Någon som känner igen symtom??

gucci

Trådstartare
Hej!
I söndags när jag skulle rida var min häst inte lik sig själv, han ville inte gå, var oren i bak och i ont så fort han skulle trava, skritta gick bra. Ringde veterinären i panik som sa att jag skulle lägga på han ett täcke, leta efter värmeökningar osv. Hittade inga men la på honom ett täcke och nu har han vilat sen dess. Dock blir det inte bättre, och nu är han svullen/svampig i v. bak, inte alls mycket men man ser skillnad. Han är inte varm och ingen puls, men han vilar på det benet hela tiden. Blir så frustrerad och orolig :( ska ringa vet. imorgonbitti men jag måste bara skriva av mig nu och se om någon kan tänka sig vad det är??? Är så orolig :(

Sv: Någon som känner igen symtom??

Hur pass halt var hästen? Hurdan är svullnaden, som gallor? Är hästen pigg och glad för övrigt? Sa inte veterinären mer än så?

Ja i stort sett som galla. Han sa att jag skulle återkomma om det inte blev bättre. Hästen är pigg och glad men som sagt vilar gärna på benet

Såhär vårttider tänker jag genast lymfangit som ett förslag även.

Är benet jämntjockt?

Jag har varit med om varianter utan värme och enstaka ben bara också.

Var/är hästen jättehalt eller bara lite oren? Ömmar den om du klämmer på olika delar av benet?

Det är svårt att säga vad det kan vara, jag vågar inte spekulera så mycket. Men bra att du har kontakt med veterinär och har låtit hästen vila. :) svullnad, hälta och avlastning tyder iaf oftast på smärta/värk.
Skriv gärna här när du pratat imorgon med veterinären. :)

Senast ändrad:

Alltså benet är inte tjockt så, utan det är mer "svampigt". Inte varm heller. Han är inte jättehalt, jag skulle säga oren. Men det märks att han har ont för han sparkar och vill inte gå framåt om han ska göra mer än att skritta. Dock springer han som en tok i hagen...

Nu har veterinären varit här. Fått metacam i 5 dagar sen ska han komma tillbaka så får vi se vad som händer... Han såg tydligt att han va oren i v. Bak och det sitter högt upp.. :(

Förhoppningsvis är det en liten överansträngning som går över med lite vila och metacam. Är nog ingen fara.

Jag hoppas verkligen det går över! Med tanke på att han bara visade efter böjprov i trav så är hsn ju inte jättejätte halt.. kunde vsrit värre (förhoppningsvis)

Sar24BB66: du ville ju veta hur de går :) min häst ska till klinik på måndag då de inte blivit bättre alls :( håller tummarna!

Äsch då :( bra att ni får det kollat iaf. Lycka till, håller tummarna!! Hoppas det inte är något större problem!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 233
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 578
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Min ponny är väldigt livlig i hagen och springer gärna runt, stegrar och ja, mkt energi helt enkelt. Igår (söndagar 7/2) märkte jag...
Svar
9
· Visningar
802
Senast: Linn2003
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka