Någon som vet?

Golden_Heart

Trådstartare
Hej, jag hörde idag att det är farligt att äta viss fisk om man är gravid? Vilka sorter är det då? Någon som vet?
För jag har också hört att av fisk, blir barn kloka om man äter det som gravid.
 
Sv: Någon som vet?

Livsmedelsverkets sida kan man läsa följande rekommendation angående graviditet och fiskätande:

Fisk Fisk är nyttig mat. Men vissa fiskar kan innehålla skadliga miljöföroreningar. Se "Fisk och vår hälsa". All odlad fisk kan du äta.

Ät gärna en gång i månaden, men inte mer
  • strömming och sill från Östersjön och Bottniska viken
  • vildfångad lax och vildfångad öring från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken
  • vildfångad röding från Vättern.

Ät inte
  • abborre, gädda, gös, lake, ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
  • lever från torsk och lake.
Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)
 
Sv: Någon som vet?

Jo om du eller någon annan gravar den hemma och äter direkt, det är vaccumförpackningen som är det som kan ställa till det. Jag har haft turen att ha en svärmor som alltid gravar lax själv, vilket har jgort att jag har ätit massor med gravad lax under båda graviditerna! Jag älskar det! :love:
 
Sv: Någon som vet?

Fast att de ska bli kloka vet jag inte... Min mamma åt aldrig fisk och min IQ ligger långt över medel, likaså min brors...
 
Sv: Någon som vet?

Jag som är allergisk mot fiskfett - och inte ens kan äta de flesta omega-3-kapslar - har hittat LINFRÖOLJA! Den smakar inget och skall inte värmas, men en tesked är hela dagsbehovet av Omega-3 (oljan innehåller 53% omega-3!!). Jag häller det bara över middagen, så får jag i mig det med :).
Linfrön som de är kan tydligen vara ohälsosamt i stora doser, men oljan är en perfekt omega-3-källa. Även om jag kan erkänna att jag inte tror på att barnen blir SMARTARE så tror jag att det är nyttigt iaf!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: ufot
·
Mat Det bidde ingen cykelsemester uppåt Gävle till, utan det blir Ängelsberg-Västerås-Sala-Garpenberg-Falun. Eftersom datum är bestämt (v...
Svar
13
· Visningar
471
Senast: JohannaB
·
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 212
Senast: moster_punk
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp