Någon som vet??? Snälla hjälp!!!!!!

dragonsfilippa

Trådstartare
Hej!
Min häst har, nere på benet en ganska stor bula. (I omkrets ca 1½ - 2 cm.)
Men det är inte riktigt en bula för den är mjuk.
(Jag skulle gissa på att den är fylld med blod) Hon är inte öm.
Vi vet att hon har slagit i där så vi undrar, om någon vet vad det är för något, om det är farligt eller vad man måste göra åt det.

Tack för hjälp!! :);):laugh:

MVH

Sv: Någon som vet??? Snälla hjälp!!!!!!

Jag skulle tro att det är en galla.
Detta är ofta helt ofarligt. Det är en vätskeansamling som kan uppkomma vid ansträngning och/eller kan det vara foderrelaterat.
Om gallan blir stenhård bör den kollas upp av veterinär men så länge den är mjuk och hästen inte har ont bör det inte vara någon fara. Om du rider/arbetar med hästen brukar gallan försvinna eller bli mindre:)

Sv: Någon som vet??? Snälla hjälp!!!!!!

Låter som en galla. Om hästen inte är ”sjuk” på något annat sätt och bulan inte blir större eller hårdare eller fler hade jag låtit det vara bara

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 407
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 115
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 803
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass

Hästrelaterat

Tillbaka