Någon som vet...?

domino

Trådstartare
Jag ska få köpa en sulky billigt, äldre en Nassau. Men det finns inga däck på den så jag undrar om det är lätt att få tag på och vad de kostar ungefär? Eller måste man köpa nya hjul också? Har ingen erfarenhet av travutrustning så därför lägger jag tråden här! :)

Sv: Någon som vet...?

Däck, slangar och hjulsidor finns ju på travshoppar men kostnader har jag inte någon koll på.

Ett nytt komplett sulkyhjul kostar ca. 1500 kr...

/// ghost

Se upp för att använda gamla hjul... kolla så dom inte är rostiga, lyft på fälgbandet och kolla! Har sett när hjul spruckit... inge kul. Därför är dom nya i rostfritt eller aluminium!
Nya hjul är inte billigt men kan bli det i längden...

:smirk: Tänk dig för! Billigt är inte alltid bra - och det här du sitter o kör i är det enda som kan rädda dig från att bli invalid många ggr..
Kolla noga alla svetsfogar, fotstöd etc, skaklar - är dom av trä - var 200 % säker på att det inte finns röta. Däck kostar skjortan, med hjulsidor ca 1600.
Psst..om du handlar av en kringresande man från Sala - var extra försiktig..... ;)

indyhope skrev:
Menar du en finländare?

Finns det fler??? :eek:

Vi har också en suspekt finländare som handlar med travprylar i närheten av "min" bana. En kompis fick en för liten sele till sin häst och hade ett rent elände innan hon fick lämna tillbaks den, hur kul är det att ha en sele där både ryggstycke och käk är för korta??? :crazy:

/// ghost

ghost skrev:
Finns det fler??? :eek:

Vi har också en suspekt finländare som handlar med travprylar i närheten av "min" bana. En kompis fick en för liten sele till sin häst och hade ett rent elände innan hon fick lämna tillbaks den, hur kul är det att ha en sele där både ryggstycke och käk är för korta??? :crazy:

/// ghost

Personen kör möjligen inte en vit 740? :angel:

Cronis skrev:
Personen kör möjligen inte en vit 740? :angel:

Inte en susning,faktiskt så jag bara har andrahandsinformation... :D

Däremot så brukar det dyka upp några och försöka sälja sulkyhjul till mig om jag startar hemma. :angel: Eller som forra året när de skulle köpa min häst, de var så envisa att jag blev sur. :mad:

/// ghost

trolljahn skrev:
:smirk: Tänk dig för! Billigt är inte alltid bra - och det här du sitter o kör i är det enda som kan rädda dig från att bli invalid många ggr..
Kolla noga alla svetsfogar, fotstöd etc, skaklar - är dom av trä - var 200 % säker på att det inte finns röta. Däck kostar skjortan, med hjulsidor ca 1600.
Psst..om du handlar av en kringresande man från Sala - var extra försiktig..... ;)

Har köpt 3 vagnar av honom! Utan problem! Man får vad man betalar för... Kanske man ska undersöka lite nogrannare bara... gäller väl allt som är begagnat, det säljs ju ofta för att det "inte duger" åt ägaren!

*lånar knapp*

Kommer avvakta köp och försöka få tag på en ny istället. Sulky eller rockard. Investera för framtiden.. :D Då vetman vad man får!

:smirk: För egen del har jag ingen personlig erfarenhet - men han är välkänd för sina . ska vi säga annorlunda. affärer. Det finns en hel del som skulle vilja ha tillbaka sina pengar/grejer..en stackare köpte sulk vars fotsteg small av mitt i löp - och här gäller det inte bara ett dåligt köp utan moraliskt/etiskt ställningstagande eftersom det i slutändan kan handla om liv o död både för människor o djur. Vi människor är ju så betingade att vi ibland inte har förmågan att vara kunniga på allt och då anser åtminstone jag att säljaren har ett visst ansvar för det som försäljs?
Jag skulle själv aldrig sälja något jag inte var 100% säker på att det var okej och OM jag sålde en defekt vara skulle jag påpeka det. ;)

Det är väl bara att åka dit å hämta pengarna!
Förresten är det väl tränaransvar på att utrustningen är tävlingsmässig... Köpa en 20 år gammal sulky för ett par tusen och ge sig ut på tävling.... med risk för att skada andra och sig själv. Hur smart är det??
Ser det tyvärr alltför ofta....
Om jag (min häst) skulle bli inblandad i en olycka och skada sig pga en sån där klant, då tror jag smockan hänger i luften... tyvärr..

domino skrev:
*lånar knapp*

Kommer avvakta köp och försöka få tag på en ny istället. Sulky eller rockard. Investera för framtiden.. :D Då vetman vad man får!

Rockard el speedcar kan du köpa av mig!
Klicka här får du se en.
Annons
PM:a får du mer info

Liknande trådar

Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 145
Senast: Wille
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 063
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar