Någon som VET nåt som hjälper hovsprickor??

M

Manne

Någon som VET nåt som hjälper hovsprickor??

Någon som har egen erfarenhet av något som "botar" hovsprickor?

Tacksam för svar.:confused:

Sv: Någon som VET nåt som hjälper hovsprickor??

En bra hovslagare kan hjälpa. Min häst som har jättebra hovar fick massa sprickor och trasiga hovar pga. att hovslagaren jag hade var dålig. Det var ändå en som var med i Svenska Hovslagarförbundet. Bytte hovslagare ganska snabbt och nu är hovarna fina igen...

hej!
jag VET av egen erfarenhet att biotin i dubbel dos varje dag under en längre tid botar hovsprickor. har en ardenner som hade extremt dåliga hovar, och jag har kört biotin ett år nu ungefär. nu är halva hoven sprickfri(det som har växt ner sedan jag började med biotinet) men enkel dos är för lite, goliat får 2msk varje dag men då väger han ju nära tonet också förståss.
så...biotin och en duktig hovis, det hjälper jag lovar.
mvh/karin o goliat

Jag håller med Tudord, en bra hovslagare/hovvårdare

"riktiga" sprickor (alltså inte torrsprickor som bara går på ytan) uppkommer enbart genom obalanserade hovar och/eller för långt verkningsintervall motför vad just den hästen behöver.

Man kan inte få biverkningar av att ge dubbel dos eller?
Är biotin naturläkemedel så att man får tävla?

Finns det nåt annat medel som du vet fungerar tex kronrandsalva?:bump:

Det är inte lätt att byta hovis heller. Man vet ju inte att den man byter till är bättre.
Nuvarande hovis gör sitt bästa.
Dubbla tå-kappor + fast nitat metall-bleck.

Kan man få ett tips att ge nuvarande hovis istället?:o

Som de andra skrivit-bra hovis. Biotin är också bra, har hjälpt mina hästar väldigt mycket.

En bra hovslagare behandlar inte symtomen utan orsaken det har inte din hovslagare gjort med dubblatåkappor.

En bra foderstat brukar dessutom göra susen.

Jag har hört att kiselgur ska vara jättebra. Tom bättre än biotin, det sa min hovis i alla fall. Men det är väl samma sak där - det dröjer länge innan effekten visar sig.

Inget som botar men som ger en mycket bättre hovkvalitet snabbt tycker jag är Hoof Aid.

Väl spenderade pengar!

Hur snabbt märkte du resultat med Hoof Aid?:banana:

Vad rekommenderar du då för foderstat??
Tillskott av något kanske??

Foderstat är inget jag kan bestämma över internet.

Tillskott ger man om det är brist på nått i foderstaten.

Hur snabbt märkte du resultat med Hoof Aid?:banana:

Svårt att säga, några månader, kanske ett halvår. Men resultatet kom fortare än hovarna växte vilket förvånade mig.

det är inte bevisat att biotin verkligen funkar för hovarna. alltså det är inte säkert att det funkar.

till min pålle med sprickor köpte vi ENZION, man såg licksom när den nya fina hoven växte fram! helt otroligt var det. och så smörjde kronranden med en salva som heter ALOSIN. oxå skitbra! :banana:
vi hade även sånna där "hovfiltar" på natten i boxen. man blöter dem och sätter på hovarna, ser ut som boots fast i annat material.

nu har hon super starka och fina hovar. :D :D :D

Våran häst hade samma problem när vi köpte henne.( hon var även plattfotad, sk fullblodshovar:crazy: )
De dåvarande ägarna smörjde på hovolja på hovarna..
Men hovoljan hjälper inte mot hovsprickor eftersom hovoljan inte släpper in någon fukt till hovarna och det är mycket viktigt att hoven då får..(våran hade djupa torrsprickor)

Vi köpte istället en hovsalva som heter ALOSIN som vi smörjer på hoven, vi köpte även filtboots som man blöter(behövs mest, för våran del, på sommaren när det är torrt på/i backen)
En kunnig & bra hovis är också mycket viktigt..
Våran hästs hovar ser nu mycket bättre ut..
Så nuförtiden använder vi inte alosin lika ofta(förut använde vi de nästan varje dag) istället smörjer vi in lite Helosan högst upp på hoven vid kronranden(fick det tipset av en annan hästägare som fått tipset av sin hovis) som verkar fungera...

Fodertillskott mot hovsprickor och torra hovar har vi inte prövat men funderat på det, så det kanske också är ett fungerande koncept:banana: :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag svarar till alla.:bow:

Har någon testat linfrö-olja som tillskott??:idea:
Hört att det ska vara bra.

Tillskott hjälper bara om hästen lider brist av det som tillförs.

Liknande trådar

Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
606
Senast: __sofia__
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 425
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 433
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025