lite...
2
Svar
39
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka