Något skarpare bett

Sofie_B

Trådstartare
Då var det dags för en tråd om bett, igen.. Nu är det så att jag måste hitta ett nytt bett till min häst. Trodde att jag hade hittat rätt bett nu, men som förra året fungerar han bara på bettet en säsong, sen tappar han respekten för det. För att klargöra är det ett hoppbett han ska ha, på marken rids han på alla typer av "vanliga" bett, vilket fungerar bra. Försöker man hoppa på dom så går det.. tja. Inte alls bra kan vi väl säga.

Den här säsongen har jag ridit på detta bett;

3103380010213115.jpg

Det har fungerat väldigt bra, men som sagt, nu är det dags att byta.

Jag letar efter ett relativt skarpt bett, vilket inte får vara vikbart. Hästen är väldigt känslig och "lätt", blir aldrig framtung.

Han har problem med munnen, men det kollas var tredje månad, så det är inget han lider av. Det är dock därför han inte kan hoppas på ett vikbart bett, då får han panik.

Tilläggas bör att han inte kan ha en rak stång heller, då blir han gärna lite stum. Har dock inte provat stång med något annat än vanliga bettringar, kanske skulle fungera med något annat. Flippanbettet vet jag att han har haft som ung, vilket ska ha fungerat rätt bra, men är det någon som vet vart man kan köpa det med mjuk stång? Har bara hittat det tvådelade. PM:a gärna isf.

Hoppas att ni har något att komma med!

Senast ändrad:
Sv: Något skarpare bett

Nu är jag ju ingen expert på hoppning... Men jag är ändå tveksam till att du skulle få annat än en temporär lösning med ett skarpare bett. Antagligen blir det precis som nu - att efter ett tag har du samma problem igen... Och vad ska du göra då - ta ett ännu skarpare bett? Snabbt är du inne i en ond cirkel!

Jag skulle snarare rekommendera att ta hjälp av en tränare för att genom olika övningar få hästen att lyssna på det bett du redan har. Det löser väl inget i en handvändning, men å andra sidan kan du få en lösning som fungerar i längden.

Lycka till!

Nu är jag ju ingen expert på hoppning... Men jag är ändå tveksam till att du skulle få annat än en temporär lösning med ett skarpare bett. Antagligen blir det precis som nu - att efter ett tag har du samma problem igen... Och vad ska du göra då - ta ett ännu skarpare bett? Snabbt är du inne i en ond cirkel!

Jag skulle snarare rekommendera att ta hjälp av en tränare för att genom olika övningar få hästen att lyssna på det bett du redan har. Det löser väl inget i en handvändning, men å andra sidan kan du få en lösning som fungerar i längden.

Lycka till!

Men hon sa ju precis att det inte alls går? Om du läser ts andra inlägg så får (iaf jag) uppfattningen att det är en ganska vass häst med mycket åsikter som man inte "sätter sig på" (fast det gör man ju, men kanske förstår att det är ett uttryck :p).

Hon har ju provat att hoppa på tränsbett och är säkerligen fullt kapabel att avgöra om det går eller inte.

TS:

Jag skulle precis rek. dig det bettet du ridit på denna säsong när bilden kom fram :p haha. Vad händer om du byter tillbaka till ett tidigare bett? Alternativt varierar mellan ett,två bett hela tiden?

Kan inte ge så mkt mer tips då du redan tittat på Flippanbettet, vilket skulle kunna funka (och har redan gjort tydligen).

Hur kommer det bli den dagen då du har betslat upp så mycket att det inte finns några fler bett att välja på?

Lycka till!

Problemet är inte att han inte är välriden, för det är han, problemet är att han inte trivs med något annat bett i hoppningen. Jag har aldrig förstått, och kommer troligen aldrig förstå, denna hysteri om att rida på skarpare bett. Är inte det viktigaste att hitta ett bett som hästen trivs med? Oavsett om det är gjort av silke eller ståltråd? Visst kan jag ta kampen om tränsbett, rida en häst som har panik, lägga flera år på att kanske rida 1.00 (hästen går idag svår klass) bara för att man "ska" rida på tränsbett.

Jag vet vad jag gör, och jag letar efter ett bett som han trivs med. Det han tycker är obehagligt är inte hur hårt man tar, utan hur mycket, vilket onekligen blir mer på ett mildare bett.

Viktigt är också att jag inte letar efter ett skarpare bett än det han går på nu, utan ett annat ungefär lika skarpt. Förstår att rubriken kanske är missvisande, men jag menar ett något starkare bett än ett tränsbett. skulle valt en annan rubrik..

Hur kommer det bli den dagen då du har betslat upp så mycket att det inte finns några fler bett att välja på?

Vill inte betsla upp mer, utan variera mig på samma styrka.. Det andra har varit precis lagom skarpt för honom, men nu har han tappat respekten för det.

Tidigare säsonger har jag ridit på ett helt vanligt tredelat bett, samt ett tvådelat som inte är vikbart. Dessa fungerar det alldeles utmärkt att rida på på marken, men inte längre vid hoppning. Vet inte varför det är så, men jag tror att han blir rädd om munnen. Det bettet han har nu fungerar det ju att hoppa på, men han är stark som en oxe. Då blir det inte så lätt att rida stora klasser, speciellt inte inomhus. Jag behöver att han reagerar snabbt, då det är svårt nog att rida dom klasserna ändå.

Han gick stor del av förra inomhussäsongen (hösten -06, våren -07) på hackamore. Tillslut blev han så stark att ena tygeln gick av. Det vill jag inte uppleva igen.. :crazy:

Jag tänkte på Pessoas Magicserie, om han inte kan gå med raka bett. Där kan du ju hitta ett tvådelat pelham t.ex som inte kan vika sig. Rider du med två tyglar kan du ju så långt det går rida på "tränsbettsstyrka" och bara ta till hävstången när du behöver - då kanske han inte vänjer sig lika fort dessutom?

Mm, det kan vara en idé. Har ridit honom på ett vanligt gummipelham (rak stång) men två tyglar, vilket har fungerat helt okej. Dock tycker jag att han blir lite stum och okänslig på det, men det kanske blir bättre om man inte rider på stång. Den är ju så himla tjock dessutom..

Tycker att det är så svårt att hitta bett också! Borde vara lätt i sthlm, men alla affärer har så dåligt utbud. Har tittat på Myler-betten också, men dom har jag inte sett någonstanns här i närheten.

Suck. Sen har jag ingen tävlingsryttare i min närhet längre heller, så att låna bett och prova är jättesvårt. Det blir att lägga ut mycket pengar under tiden man provar sig fram. :p Fast å andra sidan är det ju alltid bra att ha ett stort sortiment med bett.

Jaktkandar eller pelham med oledad mundel hade jag provat. Bägge betten finns med olika modeller på mundelen. Pelham rids med fördel på två tyglar, då slipper man krulleffekten. Känns det skarpt kan man göra som jag och byta kinnkedjan mot en snokrem i läder.

Hej
Du kan få låna i min betthög :D Det har blivit ett gäng under min jakt att hitta ett som passar till Vivan. Jag tror nog att det kan funka med nån variant av Mylerbett. Flippanbettet funkar ofta bra på de som är heta och känsliga, inte lika bra på de som blir starka. Om du får tag på ett att låna så prova med det raka.
Kan ju passa på att fråga vad du provat på Vivis? Hon funkar jättefint på backen med rakt bett med fasta ringar och vanligt tvådelat tränsbett både i syntet och vanligt. Går också bra med bettlöst. Tredelat tycker hon inte om. På hackamore hoppade hon jättefina språng men det gick inte att styra. Vad som händer för mig är att hon blir jättestark efter hinderna, speciellt i höger sida. Det blir även styrproblem och hon blir spänd i sprången. Jag börjar nu bli lätt frustrerad över att jag inte får det att funka. Det är ju en sån fin häst. :cry:

Vet inte vad ett sådant bett heter (upplys mig gärna då det ev är aktuellt till min häst) men ska försöka förklara. Ser ut som ett vanligt bett men med två bettringar...

A - vill veta vad ett sådant bett heter!

Har också en häst som är välriden på backen, mer oerhört skarp i hoppningen. Kan säga att hon gillar inget bett överhuvudtaget och hack är inte att tänka på:angel:

Men jag försöker variera så mycket som möjligt, men stoppar jag in ett skarpare bett blir hon nästan bara mer het och mer sur så har gått tillbaka till tränsbett.

Det som funkat ganska bra för mig är ett tvådelat gag-bett som jag rider med dubbla tyglar. Kan reglera lite mer då och har lite mer att säga till om men bettet blir inte "så skarpt"

Hej
Du kan få låna i min betthög :D Det har blivit ett gäng under min jakt att hitta ett som passar till Vivan. Jag tror nog att det kan funka med nån variant av Mylerbett. Flippanbettet funkar ofta bra på de som är heta och känsliga, inte lika bra på de som blir starka. Om du får tag på ett att låna så prova med det raka.
Kan ju passa på att fråga vad du provat på Vivis? Hon funkar jättefint på backen med rakt bett med fasta ringar och vanligt tvådelat tränsbett både i syntet och vanligt. Går också bra med bettlöst. Tredelat tycker hon inte om. På hackamore hoppade hon jättefina språng men det gick inte att styra. Vad som händer för mig är att hon blir jättestark efter hinderna, speciellt i höger sida. Det blir även styrproblem och hon blir spänd i sprången. Jag börjar nu bli lätt frustrerad över att jag inte får det att funka. Det är ju en sån fin häst. :cry:

Jag är också inne på Myler betten, men inte hittat någonstanns där dom finns! Funderar på att beställa hem ifrån USA, men det känns väldigt omständigt om man inte ens vet om hästen trivs på dom.. Det som är svårt med Hasse är att han är väldigt het och känslig, och när han blir rädd om munnen blir han bara blockerad i huvudet och superstark. Han har inget emot att man tar hårt i honom, bara det inte blir mycket. Därför är ett skarpt bett bra, så att jag kan rida med små hjälper sällan eller vad man ska säga. Hoppas att du förstår lite. :p Har inte hittat något flippanbett här i närheten heller.

Jag vet precis vad du menar med din häst. Jag resonerade som så att hon springer för att hon är rädd om munnen, inte för att hon är pigg (du skulle ha sett det hon hade på sig när jag skulle provrida första ggn, aldrig sett så mycket skrot i munnen på en häst ngn gång!). Jag fick veta då att när hon var hos en tidigare ryttare hade h*n bettslat upp mer och mer, tills det hela slutade med att hästen bara hoppade rakt upp, rakt ner och gjorde en obehaglig krasch.

Jag tragglade på med vanligt tränsbett. Vissa dagar gick det bättre - andra dagar sämre, men på det stora hela gick hon mycket framåt. Kände att det fungerade med mig på slutet, men jag hade behövt haft henne ett längre tag för att det skulle bli befäst. Hon provreds av en annan tjej under tiden jag hade henne, vilket blev en katastrof. En sak som jag använde mig mycket av när hon blev sådär stark var att stanna henne i väggen, klappa lugnt och fortsätta. Hon förstod mycket snabbare när det inte uppstod en kamp mellan häst och ryttare.

Jaktkandar eller pelham med oledad mundel hade jag provat. Bägge betten finns med olika modeller på mundelen. Pelham rids med fördel på två tyglar, då slipper man krulleffekten. Känns det skarpt kan man göra som jag och byta kinnkedjan mot en snokrem i läder.

Pelham är jag lite inne på också, skulle vilja ha ett ur pessoa magic-serien som inte är vikbart, men inte rak stång heller. Han fungerar hjälpligt med gummipelham. Jag känner att själva konceptet är rätt (med två tyglar), men att det jag har är för stort och klumpigt.

Usch, tråkigt att det ska vara så dåligt utbud över allt. Om någon vet en bra affär kanske ni kan pm:a mig?

Vet inte vad ett sådant bett heter (upplys mig gärna då det ev är aktuellt till min häst) men ska försöka förklara. Ser ut som ett vanligt bett men med två bettringar...

A - vill veta vad ett sådant bett heter!

Vet inte vad det heter tyvärr. Har också kikat på det, vad ger det för effekt?

Har också en häst som är välriden på backen, mer oerhört skarp i hoppningen. Kan säga att hon gillar inget bett överhuvudtaget och hack är inte att tänka på:angel:

Men jag försöker variera så mycket som möjligt, men stoppar jag in ett skarpare bett blir hon nästan bara mer het och mer sur så har gått tillbaka till tränsbett.

Det som funkat ganska bra för mig är ett tvådelat gag-bett som jag rider med dubbla tyglar. Kan reglera lite mer då och har lite mer att säga till om men bettet blir inte "så skarpt"

Har aldrig ridit på gag, så jag vet inte hur det känns. När jag kollade på det så stod det att det hade en "upplyftande" verkan, och det vet jag inte om jag behöver. Inte så att han redan går högt med huvudet, men inte heller lågt, utan lagom. Det känner jag inte att jag behöver justera. Kan du beskriva lite vad du får för känsla på det? Förstår att det är svårt, alla hästar är ju olika, men försök så att jag kan klura ut om det kan vara värt att prova. :)

Red min häst med ett tredelat pelham från Sprenger under hela tävlings säsongen -06 just pga att det bara blev maktkamp på vanliga bett mellan oss.. Dock så var det bara griller som fanns i huvudet på honom sen köpet och nu rids han på ett tredelat KK ultra eller ett Dynamic (ja, jag gillar sprenger:angel:)
Så nu ligger pelhamet bara å skräpar..
Bild på mitt: :)
picture.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Lillhästen i stav har så man hyra Mylerbett för en billig penning. Vet dock inte vilka typer av bett de har

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 108
Senast: Hermelin
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 260
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden