Någon som vet?

S

sanna____

Vet någon vad det här är?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon som vet?

Ne, det blev fel.. Fattar inte riktigt hur man ska ladda upp

26119143.jpg
Nu då?:P

Okey.. Tycker inte det känns som stöv, men jag vet inte...
Jag har några gånger kammat bort det men efter några veckor kommer det tillbaka igen. Har funderat på att klippa men det är ju inte så bra tid att klippa nu eftersom han redan har börjat fälla..
Men det verkar inte klia eller något sånt för honom..

Så ser vår ene isis ut mer eller mindre för jämnan.

Vi skyller det på eksemet för det blir mer under sommaren. Vi försöker hålla rent (borste på vintern och tvätt plus borste på sommaren) och smörja med något mjukgörande.

Okey. Men jag tycker nästan det blir bättre på sommaren.. Kliar inte eksem eller har jag fatta fel?

Eksem kliar så in i :devil: det är därför hästar med svår eksem ska gå i trädfria hagar...inga träd inget att skubba sig emot .

Det ser ut som stöv tycker jag...vissa pållar har mycket och en del nästan inget, som hos människor med mjäll, vissa ser ut som de har gjort en stagedive i mjölpåsen.

Okey, men det kliar inte för honom så jag tror inte det är exem:)
Det kan hända att det är stöv, borde nästan ta och klippa bort lite hår så jag ser hur det ser ut längst ner i huden:)

En rejäl genomgång med borsten kanske? Eller varför inte bada när vädret tillåter det?

Eksem kliar så in i :devil: det är därför hästar med svår eksem ska gå i trädfria hagar...inga träd inget att skubba sig emot .

Fast är inte det taskigt? Då har det ju INGET sätt att försöka lindra plågan?

Bara en tanke, jag har ingen exemhäst så jag vet inte hur det "ska" vara...

Jag kammar som sagt när jag ser att han får såntdär:) Tyvärr kan jag inte bada han nu, bor uppe i Norrland så vi har inte så varmt här dessutom går han ute dygnet runt så jag har inget varmare ställe jag kan ta in honom till..:( Så det får vänta tills det blir varmare:)

Haha ja jo... kanske LIIITEEE för kallt nu kanske ;-) Men jag tror som du säger när det blir varmare då blir det bara att bada! Min gamla häst (RIP) hade så ett par gånger och det var bara att bada. Och skölja... och skölja! Så det inte fanns några tvål/shampoorester kvar. Men fins det inget shampoo för mjälliga hästar? Eller var det bara för hundar? Och om så är fallet! Funkar hundshampoo på hästar? tja, ni får skrika på mig om det verkar orimligt! =)

det är ännu mer taskigt att låta hästen klia sig som har exem..då kliar de upp stora sår!! Så vilket tycker du är taskigast???:cool:

Mjäll.

Kan bero på mkt, men om hästen inte har klåda behöver du inte oroa dig. Man kan prova att bada i speciella schampon, t ex Keratolux eller Sebolytic. Finns fler, men detta är de jag kan namnet på. Tänk på att återfukta efter bad med så starka schampon.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka