Någon som vet hur man får en häst som bara passar att trava?

Sv: Någon som vet hur man får en häst som bara passar att trava?

Har haft liknande problem som du, skrev om det i en annan liknande tråd.

Min pålle kunde i och för sig trava, men vi kunde inte välja. Ibland blev det trav, ibland grisepass och ibland kunde vi börja i trav och omedelbums få grisepass så fort jag överhuvudtaget viftade det minsta med tårna.

Jag fick tipset att alltid hålla honom trygg och glad. När vi testade att trava och fick pass så låtsades jag som att regnade, valde skritt igen och så jobbade vi där. Testade lite ibland och gjorde inte så stor affär av det. Det här var jättesvårt, jag ville ju så gärna hitta en stabil trav. Men för pålle blev det bra för helt plötsligt vågade han försöka.

Så fort han gjorde en ansats till trav fick han en godis (om man nu vill använda det, annars funkar säkert annat beröm precis lika bra) och så hoppade jag av, även om vi bara ridit 5-10 minuter.

Utöver ridningen jobbade jag mycket med att stärka honom med longering, ibland över bommar, arbete vid handen och mycket klättring osv.

Nu har vi en stabil trav som jag i höger var till och med just börjat rida skolor i. Vi har även hittat en travsignal som vi båda förstår.

Lycka till och ha tålamod. Det blir säkerligen bättre när din häst blivit starkare.

OlleAtlas

Bra svar som alltid av dig, Olle A. Att få hästen trygg o glá, det är ju bland det viktigaste-det är ju därifrån vi egentligen alltid ska jobba. Godis plus rösten, braaa, eller vad man väljer för ord, iofs. har det för mig ibland hänt att jag i min iver och lycka efter en lyckad övning ropat braa, hästen har tvärnitat, vänt huvudet och vill ha sin godis-belöning. Då får man ju vara nöjd ändå o kanske börja där nästa gång igen. Bommar, klättring är ju förstås alltid bra, lyckosar vi som har tillgång till höga berg o djupa dalar! Längtar också tills vi kan prova lite skolor i trav, vi har nyss fått till några travsteg, ett par meter bara men glad ändå, vad har du för travsignal? Jag brukar "klicka" med tungan mot gommen, i tvåtakt. Funderar på var jag senare ska försöka plocka fram tölten, kan det vara när hon blir ivrig i traven och snabbt går över till pass, alltså försöka "tajma", innan passen kommer? Om vi tex. har ridit en liten galopp är hon ofta väldigt ivrig och passar när jag försöker ta ner henne i trav.(det är ju inte nån samling direkt men gädje finns det ju där, måste kanske jobba mer med samlande övningar innan vi kan börja tänka TÖLT). Är era hästar skodda? Min är fn oskodd o jag hade förut tänkt ha henne som barfotahäst men idag när vi red vart det för mycket halka, jag är rädd att hon ska sträcka sig, att vi ska gå omkull, o så är jag ju rädd om mig själv också, så nu ska jag sko på henne till veckan, hur har ni andra det? Det finns förstås andra trådar om barfota-skodda hästar mm.

Vår travsignal är ganska svår att beskriva för jag vet inte riktigt hur jag gör :angel: .

Jag "tänker" trav med sätet, medan jag till tölten stannar upp lite i rörelsen och försöker att lägga vikten några millimeter bakåt. Uj, jätesvårt att beskriva.I början var jag noga med när jag gav skänkel för bakbenet, men det resulterade i att jag desperat spanade på frambenen och blev så koncentrerad att jag glömde andas. Nu försöker jag slappna av och "flyta" in i traven.

Jag ska sko av min pålle om en vecka. Andra oskodda jag känner klarar av snö fint, men det går såklart inte att rida på blankis. Igår var vi ute en lång tur oc fick sådan isklumpar i hovarna att de täckte broddarna. I sådant underlag har barfotingarna det lättare som slipper klumparna.

Olle Atlas

Det finns en sorts gummiring som man bara stoppar in i skon, som snösula men behöver inte spikas fast med skon, en vän hade det på en häst hon red norröver, jättbra. Bara sätta på o ta av efter behov. Har inte sett den själv, men kan vara en lösning??

Jag har satt på Hippogripskor på en av mina hästar, där fastnar aldrig snöklumpar o fungerar bra på is, inte lika bra som med broddar, men vi kommer säkert fram jmf mot barfota. Har en ungvalack hemma o de två leker fullt, sparkar o har sej så ville undvika järnskor+broddar då ungvalacken redan fått en smäll på hakan.

Jag hade en häst som bara töltade (trevligt jo!) men ville gärna få fram trav. Det gick bäst genom löslongering o bommar på marken o en-två lite högre ca 20 cm över marken. Då kom traven fram bra. Men den här hästen var äldre o hade balans. Unghästar o hästar med mycket passaktiga gångarter behöver få balans innan gångarterna blir bättre. Jag har då o då gjort "lilla snurren", hästen går runt mej med träns o tyglar på sej, tyglarna över halsen, yttertygeln upp bak nacken o jag håller i innertygeln nära bettet. Då har jag jämn kontakt med hästen, drar den inte i munnen o den förstår attd en ska sänka huvudet. Spö i andra handen som extra arm.

Så ber jag hästen gå runt mej i lugn takt. När det fungerar vill jag att hästen ska flytta inner bakben lika långt som ytter bakben, vilket hästen troligen inte gör. När hästen lyfter inner bak ger du en skänkelhjälp med spöhandtaget ungeför där din skänkel kommer att vara. Så fortsätter du några minuter, hästen får inte börja rusa iväg, det räcker ofta ed att ge spöhjälpen varannan gång. Syftet är att inre bakben ska sträckas ut under hästen.

Från detta ber man hästen göra en flytta i öppna, dvs flytta det inre bakbenet in under kroppen och utåt. Håll tyglarna sträckta men inet spända, håll igång inre bakbenet, flytta in framdelen med tygeln precisn när hästen satt ner inner bak (inner fram i luften) o ev flytta ut baken lite med handen. Hästen får inet gå mer åt sidan än framåt.

Hoppas det var begripligt..... Tyvärr har hemsidan med lilla snurren ändrats o jag hittar den för tillfället inte. Ev tips finns oxå på www.ridkonst.nu med mycket som är bra för balansen, äv länkar där brukar det finnas en del att hämta hem.

Min oskodda isis tar sig fram överallt utan problem... Men man kan ju inte galoppera på blankis..

Vore toppen att få veta vad gummiringarna heter och var man kan få tag på dem. Har du någon aning? Nu ska ju jag sko av, men kompisar har ju skor och har problem. Igår hade jag snösulor men de hjälpte inte nämvärt.

"Lilla snurren" tror jag att vi också gör. I varje fall liknande, vi går mycket vid handen. Nu kan vi t o m klara trav vid handen i ett tempo där jag kan gå raskt, men slipper springa. Fast det funkar bara på volt, inte alls rakt fram. Försöker och försöker men vi hamnar bara på volten. Jag tror att det beror på kasst kroppsspråk från min sida.

OlleAtlas

Jag tycker jag har sett dem i Ridsport förra året, nya saker som de visar emellanåt. Kanske hovslagaren går att fråga? Det ska enligt vännen som red däruppe, bara vara en enkel snösula som man stoppar in o tar ut. Fråga Granngården vet jag!! De här i stan brukar ha bra koll på som händer. Har man gott om snö är barfota iallafall det bästa. Har man is, som här, är skor tryggast. Hästar som halkar o allt är INTE roligt, skadorna som kommer kan vara svåra att läka. Hippogrip är jag nöjd med, är lite emot järnskor på vintern oxå, lite personligt på ngt vis :-/

Ja, det går bra bara du har din kropp på rätt sätt!! Det krävs ju lite träning, du måste ha ditt bröst o axlarna ganska så raka mot hästens bog!! Inte lätt när man ska få upp farten med det går!! Träna på!! Utan häst först. Hästen KAN faxist gå både i trav o galopp på det viset utan att vi springer ändan av oss :-)

Träna med en vän som är häst först, lovar att ni har ganska kul!

Ta kontakt med en tränare! Det är olika vad som funkar på olika typer av "passråttor". Du bor ju i Uppland så du har ju inte så långt att åka till riktigt duktiga tränare heller. Det är inte alls ovanligt att folk kommer och rider lektion på väldigt unga hästar hos tränaren på gården där min häst bor. Ibland lämnar de hästen på någon veckas träning också och rider lektion i samband med att hästen hämtas igen.

/Båbbe - lycklig ägare till en 15-årig passråtta... :D

Båbbe skrev:
Ta kontakt med en tränare! Det är olika vad som funkar på olika typer av "passråttor". Du bor ju i Uppland så du har ju inte så långt att åka till riktigt duktiga tränare heller. Det är inte alls ovanligt att folk kommer och rider lektion på väldigt unga hästar hos tränaren på gården där min häst bor. Ibland lämnar de hästen på någon veckas träning också och rider lektion i samband med att hästen hämtas igen.

/Båbbe - lycklig ägare till en 15-årig passråtta... :D

Var står din häst???

hejsan
jag har en häst som jag hafft i 3 år nu tror jag :)
det har tagit oss 3 år för att få traven
han är oxå 5-gångare
alla andra gångarter är klockrena men stort + för tölten
jag har gjort såhära..
ridit mycket öppna och sluta som är viktitgt (enligt min tränare)
sen har ja bytt sadel på honom som oxå hade ett finger med i leken
ridit mycket på stigar så han fick lyfta på fötterna .
tungt underlag el me tunga boots...
rida över bommar har jag oxå gjort men eftersom min häst älskar att hoppa så tar han 1steg trav sen hoppar han resten :D
min häst i ett nötskal .. :)
men nu börjar jag få ordning på traven den kommer mer och mer ju mer muskler o ju mer balans han och jag får :)
MVH //Annakarin

Kan han vara stel?
Kan tänka mig att det blir svårare för hästen om den är stel och att de då blir lättare att grisepassa/passa.

Prova med mjukgörande övningar, volter, böj, ställ, hela tiden..
Tillslut kanske han blir så mjuk att traven kommer.

Lycka till :D
/Frida

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 924
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka