Något skarpare bett

Sv: Något skarpare bett

Problemet är bara att hästen inte kan hoppas med något som är vikbart.. Vill helst inte heller ha stång, utan något som är lite flexibelt. Typ gummistång (typ nova-bettet) eller flera leder, såsom bettet jag visar i första inlägget.

Typiskt att man ska ha en så kräsen häst. :p

Problemet är bara att hästen inte kan hoppas med något som är vikbart.. Vill helst inte heller ha stång, utan något som är lite flexibelt. Typ gummistång (typ nova-bettet) eller flera leder, såsom bettet jag visar i första inlägget.

Typiskt att man ska ha en så kräsen häst. :p

jaha ok, uppfattade det som att hästen inte gick bra på vikbart-alltså tvådelat. mitt fel:bow:
Men exakt hur känner du när du hoppar honom? Alltså på vilket sätt känns det som du vill ha hjälp?
Testat waterfordbett?:)

Här är några av mina favoriter bland sprengers bett utan hävstång/hiss effekt:)

BitsSprenger2076020x20570.jpg

Uppe fr. vänster
1. Format korrigeringsbett 2.kommer ej ihåg namnet, men fungerar som ett bett med fasta ringar-tryck på sidorna, även fast du får "friheten" som blir med rörliga ringar. 3. Dynamic RS, både jag och hästen älskar detta bett! Det är format efter hästens mun (rundat frammåt) och ligger stadigt. 4. tvådelat D-ringsbett:angel: 5.Turnado, samma effekt som nr 2 men har "rörlig" gummimitt.

Alla bett är anatomiskt gjutna för att följa hästens mun på bästa sätt:)

Haha, äger typ alla dom betten. :p Han fungerar bra på dom på marken, men inte i hoppningen.

Det är så svårt att säga vad jag letar efter, för när han trivs med sitt bett fungerar han perfekt. Dvs, jag har ingen effekt jag önskar att uppnå med bettet, förutom att han ska trivas med det.

Han är väldigt känslig och het, blir galen om man håller statiskt i honom (ska man väl inte göra på någon häst, men ett "stadigt stöd" är inget för honom). Han gillar snabba förhållningar. Små eller stora spelar inte så stor roll. Han går i hoppningen bäst på bett som är lite åt det skarpare hållet, vilket gör att jag inte måste ta tag i honom på samma sätt.

Jag har liknande problem med våran ponny.

Men jag tog och ringde direkt till Jacson och pratade med en duktig tjej och fick sen låna hem ett Mylerbett som hon trodde skulle passa.

http://www.pixbox.se/pic_show_id5252849.html

Var MYCKET tveksam till kombinationsbett med jag valde at prova iallfall.

Och det fungerade !!!

Numera behöver jag bara ta till det om jag ska hoppa 2 dagar i rad, eller mera.

Använder en Kimblewick från Bomber Bits och ett gult från Hööks till vardags när vi rider runt i skogen... Har tyvärr ingen ridbana och den närmaste ligger drygt 45 minuters skritt utmed en anslutningsväg till E4an med mycket tungtrafik på, så det blir bara någon gång per år vi tar oss dit...

http://www.pixbox.se/pic_show_id14640562.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id14640563.html

Kombinationsbett provad jag förut en gång, och då fungerade det inte alls. Jag blev liksom aldrig klar, kändes som att han hängde i handen hela tiden. Dock såg det mer ut som en blandning mellan hackamore och bett än det där gör.

Och det mittersta såg ju intressant ut, men vad är det för ringar som sitter på bettet?

Att det inte fungerade tidigare med kombinationsbettet kan ju bero på mundelen.

Myler har ju massa olika mundelar somman kan kombinera nästan hur som helst.

Du kan ju alltid ringa och fråga...

Dom små ringarna vid själva mundelen är till för att hindra att sidstyckena ska kunna vridas för mycket. Vanliga jakstängers sidstycken kan ju vridas 180 grader.

Dessutom kan man också på Bomber betten få en helt specialanpassad mundel till just DEN hästen det ska vara till.

Har även testat KY Rotary-bett, ingen av våra hästar gillade den funktionen :crazy:

http://www.pixbox.se/pic_show_id14675869.html

Nova's hissbett fungerade jättebra fram tills vi skulle hoppa banan för 2a gången... då drog han... :crazy:

http://www.pixbox.se/pic_show_id4368307.html

Mylers jakstång har jag också provat, men då gick han bara och gnisslade tänder och slog med svansen och var allmänt irriterad.
Däremot gillade en av stallets andra hästar det jättemycket :angel::angel:

http://www.pixbox.se/pic_show_id16904485.html

Och sen så gillar han även sitt urgamla kandarbettskombination... Det är tillverkat i tyskland, troligtvis hos Sprenger, precis efter 2a världskriget 1945. Specialtillverkades åt ett hett fullblod att användas både i hoppning och dressyr.

http://www.pixbox.se/pic_show_id4039860.html

Tack, du har varit till stor hjälp! :bow: Har hittat några affärer som har myler-betten hemma, ska åka och kika på lördag!

Jag fick veta då att när hon var hos en tidigare ryttare hade h*n bettslat upp mer och mer, tills det hela slutade med att hästen bara hoppade rakt upp, rakt ner och gjorde en obehaglig krasch.

QUOTE]

Det kan ju förklara en del. Ibland får jag känslan av att de har jagat henne över hindrena. Var det hos den manliga ryttaren?
Just nu är hon rätt OK på pessoa - då kan man ta en förhållning och sen lätta.
Jag förstår vad du menar och jag tycker att du ska prova Myler, de finns ju i flera varianter.

LYCKA TILL med bettletandet.

Funkar bar på min häst trots att hon inte direkt behöver komma upp i form. Känner att man får känslan av ett "vanligt" bett, man kan ställa och böja utan att det tar emot som det kan göra på olika stångbett och kombinationsbett.

Tycker det är stor skillnad när man rider mer dubbla tyglar, då kan jag "välja" om jag vill ha inverkan som ett vanligt tränsbett eller om hästen blir stark kan jag välja att ta förhållningen i den tygeln som ger lite mera hävstång och tryck på nacken, för att få stopp på pållen:angel:

Upplever även att hästen inte låser fast så mycket på detta bettet som jag upplever att min häst gör på jaktstång eller pelham, man får ett jäkla tryck i bakbenen då hästen trots att den drar tvingas jobba mer med bakbenen.
Är lättare att få ihop hästen och få den att jobba med bak utan att den lägger sig i handen tycker jag, eller krullar ihop sig som på vissa stångbett.

Tycker verkligen du ska testa:)Är ett av mina favvobett som pållen trivs bra med tillskillnad från pelham och andra stångbett!

Jag har sett vissa Mylerbett på EKO i Länna (södra Stockholm) och på en liten ridsportsbutik på Södertörns Ryttarcenter. (www.ryttarcenter.com). =) Kanske värt att kolla. Vet inte var i Stockholm du finns men....

Nej, det var hos en kvinnlig ryttare när hon var 6 år tror jag. Jag tyckte alltid så synd om viva när hon var hos mig. Hon är ju väldigt ambitiös som häst och vill bara göra rätt. När hon blir skärrad så gör hon det ju inte för att vara dum. (Hur har det gått in och ut från hagen? Har hon slitit sig någon gång? :p)

Har även pratat med en som jobbade där hon var när hon var riktigt unghäst. Verkar som att alla bara har sett henne som en knäpp problemhäst och försökt löst det den snabba, hårda vägen. Tror att hon bara har fått lärt sig vad som är fel tidigare. Men vad vet jag, det kanske är den rätta vägen att gå. Jag tyckte inte det, och tycker att hästen visade positiv utveckling hos mig både vad gäller rid- och resultatmässigt.

Skulle vara roligt att se en film på henne igen! :bump:

Ja, det låter ju onekligen bra, blir sugen på att prova! Men har du sett något som inte är ledat (som jag så fint har fått lärt mig att det heter idag, blev utskälld i en ridsportaffär för att jag sa vikbart.. :smirk:)? Helst kanske inte en stång heller, utan något lite böjbart, typ som mylerbetten eller det som jag visar i första inlägget?

Jag har sett vissa Mylerbett på EKO i Länna (södra Stockholm) och på en liten ridsportsbutik på Södertörns Ryttarcenter. (www.ryttarcenter.com). =) Kanske värt att kolla. Vet inte var i Stockholm du finns men....

Aha, jättebra, ska kika upp det! Jag åker i stort sett vart som bara för att få tag på rätt bett.. 20 mils radie ungefär är väl så långt jag sträcker mig. :p

Ok då vet jag var det var. Tänkte bara då den manlige ryttaren inte är känd för att vara mjuk direkt. Har en kompis som jobbat där hon var som 6-åring, men Vivan kom precis i samma veva som hon slutade. Jag vet ju också att dottern i ägarfamiljen hatade henne. Inte bra förutsättnignar direkt.
In och ut från hagen går bra. Slet sig två gånger i förra stallet, men en gång var det nog en älg i skogen. Nu leder de henne oftast utan kedja tom. Det är ju det som är så konstigt. Oftast är hon ju lugn som en filbunke, det är ju främst när det kommer fram bommar som stressen kommer.
Jag jobbar mycket på marken med lösgjordhet och avslappning. Hon går som sagt jättefint på bettlöst, men i hoppningen blir det tyvärr noll koll. Men det kanske kommer. Vi jobbar hur som helst på och det går ju framåt, men det tar tid. Hon är ju inte riktigt min typ av häst. Jag rider egenligen bättre på segare hästar.
Ska försöka fixa en video här framöver.

Någon som kan dra sig till minnes av att ha sett det här bettet i affär?

38031769_1.jpg

Kan även lägga in två filmer så att ni får en uppfattning om hur hästen är.

Här trivs hästen med bettet:

http://s195.photobucket.com/albums/z98/Sofie_B/Tavlingar%202007/?action=view&current=Hasse135Tierp.flv

Här har han börjat tappa respekten för det (samma bett):

http://s195.photobucket.com/albums/z98/Sofie_B/Tavlingar%202007/?action=view&current=MOV091.flv

Vet inte om dom var så jätteillustrativa.. Men han blir lite mer spänd och kort i galoppen på andra filmen, syns att han tänker mer på bettet. Sen är han ju lagom stark i omhoppningen också. :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 108
Senast: Hermelin
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 260
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden