Någon som sett något liknande?

Toudi

Trådstartare
miranda1.jpg

Har mitt 20 åriga sto utlånad hos fodervärd. Fick denna bild idag. Någon som vet vad det kan vara? (Veterinär ska komma på fredag) Hon tycker att det kliar och har skrubbat sig en del i boxen men det var först när fodervärden rörde vid huden som stora kakor av päls bara föll av.

Min häst har aldrig sett så illa ut, men hon lyfter inte tillräckligt mycket på svansen för att inte få kiss och bajs på sig pga svanslappen på täcket. Struntar man i det kan jag tänka mig att det kan se ut så...

Min häst har aldrig sett så illa ut, men hon lyfter inte tillräckligt mycket på svansen för att inte få kiss och bajs på sig pga svanslappen på täcket. Struntar man i det kan jag tänka mig att det kan se ut så...
okej, men kliar det då?

Vissa hästar kan, särskilt på vintern, ha problem med "bajsvatten" med avföringen (eller om/när de fiser). Bollarna är fina och normala, men det kommer vätska ("bajsvatten") samtidigt som avföringen. För att se detta måste man alltså titta noga på hästen. Jag har en sådan, en skimmel så det är lätt att se. Men det är inte mycket vatten eller mycket som fastnar, så säkerligen lätt att missa på en mörkare om man inte kollar noga.

Detta bajsvatten fräter på samma sätt som avföring.

Jag tycker som andra sagt att det av bilderna att döma ser ut som en frätskada. Hästen är även solkig av något ffa på sin högersida. Dra med en vattenfuktad kompress där, är det bajsvatten kommer färgen omedelbart att avslöja det.

Det ser absolut ut som en frätskada. Rätt utseende, plats och form. Så där ser föl med diarré ut på nolltid om det inte sköts ordentligt. Urin, avföring eller för den delen brunstkiss är vad som har orsakat detta, det är jag övertygad om.
Tills orsaken är borta bör hon smörja med rejäla lager vaselin som skyddar huden, så att det som fräter på henne halkar förbi utan att kunna ställa till med värre skador.

Det hade varit intressant att veta hur svansen ser ut och luktar. Vad det nu är som har suttit i pälsen lär ju finnas i svansen också.

Hej!

Jag håller med om frätsskada och lägger in ett litet frågetecken om pälsätare? Kliar och ingen päls kvar... Så såg stalllets ponnyer ut när de hade pälsätare...

/Lavinia

Det skulle också kunna vara en brännskada. Om hästen stått och kliat rumpan mot en vägg eller nått som är ganska slät så kan huden bli bränd utan att det syns så värst mycket, sedan lossnar det som ett stort sjok. Har sett det tex i ljumsken på ston om hingsten varit alltför envis med att gå och småbita dem under uppvaktningen. Pälsen har sett helt fin ut, och så bara lossnar det plötsligt.
Kanske skulle kunna vara så att hon (också?) fått en allergisk reaktion mot det hon kliat emot...
Om hon kliat rumpan mot något borde det nästan synas på svansen tycker man.

För avv svara på rubriken så har jag sett något liknande när mina föl har haft diarre. Har smort med vaselinför att skydda huden och bli av med det.

Jag har sett liknade på föl som många skrivit innan, men också efter pälsätare och regnskållor som "mognat" innan upptäckt och börjat läka ut.
Så hur ser hästen ut på resten av kroppen? Är den hel och ren eller finns det fler fläckar och kliar det på hela hästen eller bara där bak?
I vilket fall är det inte fel att tvätta hästen med Hibiskrubb (hur det nu stavas).

Kolla svansen och insidan av bakbenen. Om svans och håret på bakbenen är ihopkletad så är det sannolikt 'fisvatten'. Om inte sannolikt ngt annat!

Även brunst kan orsaka frätskador. Stallkompisens sto frätte sönder lite på insidan av hasorna efter att hon gått och brunstat efter en flytt och nya hagkompisar. (trots daglig tvätt) Hon hade inget täcke,men har din haft det så har det säkert blivit blött och legat och frätit.

Svårt att se på bilden, men det ser ut sdom den fortfarande har mörka skitiga ? Rester kvar. Även benen ser lite påverkade ut.

Vad hade hon tvättat den sköra huden med?
Den behöver ju ngt som skyddar mot ytterligare dragning, om så nu är fallet.

Det jag fick till mig var att hon tvättat med klorhexidin för att bland annat stilla klådan. Men jag hoppas hon smörjer med vaselin också. Bad henne om det. Veterinär hade visst vart ute redan igår och hade tagit hudavskrap och skulle höra av sig som idag. Du skriver att benen ser påverkade ut, vad menar du med det?

Svårt att se på bilden, men det ser ut sdom den fortfarande har mörka skitiga ? Rester kvar. Även benen ser lite påverkade ut.

Vad hade hon tvättat den sköra huden med?
Den behöver ju ngt som skyddar mot ytterligare dragning, om så nu är fallet.

Det är givetvis bara bgt man kan ana.
Den ser inte helt ren ut.
Såpa vatten borde varas förstahandsvalet. Den ser ej heller blöt ut nedanför området
OM det var fasttorkad diarré så går det inte att få bort med klorhexidinbaddning.

Håller med om att det ser ut som en obehandlad illa fölrumpa.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 457
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
378
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka