Någon som känner till hästprataren....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Någon som känner till hästprataren....

Jag har läst "Prata med hästar". Också en bok där hästarna berättar sina egna historier och om sig själva..
Efter att jag läst den här boken vart jag lite fundersam på om det funkade, då hon hade beskrivit på ett bra sätt om hur man pratar med hästar.. Och saken är den att när jag tänker tex. Flytta på dig" så gör min häst det. Om någon av mina hästvana kompisar ska kratsa hovarna på han, lyfter han itne, men om jag tänker "Lyft" så gör han det.. HÄSTAR PRATAR MED VARANDRA GENOM ATT TÄNKA SAKER! Jag tror fullt på att prata med hästar, har även testat det på mina shettisar, dom lyssnar mycket väl på det, och har tex blivit lugnare när hovslagaren kommit, min ena shettis har varit riktigit bråkig med hovarna, men sen jag började prata med dom så har han lagt ner det.. Jag säger bara PROVA!!

Du har aldrig funderat över om hästen läser ditt kroppsspråk snarare än dina tankar?

Hästar pratar med varandra genom kroppsspråk, inte genom tankeöverföring och regelrätt telepati. Men de har förstås väldigt små signaler ibland som knappt syns - ett öra som rör sig lite framåt eller bakåt, ögon som är helt öppna eller lite slutna, huvudet högt eller lite sänkt, etc. För hästarna betyder sånt jättemycket, men för oss är det inte alltid begripligt.

Begreppet "hästpratare" ger jag inte mycket för, för hästar pratar inte, inte ens med tankar. Men de visar tydligt vad de vill och menar och läser vårt kroppsspråk lika mycket som de läser andra hästars kroppsspråk. Om du är lugn så blir hästen lugn, förutsatt att den litar på dig och inte redan är så upptrissad att den har slutat ta in andras signaler och bara går på instinkter.

Jag är långt mycket mer imponerad av folk som erkänner att de bara läser hästarnas kroppsspråk, och som faktiskt läser det rätt. Folk som snackar om att hästens barndom var tuff, den är mobbad av flocken, saknar sin mamma och så vidare - efter att ha träffat hästen i en halvtimme i stallet - ger jag inget för, sånt är riktigt löjligt. Som nån sa, varför använder man inte sina hästpratarkunskaper till att lösa alla världens hästproblem då, om man verkligen kan prata med hästar på riktigt?

*kl*

Om man nu mot all förmodan kan ha sån kommunikation med djur- hur är det då möjligt att tex. äta kött, rida, köpa/sälja djur?

Om man vet att kossan Bella är en filosof med egna tankar, kan man ändå ta ifrån henne kalven vid födseln, hålla henne fastbunden hela vintern och sen äta upp kalven? Blir inte det ganska perverst, ungefär som att äta människa?
*spånar*

Att djur är ganska intelligenta är vi nog många som håller med om, men jag tror att om de hade en förmåga att kommunicera med oss på det viset, så skulle vi bli fullständigt överväldigade.
Och framför allt: alla intryck vi tar in formas av vårt eget sätt att se på omvärlden. Alltså är jag mycket tveksam till att en artöverskridande telepatisk kommunikation skulle gå att tolka öht- skillnaderna i hur vi upplever världen skulle vara för stora. A skulle inte betyda A osv.

/Migo
som kommunicerar med hästar- med hjälp av uppfattningsförmåga, kroppsspråk och mycket träning/erfarenhet!

Jag har läst boken, blev impad då. Vet inte hur hon e som person oså har man ju hört en del, sanning? vad vet jag.
Har haft 2 st.pratare till min gamla sköthäst (Essie) den ena berättade om hans tidigare liv som ung, hur han blev behandlad (vanvårdad) oså berättade hon om åsnan som borde heta "självklart" !!! :D Stämde in på åsnan som bodde med honom då det alltid var hon först o även det skrev hon ner. Den andra var mer självklar! hon kom från boden, aldrig sett hästen, fick kontakt o det var så många småsaker som hon inte kunde veta!o även om hans tidigare liv o nuläget.Så det fick mig att inse att det finns såna som kan ta kontakt med djur! Hon kom efter att hon pratat med honom o hjälpte mig med ridningen, o hästen blev som förbytt, så innerligt glad över att se henne, han tom. gnäggade till henne!(gnäggade aldrig!) men prataren sa dock att hästen e inget o lita på till 100 % då han har haft en svår uppväxt, o det var juh sant....Han e tillbaks hos sin förra ägare, o jag kan inget göra. Har anmält honom o många andra har oxå gjort det men han KÄNNER folket så han får oftast bara anmärkningar. Jag hoppas innerligt att min gamla Essie har somnat in o lever vidare i Trapalanda med fina goda minnen från jordelivet....

Var inte hon med i nåt program på trean för längesen? Hon pratade med en galopphäst som sa att han ville ha banan eller nåt sånt. Verkade väldigt oseriöst, sen är det programmet väldigt vinklat också men ändå.

Jag kan prata med mina hästar, men jag använder varken ord eller telepati.

Jag tänkte direkt på samma program -
Det handlade om en häst ("Pinnen") som blev svårt vanvårdad under allt för lång tid...(Achberg???)

Där framstod hon ju inte som någon "märkvärdigt duktigt" person .

Jag säger samma sak som fg "talare".

Jag "pratar" hela tiden med mina djur, utan att ens tänka på det.
DET tillhör ju verkligenheten och jag tror att ALLA som lever med och nära sina djur kan detta....

med fodringen i hagen menar jag när man lägger ut höt och under tiden hästarna äter, inte hur man fodrar..jag som är otydlig kanske.

inga rutiner eller sätt va ändrade, allt va som vanligt och de tycker jag endå är häftigt, den förändringen va väldigt stor, enda skillnaden är att hästaran inte halvt mördar varandra när höt ligger ute.

hade rutiner eller sättet man fodrade på vart anorlunda än innan så hade de inte vart nåt speciellt nä.

Låter som att hästarna fick alldeles för lite hö med alldeles för långa mellanrum... Och kanske hö högar för nära varandra?

Nej jag tror inte på att någon kan "prata" med hästar, dock tror jag att vissa få speciella människor kan förstå hästar mer än andra.

Jag tror att ALLA kan utveckla och lära sig att förstå och "tala" med sina djur.

Det handlar om att studera och lära sig hur (hästar i detta fallet) fungerar, att slappna av och tillåta tankarna flöda och att tro på sig själv.

Du har aldrig funderat över om hästen läser ditt kroppsspråk snarare än dina tankar?

Jag märker det väldigt tydligt nu när jag hoppar på kryckor - hästarna var de första dagarna väldigt annorlunda i sitt beteende mot mig- för att jag har ett helt annat rörelseschema än normalt!

Mattes röst , men inte mattes vanliga kroppsrörelser:eek:

Jag har läst hennes bok "Hästar berättar". Blev inte särskilt imponerad faktiskt :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 646
Senast: Motacilla
·
Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
424
Senast: farin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 781
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel