Någon som VET nåt som hjälper hovsprickor??

Sv: Någon som VET nåt som hjälper hovsprickor??

Vår unghäst har haft HEMSKA hovsprickor, jag ska lägga ut bild och du kommer få en mindre chock. Vi provade allt. Blöta filttofflor, enzion, kiselgur, cournecrescin, smörja med helosan på kronranden, biotin, skruva och dra ihop... etc. etc. Visst, tillskottet hjälpte väl något, men nej.

Det enda som hjälpte var att vi åkte in till Strömsholm eftersom vi misstänkte hovbenssänkning och hoven flöt ut på bara ett par veckor. Väl där drog han av skorna, tog bort allt han kunde, raspade och sedan fick hon gå barfota. Köpte steel joint och smörjde/masserade HELA hovarna med matolja. Alltså... Ni skulle inte kunna tro skillnaden. Är så arg att jag inte tog bild när det var som värst.

vfram.jpg

När den var som värst var den minst två gånger så bred...

Om den är plattfotad bör hovis hålla rätt på så att den inte flyter ut så att inte hovväggen blir svag.
Ger mina Steeljoint o så smörjer jag hovarna på vintern iom att det är det som blir skört på sommaren efter.
Om man gör det så behöver man inte smörja nämnvärt på sommaren.

Precis så ja. Vi smörjer dock på sommaren med då hon har ganska dålig hovkvalité och skillnaden blir så stor när man smörjer, jämfört med om man inte gör det.

*kl*
Perubalsam hade jag och pensla´de på en sommar på min unghäst. Hjälpte kanon. Det var receptbelagt som man hämtade ut på apoteket.

vfram.jpg

När den var som värst var den minst två gånger så bred...

Den är knappast åtgärdad på Strömsh. på bilden.

De låga sömtagen gör att det blir större hål i hovväggen eftersom sömmen är bredare nertill. Plus att det är för många av dem=fler hål- större risk för fler sprickor.
Den stora:confused: kom den sig av ett broddtramp?

Nej nej! Gud, det där är ett år före vi var in. På Strömsholm drog han som sagt av skorna och raspade, lät hoven vara i övrigt. Hade åkt till Ulltuna kanske ett halvår (?) innan bilden togs och då fick hon skor och div. andra beslag.

Nej, den stora kom antagligen från en hovböld uppe vid kronranden, om du menar det stora hålet. Om du menar själva sprickan såg alla hennes hovar ut sådär, och som sagt 2 gånger värre när vi åkte till Strömsholm.

biotin hjälper ju bara om sprickorna kommit sig av (med andra faktorer inkopplade såklart) en brist på biotin..

Vilka minnen denna tråd väcker....
sådär och värre såg min häst också ut för många år sedan!

Till Manne:

Jag fick också låta min kliniks duktiga hovslagare sko min häst, hon hade inte sprickor överallt, men väl en bred spricka mitt fram som gick uppifrån och ända ner på båda fram, den ena djupare. Innan jag ägde henne hade hon ett tag en så bred spricka som 1-2 cm, där hade lätt kunnat komma in nåt skit å fastna :crazy:

Orsak?
Det är alltid med alla hovsprickor svårt att konstatera orsak.
Hos mig var det till största del att hästen skotts med för långa tår under väldigt lång tid, plus att hon nog fötts med lite kass hovkvalitet.
Ge massa tillskott är en ren chansning, du kan omöjligt veta om din häst har brist på just DET du ger tillskott av.

Däremot vill jag råda dig att åka till en bra duktig klinik (även om det är långt!) med erkänt duktig hovslagare, där veterinär och hovslagare tillsammans kan sko/verka hästen och sedan ge dig råd och verkningstips till din hovslagare hemma. KORTA TÅR gör mycket! å att sko ofta, inte vänta 8 veckor. Bered dig på lång tid också, men det går!
Var också mkt noga med bädden i boxen, så den inte får röta eller dylikt.

Min häst är jättejättefin i hovarna nu!!
Har bara en liten, liten tunn spricka i den värsta hoven kvar som hon kommer få leva med, men hovis och vet är jättenöjda. Antingen föddes hon med lite känsliga hovar, eller har hon skotts fel länge.
Jag hade ingen aning om att hon hade för långa tår, sånt litade jag på hovis att sköta ;)

Vad du mer kan göra för att lite grand hjälpa hoven att inte spricka mer, eller lättare hålla ihop är att fukta ytan. Torskleverolja (el fodertran) hade jag. Spola av leran vid insläpp, den torkar ut hoven.

Men hovslagaren är det enda som EGENTLIGEN kan hjälpa, rejält.

Hur förklarar du då sprickor pga kronrandsskador? Är de inte riktiga?
PL
Det handlar om ärrvävnad och är en lite annan sak. Den behöver i sig inte alltid betyda genomgående spricka, även om jag sett bild på hov med en så stor skada att där för alltid kommer att vara en spricka.
Det som oftast blir resultatet av en sådan skada är en permanent inbuktning/linje i hovväggen där hästen i vissa fall lättare får sprickor.

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
608
Senast: __sofia__
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 433
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025