Någon som vet hur man får en häst som bara passar att trava?

S

Sarah_Andersson

Har en 5 årig islandshingst som jag håller på att rida in nu.
Han har väldigt mycket pass i sig. I hagen passar han bara och även när man rider honom.
Någon som har något bra tips om hur man får honom att börja trava. Han passar även när man longerar honom...det spelar ingen roll hur liten volten är.

Och ibland när han har lite brottom när man rider går han även i passgång istället för skritt.

/sarah
:confused:

Sv: Någon som vet hur man får en häst som bara passar att trava?

Hej!
Du har tydligen fått en femgångare på halsen?
Hur gammal var han när du köpte honom?
Du ska nog strunta i o tölta tycker jag och bara få honom att gå i REN skritt, trav och galopp.
För att få honom o trava är det ju att bygga RÄTT muskler, klättra mycket och gå över bommar och försöka trava över bommar.
Lycka till!! // Karin

Min isis är likadan. Men sakta upp honom i skritten tills han skrittar och beröm... Sen i traven så be han trava och när han väl går från pass till trav så beröm. Prova trava på stigar i skogen där han måste lyfta fötterna det brukar hjälpa jättebra... Jag börjar få bukt på min 5-gångare men jag rider han som 3-gångare för att få han att sätta gångarterna.... Sen när de kan det kan man träna tölt om man vill ju...

Karin87 skrev:
Hej!
Du har tydligen fått en femgångare på halsen?
Hur gammal var han när du köpte honom?
Du ska nog strunta i o tölta tycker jag och bara få honom att gå i REN skritt, trav och galopp.
För att få honom o trava är det ju att bygga RÄTT muskler, klättra mycket och gå över bommar och försöka trava över bommar.
Lycka till!! // Karin

Köpte honom för att ha var femgångare...och när jag var och titta på honom visade han bara pass....men jag chansade...=). Han har ju förutsättningarena för att bli bra.
Han var 4 när jag köpte honom.
HAn har visat några steg tölt i hagen...och det ser lovande ut.

Har inte provat med bommar men det ska jag göra...tack för tipset...förstår inte att jag inte kom på det själv

:d

MercedesBenz skrev:
Min isis är likadan. Men sakta upp honom i skritten tills han skrittar och beröm... Sen i traven så be han trava och när han väl går från pass till trav så beröm. Prova trava på stigar i skogen där han måste lyfta fötterna det brukar hjälpa jättebra... Jag börjar få bukt på min 5-gångare men jag rider han som 3-gångare för att få han att sätta gångarterna.... Sen när de kan det kan man träna tölt om man vill ju...

Eftersom att jag precis har börjat rida honom så är det fortfarande lite svårt att sakta in honom i skritt.....han är väldigt snabb på att stanna när man tar i honom...han gör allt för att vara en till lags....och ofta överdriver han.
:d

Ok.
Jag red oxå in min kille själv...
Men du kan väl bromsa med sitsen eller rösten...Måste ju inte använda tyglarna...

Och där har du förmodligen svaret, brist på balans samt muskler för ridning. Jag tycker inte att du skall hetsa upp dig så förfärligt för det. Lär hästen de grundläggande först, att kunna gå fram, svänga, stanna och ev börja lite med att flytta undan för skänkel men detta kan även vänta. Och gör det i den gångart som hästen väljer, oftast kommer traven så småningom av olika anledningar.

Tex om man har hästen oskodd i inridningsskedet och sen skor på :angel: , då brukar det kunna komma trav med lite lirk och tålamod. Även när hästen har hittat en bra balans samt fått lite mer muskler brukar det dyka upp trav.

Sarah_Andersson skrev:
Han har väldigt mycket pass i sig. I hagen passar han bara och även när man rider honom.
Någon som har något bra tips om hur man får honom att börja trava. Han passar även när man longerar honom...det spelar ingen roll hur liten volten är.

Och ibland när han har lite brottom när man rider går han även i passgång istället för skritt.

/sarah

Du kommer lyckas bara du ger det lite tid! När mamma köpte sin häst så hade han bara pass i olika tempon precis som din. Men med volter, långa tygler, vi satt inte ner helt i sadeln hela första året för att låta ryggen vara så fri som möjligt o sen mkt varierad terräng o bommar så har han idag 5 gångarter som fungerar! Så lycka till!

Sarah_Andersson skrev:

/sarah

Du skriver att du rider in honom...hur länge har du ridit honom?
Är han Skodd?
Har du provat att göra andra markövningar utöver longering?
Som exempel tömkörning.
Det var super på mitt 5-gångs sto.

Vala skrev:
Du skriver att du rider in honom...hur länge har du ridit honom?
Är han Skodd?
Har du provat att göra andra markövningar utöver longering?
Som exempel tömkörning.
Det var super på mitt 5-gångs sto.

Har inte ridit honom så länge...inte ens en månad...så ja e inte speciellt orolig över att han inte travar. D brukar komma med tiden. Men det är ju bra att ha lite ideer på vad man kan göra om d skulle ta tid.
Han är skodd. Har inte provat att tömköra honom än...har haft lite problem med att han inte har vågat gå iväg från en. Det är först nu som man kan longera honom ordentligt utan att han bara går emot en. Han har varit väldigt osäker på allt. Och även kanske osäker på sig själv.

Ok...då har du börjat i andra ända mot vad jag gör...

Ser alltid till att hästen är "klar" från marken innan jag rider.
Vilket innebär att den är longerad både löst och i lina, tömkörd osv.
Att den har dom 3 grundgångarterna klara från marken. Innan man sitter upp.

Men då kommer nog traven, han behöver förmodligen bara lite mer balans och självförtroende.

Jag fortsatte bara där den förra ägaren slutade.

Ok...det kan ju vara lättast så.

men har du testat att försöka galoppera eller trava i djup snö? det brukar funka för vem orkar "springa" i pass i djur snö och då vill det hellre "hoppa" fram o då blir det galopp om du driver på han. testa även att longera med bommar på en volt. det kan funka med traven. allt detta måste han nog lära sig från marken o få musklerna.lycka till.

Eftersom det är en unghäst antar man gärna att det är pga brist på styrka och balans som hästen passar, dock brukar jag låta en equiterapeut kolla igenom hästen innan jag börjar rida in den. Jag vill gärna utesluta att hästen har någon skada innan jag börjar jobba med den, unghästar brukar ha hunnit vara med om mycket...
;) :crazy:

Sarah_Andersson skrev:

/sarah

Den här hästen behöver komma ut i kuperad terräng så snabbt som möjligt. Uppförsbackar är suveräna att lära 5-gångare trava i. Obs! Stresa honom aldrig. Blir han spänd blir det värre. Det skall vara framåt men på ett avslappnat sätt. Bara det att han är ung och osäker skapar spänning och mer pass.

Tvärtemot vad någon annan skrev så skulle jag rekommendera dig att faktiskt plocka fram ren tölt och gå den vägen till traven. Samling i kort tölt på ett mjukt sätt med hjälp av sätet där du följer skritt/töltrörelsen genom att "cykla baklänges" med skinkorna. En ung häst är i regel oförstörd och mer lyhörd för vikt- och säteshjälper och lär sig snabbare. Din häst kommer att efter att ha töltat samlat en sträcka, vilja slå upp i trav, och ge honom då väldigt försiktigt fria tyglar samt travhjälpen i samma sekund, beröm och rid lätt mjukt utan att stöta i ryggen eller låta dig skjutas upp av hästen. Försök bibehålla traven en längre sträcka på fria tyglar. Stör inte hästen utan låt tempot vara fritt och hästen få sträcka ut i trav.

Undvik plant och hårt underlag samt långa raksträckor. Sixcksacka gärna i mjuka slalomsvängar för att mjuka upp och ta bort spänningar men också för att det är svårt att passa om man inte går rakt fram. Snö, mjuk sandpaddock, mjuka ojämna skogsstigar, är bra underlag för en 5-gångare. Lättat säte är inte eller fel i detta stadie av ridningen.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Gullan86 skrev:
men har du testat att försöka galoppera eller trava i djup snö? det brukar funka för vem orkar "springa" i pass i djur snö och då vill det hellre "hoppa" fram o då blir det galopp om du driver på han. testa även att longera med bommar på en volt. det kan funka med traven. allt detta måste han nog lära sig från marken o få musklerna.lycka till.

Galoppera är inga problem. Har provat att trava i djup snö...men han bara passar.... ;)

sambaengi skrev:
Den här hästen behöver komma ut i kuperad terräng så snabbt som möjligt. Uppförsbackar är suveräna att lära 5-gångare trava i. Obs! Stresa honom aldrig. Blir han spänd blir det värre. Det skall vara framåt men på ett avslappnat sätt. Bara det att han är ung och osäker skapar spänning och mer pass.

Tvärtemot vad någon annan skrev så skulle jag rekommendera dig att faktiskt plocka fram ren tölt och gå den vägen till traven. Samling i kort tölt på ett mjukt sätt med hjälp av sätet där du följer skritt/töltrörelsen genom att "cykla baklänges" med skinkorna. En ung häst är i regel oförstörd och mer lyhörd för vikt- och säteshjälper och lär sig snabbare. Din häst kommer att efter att ha töltat samlat en sträcka, vilja slå upp i trav, och ge honom då väldigt försiktigt fria tyglar samt travhjälpen i samma sekund, beröm och rid lätt mjukt utan att stöta i ryggen eller låta dig skjutas upp av hästen. Försök bibehålla traven en längre sträcka på fria tyglar. Stör inte hästen utan låt tempot vara fritt och hästen få sträcka ut i trav.

Undvik plant och hårt underlag samt långa raksträckor. Sixcksacka gärna i mjuka slalomsvängar för att mjuka upp och ta bort spänningar men också för att det är svårt att passa om man inte går rakt fram. Snö, mjuk sandpaddock, mjuka ojämna skogsstigar, är bra underlag för en 5-gångare. Lättat säte är inte eller fel i detta stadie av ridningen.

Lycka till!

Det där med att han har svårare att passa om d inte går rakt fram sämmer inte alls....han passar lika bra på böjt spår som på rakt. Han passar som aldrig förr när man longerar honom...oavsätt storlek på volten ;) Och snö hjälper inte heller. Så jag ska prova att rida över bommar för då lär han ju inte kunna passa....fast han skulle säkert klara av det också... :cool:

Tack för tipsen!!

Tror att det är svårt att kräva samlad tölt av en unghäst som går mot pass i alla gångarter och förmodligen är dåligt balanserad, bättre då att jobba mer med traven. Ha tålamod! Prova att ta honom på en mycket liten volt, han ska vara ganska kraftigt böjd, försök därifrån att hitta tvåtakten genom att sakta öka skritten. Fokusera på ytter fram och försök "jaga på" inner bak med spö, så att den diagonala travrörelsen kommer. Använd gärna kapson och vänj honom först vid spöet, så att han flyttar sig för det och inte blir stessad. Lycka till!
Jag menar från marken ej uppsutten, tycker att vi ska lösa dom flesta problem avsuttna...

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att du kanske ska fundera på om du inte ska börja om och ta honom från marken först och få honom ren i grundgångarterna där.
Menar då skritt, trav och galopp.

Har du en rund paddock så träna honom mycket där över bommar...super för traven...

Som föregående skriver ta honom på en liten volt runt dig och få honom att trampa genom ordentligt med innerbak.
Först i skritt sedan i trav.

Du kan även spänna in honom på inner och låta honom va lös på ytter och ta honom på en liten volt runt dig... när han går stabilt låter du honom springa lös, förmodligen kommer han då först springa runt runt på liten volt men efterhand kommer han vänja sig och slappna av och kunna gå på en större volt ställd innåt.
Menar inte att man ska spänna in mycket nu...så att ingen missförstår mig, man får börja väldigt lätt med inspänningen det brukar vara svårt nog ändå.

Väligt mysko förklaring kanske men jag är inte bra på att förklara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka