Sv: Någon som vet?
Jag tror att om mamman mått dåligt (deprimerad) under graviditeten så avspeglar det hennes sätt att vara mot barnet, det är ju inte lätt att vara glad om man faktiskt mår dåligt.
Jag vet att om mamman har varit i traumatiska situationer, te.x funderat länge på abort, varit väldigt sjuk eller dylikt så avspeglar det ju sig när barnet väl är fött.
Men allt beror ju på om mamman "skyller" allt på barnet eller om man ser det som något skillt från barnet.
Om man tex hade bestämt sig för abort och det visar sig vara försent (inte så vanligt nu, vanligare förr) så kan det ju bli att mamman ser barnet som ivägen för det liv hon velat ha.
Jag själv var livrädd att förlora mina barn under mina graviditeter (jag förlorade ett barn tidigare) och jag hade mycket ångest och gjorde allt för att barnen skulle må bra, då läste jag just om detta att mammans mående påverkar barnet, och givetvis mådde jag ändå sämre då, ångest över min ångest typ
Min son var överaktiv sitt första år, han sov inte mer än en halvtimme/dag som nyfödd, som tre månaders slutade han sova på dagarna, han åt varje timme på natten tills han blev 15 månader, då avtog överaktiviteten, men jag tror inte att min oro var orsaken, snarare en utdragen förlossning som slutade med ett kliniskt dött barn, som de som tur var kunde återuppliva
den stressen tror jag var farligare för honom än det faktum att jag oroat mej för hans liv när han låg i magen.
Jag var lika orolig när jag väntade min dotter, jag låg still från vecka 20 för att förhinda att förlossningen skulle starta för tidigt (jag hade verksamma värkar från vecka 20 om jag stod upp) hon föddes sedan drygt 6 veckor för tidigt och sov lika mycket som hennes bror hade varit vaken
dvs hon var vaken ca 30 minuter/dygn sina första fem månader och på de minutrarna åt hon, sen sov hon igen, fem minuters ät tid istället för som sin bror minst en timme varje mål.
Så jag tror att det mer beror på mammans förhållnings sätt mot barnet när det är fött än vad som händer under graviditeten.