Något skarpare bett

Sv: Något skarpare bett

Jag har ett nathe pelham helt rak mundel men mjuk flexibel och formad som nova.

Finns att få tag i hos dem som säljer nathe så klart ;). Flippan bettet finns i samma utförande dvs med rak flexibel mundel har haft även det men sålt det. Nu har jag bara det i rakt med tungfrihet.....

Jag har ett nathe pelham helt rak mundel men mjuk flexibel och formad som nova.

Finns att få tag i hos dem som säljer nathe så klart ;). Flippan bettet finns i samma utförande dvs med rak flexibel mundel har haft även det men sålt det. Nu har jag bara det i rakt med tungfrihet.....

Jo, jag vet.. men det är så svårt tycker jag, då många affärer bara presenterar vilka märken dom är återförsäljare för, inte vilket sortiment dom tar hem. Förstår du hur jag menar?

Jag har nog sett det på plats på Börjes

Hittade det inte på deras hemsida, men det behöver ju inte betyda att dom inte har det hemma. Suck. Varför har man inte en ordentlig hemsida för?! Företaget har ju allt att tjäna på det!

Det finns ju några affärer som jag väljer att vända mig till när jag söker något spec. kanske inte alltid billigast men jag vet att jag för bra service samt att de gör vad de kan för att hjälpa mig. Men enkelt är det inte....

Just nu hoppar jag på det annars hade jag kunnat skickar ner det till dig så du fått prova.

Senaste gången jag var där i höstas hade de ex. ett Nathe-fullcheek, något bett ur Pessoa-serien, och ev. Mikmar (men det kanske var från något tidigare tillfälle jag varit där, minns inte riktigt). De hade bara några stycken framme, men jag tror man kan beställa hem till butiken om det är något speciellt man vill ha. Men om du ringer/mejlar och frågar kanske de kan skicka?

Mm, jag vet, det är dit jag vill komma, men känns som att jag borde ha riktat in mig lite på något först. Just nu känns det bara som att jag kan prova allt. Ska rida på ett gag-bett idag iaf, får vi se om själva konceptet fungerar. Sen ska jag åka och leta myler bett på lördag (fanns några butiker här i stan som hade dom hemma).

Det finns ju några affärer som jag väljer att vända mig till när jag söker något spec. kanske inte alltid billigast men jag vet att jag för bra service samt att de gör vad de kan för att hjälpa mig. Men enkelt är det inte....

Just nu hoppar jag på det annars hade jag kunnat skickar ner det till dig så du fått prova.

attans då. Hittade ett sånt sprenger på en butik här i staden, men det fanns bara i 10,5 hemma. Dom kan ju ta hem sen, så jag får väl beställa ett därifrån.

Du kan få låna min bett-samling, blir ju en del när man har en häst med besvärlig mun :smirk:

Det enda bettet min häst trivs riktigt bra med och som går bra att rida med är ett tvådelat Bomber-bett. Finns bilder på www.bombersbits.se Hon lånar ut bett så att man får prova ett tag o sen byta till annat om det inte passar, jättesmidigt. De känns verkligen som trevliga bett! :)

Långnos, det är inte det här du menar? :)

38031769_1.jpg

Här kommer mitt intryck av filmerna.

Film 1:

Hästen verkar vara lugn och avslappnad men ändå uppmärksam.

Hade dock lite svårt att se mer exakt då våran dator inte är så bra att titta på filmer med.

Film 2:

Här kommer hästen in och är spänd som en fiolsträng som är reda att brista.

Steget är kort och trippigt, ja kort sagt hästen ser ut att vara mycket "otrevlig" att rida.

Hästen verkade vara lika kort och spänd i sin aktion både mellan och över hindren.

Därför undrar jag om hästen även är så kort och spänd när den kommer in i ridhus utan att det är hinder där inne ?

Eller har du ändrat något, vad som helst, i hästens och din utrustning mellan filmerna ?

P.s. PM a mej ang det Sprengerbett du hittade i 10.5 cm...

Nej det är det inte, är ju inget gagbett:angel: Är inte fasta gummiplattor på gagbettet, det får man sätta dit själv om man vill ha!

Gud stämmer så väl på min häst, ena klassen och tävlingen kan hon funka toppen på ett bett, medan nästa tävling bara vara helt tvärt om. Då fokuserar hon bara på bettet och man får inte samma fina rytm och känsla, blir hela tiden en kamp mellan hinder för att få henne tillbaka och lugn utan att tjafsa mot handen,suck!

Men vad rider du på för bett på dessa filmer?

Hm, skumt, för det står under gag-bett på equalitylines hemsida.. är du säker på att det inte är ett gag? tror att det är ett till hål "bakom" plattan.

Här kommer mitt intryck av filmerna.

Film 1:

Hästen verkar vara lugn och avslappnad men ändå uppmärksam.

Hade dock lite svårt att se mer exakt då våran dator inte är så bra att titta på filmer med.

Film 2:

Här kommer hästen in och är spänd som en fiolsträng som är reda att brista.

Steget är kort och trippigt, ja kort sagt hästen ser ut att vara mycket "otrevlig" att rida.

Hästen verkade vara lika kort och spänd i sin aktion både mellan och över hindren.

Därför undrar jag om hästen även är så kort och spänd när den kommer in i ridhus utan att det är hinder där inne ?

Eller har du ändrat något, vad som helst, i hästens och din utrustning mellan filmerna ?

P.s. PM a mej ang det Sprengerbett du hittade i 10.5 cm...

Nja, otrevlig vet jag inte om jag tycker att han var på sista filmen heller.. Men där är han helt klart piggare och starkare, fungerar sämre på bettet. Sen är det första klassen på ett meeting (den andra är sista) och då är han alltid piggare, men du har helt klart rätt i att han är mycket sämre. Han fungerar inte sämre i ridhus, varken med eller utan hinder, är bara det att han fungerar sämre på bettet på sista filmen.. det är därför jag söker ett nytt bett nu! :idea:

Vet inte om det var 10.5, tittade inte så noga, kan ha varit mindre också.. fanns på Horze iaf.

Såg det nu när jag tittade närmare:angel:men har aldrig sett ett sådant innan! Har bara sett vanliga traditionella gagbett där sidostyckerna träs igenom bettringen och inte bettet. Måste vara nått nytt som kommit, men för att få hävstången och trycket på nacken måste väl sidostyckerna löpa genom bettringarna,eller har jag fel:confused:

Såg det nu när jag tittade närmare:angel:men har aldrig sett ett sådant innan! Har bara sett vanliga traditionella gagbett där sidostyckerna träs igenom bettringen och inte bettet. Måste vara nått nytt som kommit, men för att få hävstången och trycket på nacken måste väl sidostyckerna löpa genom bettringarna,eller har jag fel:confused:

nu är jag inte så insatt på gag, men trär man inte sidostycket "inifrån och ut" så att det löper genom bettringen då? svårt att förklara, men jag tror bara att dom har valt en liten annan utformning. som iofs ser konstig ut..

Alltså ett gag trär du ju sidostyckerna igenom bettringen. Är ju hål uppe och nere i bettringen som sidostycket löper igenom, så när du tar i tygeln så trycker dte pa nacken. Vet inte riktigt hur det bettet du visade skulle fungera isåfall:confused:

Men jag rider alltid med dubbla tyglar, då kan jag reglera och få känslan av ett vanligt bett eller om hon drar extra mycket så kan jag ta i "gagtygeln". Men vanliga gagbett finns ju i alla ridsportbutiker. Testa med ett sådnt i helt gummi, de är inte så dyra, runt 300 kr skulle jag tippa, kan tänka mig att det från Equlityline kostar lite mer:angel:

Nu menade jag med uttrycket "otrevlig" att hästen inte var mjuk och avslappnad att rida utan mer "stötig" i och med att han var spändare... attans så svårt att försöka förklara... men jag hoppsa du förstår hur jag menar ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 108
Senast: Hermelin
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 260
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden