Någon...?

malinsky

Trådstartare
..som har en saddlebred eller en Gelderländer som vagnshäst? Jag har en häst, korsning av ovan nämnda och han har en i princip ren vagnhäst stam. Han är inkörd, men är nu enbart ridhäst.

Det vore intressant att höra om någon "där ute" också har en!! :banana:

Sv: Någon...?

Jag har en gälderländer som tävlar svårklass i körning! Super trevlig flott häst. Har jobbat med flera i tyskland och tycker att de ofta är bra körhästar om man kommer tillrätta med formen och ryggarbete! Kräver mycket arbete i låg form och lågt tempo. Nakdel är att de tar stor plats i maraton och inte är så kvicka att vända. Men de blir efter hand starka och dragvilliga vilket ofta räcker långt i maraton.
/M

Kan av någon anledning inte lägga in bilder!
/M

Trevlig häst! Vilken storlek är det på dem? Såg ut som ett halvblod på den nedre bilden tyckte jag.
Temperament och styrkor/ svagheter?
*nyfiken*

Thuja skrev:
Trevlig häst! Vilken storlek är det på dem? Såg ut som ett halvblod på den nedre bilden tyckte jag.
Temperament och styrkor/ svagheter?
*nyfiken*

Gelderländer och Groningern är det Holländska varmblodet!
Den är en godlynt och lugn häst!

Iom att min häst är till 50% saddlebred också så vet jag inte riktigt vad som kommer från vilken ras, men nog är han väldigt lik en Gelderländare, fast med väldigt långa ben, och mycket högställd!

Sök på nätet efter Gälderlander, eller Gelderlender så får du en hel del info, på engelska, tyska och holländska.. hehe, lycka till! (tips, gå in på aftonbladets rasbeskrivning, dock tycker jag inte att typbeskrivningen stämmer så bra in på de jag har sett)

miamiamia skrev:
Jag har en gälderländer som tävlar svårklass i körning! Super trevlig flott häst. Har jobbat med flera i tyskland och tycker att de ofta är bra körhästar om man kommer tillrätta med formen och ryggarbete! Kräver mycket arbete i låg form och lågt tempo. Nakdel är att de tar stor plats i maraton och inte är så kvicka att vända. Men de blir efter hand starka och dragvilliga vilket ofta räcker långt i maraton.
/M

Intressant! Jag har samma problem med min som jag har som enbart ridhäst! Han är ju dessutom saddlebred och väldigt högställd, så han har extriören lite emot sig för att komma ned och jobba med ryggen. Har svårt också att få honom riktigt avslappnad, men det beror nog också på att jag nyss har köpt honom och vi är fortfarande rätt så nya för varandra.

låter som en typisk gelderländer! Mina har oxså haft svårt för att koppla av. Och rasen är kännd för att vara ganska framåt men endå stabil. Ofta så tittar dom på saker så ögonen håller på att trilla ut ur huvudet och man tror att dom skall explodera men det gör dom inte, möjligen att dom tar något snedsteg åt sidan men sällan mer.
Men det är härliga hästar med mycket power!
/M

miamiamia skrev:
låter som en typisk gelderländer! Mina har oxså haft svårt för att koppla av. Och rasen är kännd för att vara ganska framåt men endå stabil. Ofta så tittar dom på saker så ögonen håller på att trilla ut ur huvudet och man tror att dom skall explodera men det gör dom inte, möjligen att dom tar något snedsteg åt sidan men sällan mer.
Men det är härliga hästar med mycket power!
/M

*asg* Precis!! Dock kan min 5-åring sno runt och titta på "det där som var så läskigt" och tyckes tänka, -Vad f_n var det DÄR??

Love him!! :love:

Min syster Tappsveden här på buke har en saddlebred. Rids mest nu men är inkörd och har med sin tidigare ägare blivit körd mycket. nu har vi hittat en loksele som passar samt en rockard så förhoppningsvis blir det med av körningen framöver!

Beppo skrev:
Min syster Tappsveden här på buke har en saddlebred. Rids mest nu men är inkörd och har med sin tidigare ägare blivit körd mycket. nu har vi hittat en loksele som passar samt en rockard så förhoppningsvis blir det med av körningen framöver!

Kul!! :banana: Önska henne lycka till med sin "förmodligen" mkt fina häst :D

Starlight är en väldigt fin häst! Numera betäckt med saddlebredhinsgten Whitsuntide spot. förstod det så att du oxå äger en saddlebred? Namn? ålder mm!!?? *nyfiken*

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2