Någon som vet?

G

Gikan

Nu är det så att jag så smått letar häst(ponny) och har hittat en jättefin 5 åring:love:, som har gjort lagom mkt(startad LA hopp, dock m 8 f som bäst) och ser väldigt fin ut. Problemet är att den redan är 147 cm hög, är det någon större risk att den växer över tro? Vad har ni för egna erfarenheter när det gäller ponnisar i 5-6årsåldern?
Tacksam för svar//:bow:

Sv: Någon som vet?

Den kommer nog förmodligen att växa någon cm till. Det går nog att mäta ner, men sen är det upp till en själv och man vill tävla med nedmätt ponny eller ej. Dom har ju blivit mycket strängare på den fronten nu på sista tiden.

Det beror till viss del vad det är för ras på ponnyn. En ponny med mycket "ponnyblod" eller kallblod kan växa sent, medan en ponny med fullblod i kan vara färdigväxt. Det är ju jättesvårt att gissa. Connemaran vi hade var 7 när vi köpte henne och mätt till 147. När hon slutmättes vid 8 år var hon 148.0. Jag hade inte vågat chansa.

Ponnyn är korsning, engelskt och arabiskt fullblod.. har dock inte sett hästen(än:smirk:) och det känns som att olika folk mäter lite olika.. som med en av mina andra ponnyer.. som 4 åring var han 146(på irland), som 5 åring 145,5, som 6 åring 145 och nu som 8åring(i våras) 146 igen... så man vet ju aldrig, men blir det så är det ju bara å värka ner den.. för blir dom tex 148,4 så bjuder nog 98% på dom där 4 millimetrarna... men jag vet inte... fler tips tack!:crazy:

Den kommer nog förmodligen att växa någon cm till. Det går nog att mäta ner, men sen är det upp till en själv och man vill tävla med nedmätt ponny eller ej. Dom har ju blivit mycket strängare på den fronten nu på sista tiden.

Är det något spec med en nedmätt ponny? Blir väll kanske på tävlingar och så, om man tävlar nationellt/högre, att dom mäter på tävlingar.. eller till FEIpass, men asså så bråttom upp har jag väll kanske inte..;)

Ja det kommer nog gå att mäta ner den. Men kommer du ut på större tävlingar så kan du få problem om någon vill kontroll mäta, vilket har blivit vanligare och vanligare senaste åren.

Jo det var det jag tänkte på, för blir det något lär vi väll chansa på Div1 till våren, blir det sedan Eliten -09 lär det ju gå ganska fort uppåt( i min lilla drömvärld just nu alltså;)), mejlade ägarna och frågade nu, för tanken slog mig att den kanske är mätt som 4 åring.. är den det blir det ju inget kan jag ju säga;):devil::confused::d:love:

Jag köpte en 5-årig connemara på 144 cm för några år sedan. Hon är nu 8 år och slutmätt på 144 cm, välmusklad och i bra hull.:)

Jag köpte en 5-årig connemara på 144 cm för några år sedan. Hon är nu 8 år och slutmätt på 144 cm, välmusklad och i bra hull.:)

Det låter ju bra iaf:) Jag har själv en 4 åring faktiskt, blev mätt till 143,1 i februari iår, och honhar växt betydligt sen dess kan jag ju säga.. har faktiskt lite halvt beslutsångest eller nått ... man vill ju inte fästa sig vid en häst man inte kan köpa lixom;)

har nu fått veta att ponnyn mättes till 146,4 för ett år sedan....:confused::angel:
Några fler tips kanske?:bow:

har nu fått veta att ponnyn mättes till 146,4 för ett år sedan....:confused::angel:
Några fler tips kanske?:bow:

Det låter ju helt klart liiiite riskabelt...Man vet ju inte, antingen så har den växt färdigt redan, eller så skjuter den upp nån cm till, speciellt när den kanske musklar på sig mer så hjälper ju det till. Men om inte annat så åk o kolla på den iaf, för att se hur den ser ut i daxläget och så..

Det låter ju helt klart liiiite riskabelt...Man vet ju inte, antingen så har den växt färdigt redan, eller så skjuter den upp nån cm till, speciellt när den kanske musklar på sig mer så hjälper ju det till. Men om inte annat så åk o kolla på den iaf, för att se hur den ser ut i daxläget och så..

Joo jag tror det får bli så, det enda som e då är väll om man typ skulle bli helkär:love: i hästen men inte kan köpa den för att den skulle växa över eller så..Aaa jag har ingen aning..:confused:

min ponny var mätt som 4aåring till ca 142,5 cm. Som 8åring var han 147.

Jag hade inte varit orolig alls. 147 cm är helt ok för en 5-åring. Den kommer växa någon cm till, men den kommer hålla sig som ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 914
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 955
Senast: Lager
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 564
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar