Någon som kanske vet vad som hänt?

L

lole

I söndags hittades min häst så här:
080.jpg

Vet. har varit ut och hon får nu smärtstillande och antibiotika. Ögat visade sig ligga bakom denna blodiga klump som uppkommit. På morgonen såg allt ut som vanligt och vid 13 så såg det ut så här.
Inget föremål fanns varken i eller kring ögat.

Ögat har nu kommit fram igen och blodklumpen är nästan helt borta. Men hur kan det bli så här och varför?
Någon som sett/hört om något liknande fall?

Sv: Någon som kanske vet vad som hänt?

usch vad det ser äckligt ut.Det är inte nån slags ögoninflammation då?Vad sade vet. att det var?
Jag har aldrig sett liknande.

Har ingen aning om vad det kan vara men usch,det ser läskigt ut:crazy:

Vet. kunde inte säga vad det var, då han inte sett något liknande.
Någon typ av infektion/inflammation måste det ju vara iom att det har gått tillbaka med hjälp av antibiotika. Men ögoninflammation kommer väl mer smygande? Något borde man väl i så fall sett innan? Eller kan de bara komma med en extrem kraft?

På mig har ögoninflammation kommit supersnabbt. Fast jag är ju ingen häst.. Och då bara klabbade det igen med "ögonsnor". Finns väl olika sorter antar jag?
Ser skitläskigt ut på bilden!

Hundar kan ju få något som kallas för körsbärsöga....kan det inte vara något sånt??:confused:

Jag vet inte vad din häst har drabbats av, men det låter som någon form av infektion.

Det kan gå blixtsnabbt med ögon. Hittade en häst i stallet med ena ögat helt igensvullet (svullnaden var stor som en biljardboll) på morgonen. På kvällen innan syntes ingenting alls. Nu rann det var i stora tjocka klumpar ur ögat.
Vet. hittade ingenting och det tog två veckor för svullnaden att gå ned med antibiotika och avsvällande.

Jo,jag har oxå hört att infektion i ögat kan komma snabbt!

Jag har ingen aning om hur ögoninflammationer fungerar iom att jag aldrig själv haft någon eller haft något djur som haft det. Var bara en spontan tanke att det kommer smygande. Att det först rinner lite osv. Men se där! Man lär sig något nytt. :)

Läste lite tvärt vad det var, då jag inte hört talas om det förut. Men det är nog inte något sådant, för denna klump kommer uppifrån typ från ögonlocket. Som jag förstod så är körsbärsöga från inre ögonvrån och förekommer på hundar. Finns kanske någon som vet mer om detta? Kan det förekomma på hästar?

Ja, tydligen kan det göra det! Känns bara så konstigt när det händer. Man vill gärna ha någon förvarning! :)

Så då vet jag ev. hur länge det kan ta innan det börjar lägga sig.
Blodklumpen för ögat har iofs försvunnit till stor del men svullnaden ovanför ögat är rätt så stor.

Har du buskar,träd eller höga strån i hagen?Hade en hund som blev så o då sa vet.att antagligen hade vovven fått upp ett strå(det fanns inte kvar)som rispat undersidan på ögonlocket o därefter fått en infektion.Det var som ögonlocket vändes ut o in.Gick över på nån dag med medicin o efter en 7-10 dagar var ögat som vanligt(även svullnaden runt omkring).Lycka till

Vet kanske vet ser riktigt creepy ut faktiskt hade det inte gått tillbaka så hade jag tippat på en svulst av något slag. Hoppas allt går bra.

den kan inte ha fått in nått i ögat? som inte sitter kvar... är lite svårt på bilden, men det kan inte vara ett blodkärl som spruckit om den fått en smäll? så som det kan bli på människor ibland, att ögat blir helt rött...
spånar lite nu bara... ;)

En dag när jag kom ut såg min häst ut som din. Jag som är rätt känslig blev halvt hysterisk och började måla upp diverse skräckscenarion, kanske delvis därför att jag inte långt innan haft smådjur (marsvin) som sett ut på liknande vis där det visat sig vara tumör som tog hans liv, nu är dte ju så klart inte lika vanligt på häst men man tänker inte riktigt så då, det ser ju så himla läskigt ut!
Vi smorde med ögonsalva för ögoninflammation som vi hade hemma (för häst, utgången men fortfarande "fräsch"). Efter ett par dagar tittade ögat fram igen och efter en vecka var det precis som vanligt. Under denna tiden hade jag redan börjat ställa in mig på att ha en halv-blind häst och börjat fundera på hur man skulle kunna underlätta livet för henne. Jag har en förmåga att ta ut sorger i förskott..
Vi har inte heller kunnat hitta någon anledning till varför det blev så, ser inte ut som hon stuckit sig eller nåt sådant.

Senast ändrad:

Nu är hästen helt återställd! Otroligt skönt att hela klumpen, otroligt nog, försvann.

Har pratat runt lite och fortfarande ingen som sett något liknande. Så frågan kvarstår: Någon som sett något liknande och kanske fått någon diagnos?

Spånar vidare..

Ögat ligger intryckt bakom denna enorma blodklump, som kommer uppifrån typ ögonlocket.
Kan det då vara så att ett blodkärl gått sönder i ögonlocket av någon yttre påverkan och det sedan blivit någon typ av reaktion?

..

Har aldrig sett detta på något djur tidigare, men mitt ena öga såg ut sådär när jag fikk en kraftig allergisk reaksjon...
Kan det vara det som har händt din hest??

Kan det vara en vagel, eller en igentäppt gång? Bara en vild spekulation från mej. Människor kan ju få jättevaglar, som tittar ut ur ögat, och de brukar ju bara dyka upp sådär....Har en manlig bekant, som fick operera bort en jättevagel, som stod ut från ögonlockskanten, den var säkert en halv centimeter, och det gick aldrig hål på den, därav operationen.
Så varför skulle inte en häst kunna få en sån?!
Vad rädd du måste blivit! ? Jag skulle trott att ögat var helt trasigt förmodligen, innan jag upptäckt att ögat fanns där under..:cry:
Hoppas antibiotikan hjälper, så att det inte kommer tillbaka.

Körsbärsöga på hund= Cherry eye.
Det blir en förstoring och ett framfall av en körtel (för tårvätskeproduktion) som sitter på insidan av tredje ögonlocket. Hela körteln står ut och hänger fram i den inre ögonvrån. Detta kan drabba hundar och kräver ofta kirurgi, man syr fast körteln så brukar den minska av sig själv då den inte kan pluppa ut framåt.
Hästar har en likadan körtel men den sitter mer förankrad jf mot hundens, och de får alltså inte cherry eye.
Ts häst verkar ha fått en inflammation i övre ögonlocket som svullnat så mkt så det vrängt sig utåt. Kanske har den slagit i någonting eller fått in ngt skräp.
Nu verkar den ju frisk igen, tur!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 655
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 260
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar