Några dumma frågor!

AnnaKarinA

Trådstartare
Skratta gärna åt min okunskap (men inte så högt, va? ;) )
Jag planerar att motionsköra mina hästar då och då. Har en rockard på bilaxel och travsele. Men vill göra detta seiöst nu.
Frågor:
1. Vad är en svängels exakta uppgift? Skulle jag behöva en? Och draglinor.
2. Kan man knåpa ihop en baksele på en travsele? Var köper jag en bra baksele?
3. Kortbrösta eller långbrösta? Men det beror väl på om jag ska ha draglinor, eller har jag missuppfattat detta helt? :crazy: :o :D

Jag brukar i normala fall befinna mig på hästryggen, det är därför jag inte kan nåt... :D

Tack! :bow:

Sv: Några dumma frågor!

Det är ju mycket bättre att du frågar än att gå och fundera länge själv och kanske inte komma igång med körningen därför!!

1. Svängelns uppgift är att följa bogens rörelser så att bröstan inte bränner om den är helt still och hästen drar i den. Den underlättar också när man svänger då den följer med hästens rörelser. En svängel tycker jag du ska ha. Den gör det mycket bekvämare för hästen att dra. Men då måste du ha draglinor till också ja.
2. Baksele går alldeles utmärkt att sätta på en travsele. Den bästa bakselen kan vara lite dyr men annars tror jag lillhastenistav.se har en rätt billig men bra.
3. En kortbrösta är en sån du fäster i däckeln för att den inte ska glida bak, annars drar hästen oftast i däckeln på travselen. Ska du får någon användning av svängeln bör du ha en lös brösta och draglinor.

Grejjen med travsele är att skackeln fästs såpass hårt i däckeln att hästen ofta kan ta tryck framifrån och bakifrån där även fast man har baksele och brösta. Men jag antar att man kan spänna olika hårt även där. Är inte så insatt i travselen...

Har du en travsele och är nöjd med den så ska du inte börja mixtra.
Då är det bättre att köpa en annan slags sele.

Travselen är tvärtemot många andra selar INTE gjorda för att ha baksele, draglinor mm för det fyller ingen som helst funktion då skaklarna sitter helt fast i selen och därmed blir det ingen rörelse fram/bak eller upp/ner.

Att börja spänna för sin häst med travsele utan att använda dess konstruktion (läs hårt "fastsatta" skaklar") utan med lösa skakelremmar..draglinor osv tycker jag både låter lite farligt och onödigt...

Vill du köra med svängel och draglinor så är det bättre att köpa en annan sele som är gjord för att dessa saker ska användas.

Ett omvänt exempel (så att du kanske förstår hur bakvänt det är ;) ) är att sätta fast trav-skakelremmar på sin loksele=hästen drar ändå inte i lokorna..

Jag själv är jättenöjd med mina travselar och så länge man inte ska tävla i en spec diciplin som kräver annan utrustning, dra väldigt tungt... med det menar jag tyngre vagnar som tex flakvagnar, skogsvagnar eller trillor mm) så fungerar travselen alldeles utmärkt.

Men som sagt, vill du köra med svängel, draglinor och baksele med din rockard så råder jag dig att skaffa en annan sele!

Jag använder draglinor och svängel till min travsele.
Jag har hemmagjorda draglinor som jag fäster i kortbröstan till mina shettisar. Ska försöka ordna en bild.

Gjorde detta eftersom min vagn är tillverkad med svängel.

Det finns ett system med linor på vissa travrockarder, har sett det på Grafströms rockarder.

Då finns det två små rullar där skalmarna fäster i rockarden därigenom löper ett rep som kopplas i kortbröstan.
Det fungerar alltså som en svängel men är bara ett rep som löper längst skalmarna.

Jag har för mig att detta förevisas på filmen "körning från koja till slott" om jag inte minns fel, var ett tag sen jag såg den.

Jag VILL egentligen inte köra med svänglar och draglinor och grejer för jag känner att jag kan för lite om det, men jag tänkte jag skulle försöka förstå lite mer och kolla om det är något jag behöver, för att hästarna inte ska fara illa. Körde min förra häst med enbart travsele med kortbrösta och rockarden, det funkade skitbra. Men jag har suttit och läst lite här inne och uppfattade det i princip som om man var elak om man inte hade bakselar och grejer. Du hör hur lite jag kan, va? ;) :D

Så jag är ingen elak djurplågare om jag fortsätter köra som jag gjort? Kör enbart efter hyffsade grusvägar och vagnen har stötdämning.

Nej du är ingen djurplågare. Travselen funkar bra om man kör med den som det är tänkt. Jämnt underlag rakt fram och inte så mycket backar. Med travselen får hästen inte vagnen över sig i nedförsbackarna utan baksele men då får man också tänka att hästen får ta emot all tyngd med frambenen/svansen (svanskappan). Och ska den dra tungt eller brant uppför drar den teoretiskt sätt med magen om inte kortbröstan ligger bra. Kör du inte så mycket i backar och inte ska köra annat än rakt fram så tycker jag du kan fortsätta. Men ha i bakhuvudet hur den fungerar om du senare vill utveckla körningen mer eller vid backkörning. Känner du dig klokare?

*skrattar*

Ja du har fått rätt uppfattning om majoritetens åsikter här inne..Fast här finns det inga "renodlade" (var det det bästa ordet jag kunde komma på :crazy: :D ) travmänniskor..som i dagsläget tränar travhästar i alla fall.

Jag är en djurplågare av högsta rang. Jag tycker travutrustningen är oslagbar när det gäller nöjeskörning med rockard!

Vi har bråkat, argumenterat och tjafsat i en massa trådar här inne och jag kan bara stå för mig och min åsikt..
Och det finns fler trahästar som körs än några andra hästar i landet och majoriteten av dessa körs med travutrustning!!
Är det ett bevis på att det samlas extra många okunniga, grymma, inom den hästgrenen...Knappast! :confused: :crazy: :smirk: :p

Och Nora;
Travselen funkar bra om man kör med den som det är tänkt. Jämnt underlag rakt fram och inte så mycket backar.

Nu är vi ju där IGEN!!!
Du skriver att du inte har kunskap om travselen men sedan så kommer du med en osanning som du vill ha som fakta.. :angel:

AnnaKarin..travhästar tränas, för 100000 ggn här inne, inte alls bara rakt fram på jämnt underlag....JAg ORKAR inte med okunskapen här inne mer utan bjuder nu in den som vill att komma ner till mig så kan vi gemensamt titta på där travhästarna på Åby tränas..om ni orkar upp för backarna vill säga..

Så kan ju Nora mfl tala om för de 100-tals personer vi kommer möta under en dag att dom gör fel..att selarna inte håller och är elaka mot hästarna..

*suck*

Återigen...jag har bett er förr, kan ni inte bara rekommedera det ni tycker är bra UTAN att slå ner eller komma med fel fakta om andra utrustningar?

Jag säger ju inte att det är fel med svängel osv..men att travselen är ett bra alternativ

*lägger mig ner och dör*

Haha, dö nu inte i förtid ;)

Jag är dressyrryttare som ansåg att min unghäst skulle köras in det första han gjorde för att det var en bra grund för ridningen sen (och det var det). Honom körde jag med travsele och vanlig rockard och det gick hur bra som helst. Man kör ju mkt mer sällan som ryttare än en travkusk gör. Det enda jobbiga med travselarna är väl all remmning före och efter. Blä, blä, blä. Det där med andra vagnar och selar (draglinor) hann vi aldrig in på, men det verkar ganska komplicerat för mig iaf som inte är insatt.

Trygg, jag då, jag har tränat travhästar, och jag skulle aldrig nu med min kunskap om att dra något, bara använda travsele utan draglinor och baksele. Tycker det är grymt om du ska i nån backe, eller dra nåt tyngre än speedcart.

Jag rekommenderar alltså travsele, lite lösare remmar runt skakeln och baksele.
Draglinor kan du ha på en travsele för att hästen inte rör sig så väldigt uppe bakom bogen, alltså gör bogarna dragjobbet om du har draglinor, annars drar ju hästen med MAGEN! och är ändå fast låst pga den höga fastsurrningen, hur skönt är det..

Jämför återigen med en kass sadel, om du så bara rider 1 gång i månaden så är det inte bättre. Dessutom är det bra mycket billigare att fixa rätt körutrustning än att köpa ny sadel.

En sak jag tyckte var konstigt är att trådskrivaren tycker att hon kan för lite och därför inte vill köra med det som behövs för att hästen ska kunna få ut så mycket som möjligt av körningen. Återigen, en jämförelse: dåliga ryttare ska inte ha sadel? Eller dåliga ryttare ska ha kass sadel så att hästen gör ett sämre jobb?

Nej /jenny

Trygg, jag då, jag har tränat travhästar, och jag skulle aldrig nu med min kunskap om att dra något, bara använda travsele utan draglinor och baksele. Tycker det är grymt om du ska i nån backe, eller dra nåt tyngre än speedcart.

Rond 14 Trygg v.s snigelfarmor.. :D

Jag skrev att ingen, vad jag vet, aktiv här inne på körning tränar travhästar nu.. :crazy:

Du tycker det är grymt..m a o så tycker du att majoriteten av körfolket är okunniga djurplågare, eller hur?

Jag vet inte hur du tränade dina hästar...och vill nog inte veta heller :angel: ;)
Och som vi alla vet här inne nu så fann Åke en tråd du skrev i år!!! Ang. en förfrågan om man kanske skulle skaffa sig en baksele eller inte..så så låååång kunskap har du ju inte.. :o :p

Men snälla, svar på en rak fråga;

-Alla som inom den hästgren där travutrustning används är grymma människor som i sin okunnighet plågar hästarna?

Senast ändrad:

Alla som inom den hästgren där travutrustning används är grymma människor som i sin okunnighet plågar hästarna?

svar: Nej, bara om de inte använder rep o trissor när de drar i backar eller med tung rockard. Och den mesta grymheten bygger på okunskap.

Travet består av mycket okunskap o snabba pengar, kosta vad det kostar vill. De är ofta ovilliga att ta in ny hästkunskap om det inte direkt genererar pengar. Erfarenheterna bygger på 3,5 proffstränare i skåne/Umeå. Norrlandstränarna använde rep o trissor, utom i snabbjobb och Skåningarna hade skavsår på sina hästar istället, pga bristen på bra och ändamålsenlig utrustning. Tydliga mönster på okunskap, och att det bygger på snabba pengar.

Jag säger inget om de jag inte jobbat hos eller inte sett.

Orkar inte tjata mer om min sanning, så jag ger dig walk over. :)
använder själv gärna travutrustning, men kompletterad med vad som behövs för att ge hästen en ärlig chans.

/jenny

*skakar hand samtidigt som jag trycker till hårt för att du är så...* ;) ;) ;)

Snacka om att generalisera..men precis så där som du uttrycker dig om travet så tycker jag det är inom hoppningen med ALLA som barrerar och låter sina hästar gå ut 2 minuter en fin sommardag i stallgången OM den har skydd o täcke på sig då förstås..
Snacka om dumma fördommar..

3,5 tränare..hamnade den sista i vedklyven? :D

ÅH..utbrister hon och stampar hårt med foten i golvet..vad ska man göra med dig..?? ;)

Senast ändrad:

Allmänt!
Allt detta tjafsande om vagnar och selar o s v är så tröttande!

Jag har skrivit det så många gånger här, att t o m jag tycker jag är tjatig!
Körning har gamla anor, och därför tycker jag, att man kan luta sig mot den gamla kunskapen.
Vagnar och redskap fanns för sina speciella ändamål. För att använda dessa togs olika selar fram för att fungera så optimalt som möjligt. Allt detta gjordes under många hundra år, varför man nog tryggt kan påstå, att dom är välutvecklade.
Generellt används loksele till tyngre arbeten, och till lättare bröstselen. Därutöver finns lite speciella selar såsom coller, travsele (inte såå gammal) m fl.
Selar och vagnar gjordes alltså för att passa ihop med varandra.
Tänker man sig in i ovanstående, har man svaret på många frågor.

Man kan använda en "felaktiga" kombinationer, men varför??? Jag kan göra en sele av balsnören(!), men varför???

Den som till äventyrs inte uppfattar skillnaderna mellan rätt utrustning och fel utrustning, eller ens tror att dom existerar, bör studera ämnet mer ingående.

Till AK:
1 Lägger till Noras förklaring, att det blir betydligt bekvämare även för folket i vagnen. Rekommenderas starkt!
2 En vettig baksele hittar du för runt tusenlappen. Baksele rekommenderas starkt för hästens skull.
3 Har Nora förklarat. Tillägger att svängel-draglinor-bröst fungerar som en "fristående" enhet, som erbjuder en bekväm färd för alla parter.
4 Jag skulle använda en travsele på travet och en s k "giggsele" till rockard/gigg. Inte tvärtom.
5 Varför inte sikta på en komplett, bra bröstsele med "giggdäckel", gärna bättre begagnad?

LIA

*till alla*
Tack! Jag ska sätta mig och läsa allt jag kan komma över och tänker givetvis göra det som blir bäst för mina hästar. :bow:

Jag skriver ju att travselen kan användas!!!

MEN, travselen är ju gjord för ett ändamål och det är för att hästen ska kunna länga sig och trava fort med den selen utan att skacklar ska skumpa och slå och utan att ha en tjock tung brösta som hämmar de rejäla frambensrörelserna. Du har ju själv skrivit på travforumet tror jag (eller så var det någon annan travmänniska) att ska man dra tungt användes lokselen istället. Dessutom har jag tagit reda på lite mer om utrustningen inom travet (men samtidigt kan jag ju inte den lika bra som körutrustningen, men helt okunnig är jag ju inte!!) och på tryckvagnar du tar som exempel används ju faktiskt rullar och rep vilket fungerar likadant som en svängel. Med långbrösta dra hästen också mer i bröstan än med kortbrösta, då den drar i däckeln.

Varför tycker du att det är så konstigt att det inte är så många travkuskar inne på detta forum då detta är ett körforum och det också finns ett travforum? Ska jag gå in på travforumet och tjata på dom där att alla faktiskt borde tävla med gigg och bröstsele på banan för det funkar ju mist lika bra!?!

Jag säger ju att travselen går bra att använda om man håller sig till sådan körning den är uppfunnen att användas till och vill man göra annat med körningen bör man skaffa utrustning efter det. Den fungerar, men inte i alla lägen, som du verkar vilja ha fram mig att säga. På samma sätt passar inte lokselen till all sorts körningen.

AnnaKarinA: Försök tänk igenom vad du vill göra med körningen och välj utrustning därefter!

Senast ändrad av en moderator:

Nej Nora, med långbrösta drar hästen i den stumma skakeln, samma som skitselen. Bred kortbrösta ska det vara, med hemmagjorda snygga draglinor :)

/j

Du har ju själv skrivit på travforumet tror jag (eller så var det någon annan travmänniska) att ska man dra tungt användes lokselen istället.

Men Nora..det är en självklarhet att vid tyngre vagnar än rockarden så ska man givetvis ha tex en loksele..så jag fattar inte.. :confused:

Men nu gällde det ju en rockard, eller hur??? :angel:

Ska jag gå in på travforumet och tjata på dom där att alla faktiskt borde tävla med gigg och bröstsele på banan för det funkar ju mist lika bra!?!

Nora..leta upp en enda tråd där jag har skrivit att man ska ha travutrustningen vid olika kördicipliner :eek: :crazy: :confused:
Jag skulle väl aldrig drömma om att ge rådet att använda travselen varken vi dressyr/maraton-körning eller skogskörning..
Så varför kommer du alltid dragandes med att det är som om att tävla trav med loksele..bla bla bla

Vi pratar fortfarande nöjeskörning och ROCKARD!!!!

Jag vet inte om det är jag som förklarar dåligt eller om du bara är så inställd på att vara defensiv så att du faktiskt inte läser det jag skriver....för nu börjar det bli löjligt det här :D

Trygg skrev:
Vi pratar fortfarande nöjeskörning och ROCKARD!!!!

Ja det gör vi, och då skriver jag att travselen går utmärkt att använda då man kör rakt fram och inte i för backig terräng. Om du sedan gör det anser JAG att du går in på en viss gren inom körningen där annan utrustning passar mycket bättre. Jag ser inte någon stor skillnad i våra påståenden men ändå fortsätter du att tjata om det. Är det var skillnaden mellan "raktframkörning" och mer greninriktad körning som vi inte tycker likadant om? För all körning tycker jag är nöjeskörning...

Och detta med tung vagn och sele. Du har tagit tryckvagnen som exempel flera gånger i många trådar där du säger att travhästar drar tungt med travsele. Därför skrev jag att rullar och linor används till dessa vagnar, vilka fungerar likadant som en svängel. Alltså kan man säga att även travfolket har svängel vid tyngre körning (fortfarande med rockard).

Jag vet inte om det är jag som förklarar dåligt eller om du bara är så inställd på att vara defensiv så att du faktiskt inte läser det jag skriver....för nu börjar det bli löjligt det här :D

Jag känner precis samma sak från dig.
Det känns som att jag sagt tusen gånger att travselen funkar bra vid körning rakt fram på plan väg (jag menar ju då självklart inte att man ska gå med vattenpass och kolla alla vägar runt stallet men den är ingen höjdare att köra med i branta backar) men vill man göra mer än det bör man ha en annan sele. När du ändå säger ifrån vad jag skriver så börjar jag ju få uppfattningen om att du tycker att den är bra att ALLTID använda. Därför tar jag som exempel utrustningen som travet har. Det finns alla dessa typer av selar av en anledning!

Eller kan du förklara när du tycker att travselen bör användas för min förklaring verkar ju inte duga. Den enda förklaringen jag fått från dig är vid nöjeskörning. För mig är körning alltid nöjeskörning så begreppet är rätt luddigt. Är det där vi krockar?

Med långbrösta dra hästen också mer i bröstan än med kortbrösta, då den drar i däckeln.

Förtydligande: Kortbrösta MED draglinor är ju en helt annan sak. Med långbröstan drar hästen mer i bröstan än med kortbrösta. Kortbröstan (som vanligtvis används utan draglinor) ska bara hålla däckeln på plats och är inte till för att dra i.

Liknande trådar

I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
Körning Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg. Vi ska på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 365
Körning jag skrev en anna tråd för ett tag sedan ang min bröstsele..som visade sig vara ett skti-köp. så den ligger ute på annons :D och har...
2
Svar
26
· Visningar
4 035
Senast: search
·
H
Körning hejsan igen.. jag hoppas på en bra disskution och inte ifrågasättning på varför man undrar. Frågar man ingenting får man ingenting...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?
  • Dressyrsnack nummer 18