Något skarpare bett

Sv: Något skarpare bett

Alltså ett gag trär du ju sidostyckerna igenom bettringen. Är ju hål uppe och nere i bettringen som sidostycket löper igenom, så när du tar i tygeln så trycker dte pa nacken. Vet inte riktigt hur det bettet du visade skulle fungera isåfall:confused:

Men jag rider alltid med dubbla tyglar, då kan jag reglera och få känslan av ett vanligt bett eller om hon drar extra mycket så kan jag ta i "gagtygeln". Men vanliga gagbett finns ju i alla ridsportbutiker. Testa med ett sådnt i helt gummi, de är inte så dyra, runt 300 kr skulle jag tippa, kan tänka mig att det från Equlityline kostar lite mer:angel:

ahopp, idag har jag shoppat bett. För 3500 :- fick jag två bett, bra affär! :smirk:

Hursomhelst köpte jag två nathe-bett, ett gag i gummi (typ nova-bettet) och ett flippanbett. Gaget tycker jag faktiskt blev lite för snällt (red på två tyglar). Flippanbettet funkade faktiskt jättebra, det är vi glada för! Nu tror jag att våra problem är ur världen, för tillfället i alla fall.

Kul att du hittat bett! Skumläste bara men jag tänkte tipsa om ett bett som jag gillar, för framtiden...

Jag har ett jakt kandar som har mycket liten tungfrihet men det har ett slags gångärn i mitten så att man kan snurra sidorna åt olika håll.
Det är inte ledat men tygeltagen blir ledade om du förstår vad jag menar?

Ps du har en mycket härlig häst! Lycka till!

Kul att du hittat bett! Skumläste bara men jag tänkte tipsa om ett bett som jag gillar, för framtiden...

Jag har ett jakt kandar som har mycket liten tungfrihet men det har ett slags gångärn i mitten så att man kan snurra sidorna åt olika håll.
Det är inte ledat men tygeltagen blir ledade om du förstår vad jag menar?

Ps du har en mycket härlig häst! Lycka till!

Aa, det lät ju också som att det kunde vara något. Får väl ta och prova det nästa gång jag behöver hitta något, den tiden kommer ju tyvärr.. :smirk:

Liknar det ett sådant här ?

I så fall är det nog ett Mylerbett.

16904485.jpg

Har du tittat på Mylerbetten? Finns i massvis av olika varianter. Min förra häst gick på ett sånt då han var rätt het och stark, funkade bra!

nej det är inget sådant men principen är väl den samma. tungfriheten är mindre. Jag kan lägga ut bild om nån vill för skojs skull?

de du har haft är väll också ur Pessoa Magic serien?

har du testat detta:
e ju 3-delat med tungfrihet o alla delar "rör" var för sig,och det blir ju lite "stång" verkan på det.
15426987.jpg

En del affärer har haft utförsäljning av mylerbetten. Köpte flera modeller för 50 kr/st!

nu har jag inte läst hela tråden men min första reaktion var att din häst kanske är som min; gillar variation.

Jag varierar ridningen med westernstång (rak), jaktbett, tredelat, tvådelat och bettlöst.. beroende på vad jag ska göra...

Gör själv exakt likadant med mina hästar, och brukar få dom andra ryttarna i stallet att göra likadant.

Samma sak med nosgrimmor.

Allt för att bl.a. undvika tryckskador i mun och ansikte.

Plus att jag gillar att byta grejor allt efter mitt humör just den dagen, eller byta efter vad vi ska göra när vi rider.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 031
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 108
Senast: Hermelin
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 260
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden