Någon som känner igen den här bettypen?

Jegra

Trådstartare
Jag ramlade över de här betten och blev nyfiken på vad de var tänkta till. Har aldrig sett något liknande och undrar därför om några här på Buke känner igen typen.

Mundelarna är rullar och den undre är skjutbar uppåt. De är tillverkade i nickel och gissningvis är de från första halvan av 1900-talet.

Och nej, jag har inga planer på att använda dem (de är för övrigt inte mina).

223851_10150903794123883_16062133_n.jpg

182107_10150903795413883_84911075_n.jpg

538207_10150903796478883_1271847156_n.jpg

554635_10150903796023883_1240543669_n.jpg

Sv: Någon som känner igen den här bettypen?

Det undre borde väl enligt logik vara ett rätt snällt bett? Hästen ser ut att själv kunna placera mundelen i höjdled, och om jag tolkar bilden rätt så är inte mundelen låst vid sidan?

Hade varit kul att prova att rida på :D

De är nog rätt lika i styrka, det går ju att sätta en tygel i skåran på det andra bettet om man vill. Jag gissar att den undre delen lägger sig intill den övre när bettet ligger i hästens mun. Den helt raka mundelen gör dock att bettet ju är ruggigt skarpt. Har funderat på om jag skulle testa ett av dem på Rajen men bestämt mig för att avstå. Jag är mest nyfiken på vad som är den tänkta funktionen med den nedre mundelen.

De ska vara offentliga men säg till om det är fler som inte kan se dem får jag lösa det.

Min spontana tanke är att det ser ut som någon slags "kombinations-kandar" med rak bridong och stång i ett och samma bett...

Ser faktiskt ut som pumpstång...mundelen är rörlig i höjdled och vissa modeller har rullar o.s.v.

Är inte så snällt i fel händer. Såg en vbl-travare under hopptävling med dylikt bett och den stackarn vågade inte gå fram alls. Ryttaren var ung och nervös och det räckte för att händerna skulle bli lite hårda.

Har fått förslag på pumpstång från andra håll så jag försökte hitta bilder på ett sådant bett men inte lyckats, någon som har bild eller alternativa sökord?

lewellyn - Något kombinations-kandar är det inte. Däremot är ju det ena ett pelham med den här udda mundelen. Det andra vet jag inte vad man skulle kalla.

Jag slog upp det i en bok om bett, kommer inte ihåg vad den hette exakt. Hittar inte några på nätet, tyvärr...

Spontant ser det ut som någon slags körstång och att det är en variant av ett bett av Banbury-typ där mundelen kan vridas runt (http://www.pixbox.se/pic_show_id18482973.html http://www.pixbox.se/pic_show_id18482974.html) men med dubbel mundel där den ena är fast.

Jag lyckades faktiskt efter lite letande hitta modellen i "Bits and Bridles: An Encyclopedia" (+500 sidor...) och den heter Baron Thornton Bit och uppges vara från 1800-talets England. Tyvärr står det inte mer om tanken bakom bettet. Syftet var väl som med många andra äldre, mer eller mindre underliga modeller (vad sägs t.ex. om en konstruktion som vid tygeltag trycker in hästens nosborrar för att på så sätt få stopp på den...), att kontrollera heta eller på annat vis svåra hästar. Med tanke på att hästen förr var i nästan var mans egendom eller bruk (jämför med bilen och alla bilister nuförtiden) och att alla säkerligen inte var så duktiga kuskar eller ryttare var det nog lätt till hands att uppfinna diverse skarpa bett, än att faktiskt lära sig att hantera hästen istället.

Här är en illustration av bettet ur boken:
33141495.jpg

Tömmarna ser dock ut att vara felplacerade med tanke på kinnkedjans läge?

Det första som slog mej när jag såg bilderna var att tungan riskerade att bli giljoterad om hästen råkade få in den mellan mundelarna :mad:

Åh! Underbart! Buke är lika pålitligt som vanligt! Tack!

Palle - Jag tror att när bettet väl ligger i munnen hamnar mundelarna bredvid varandra, men nästa gång jag har tillfälle ska jag fråga om jag får låna ett att bara stoppa i munnen på hästen för att se om min teori stämmer.

En sak jag tänker på är att när hästen går med nosen en bit framför lod borde det faktum att det är två munstycken med ett avstånd emellan ha en starkt bräckande effekt i kombination med den vanliga hävstången, vilket borde bidra till att tvinga hästen att böja på nacken. Sen när den gör som den ska = krullar ihop sig kanske det undre munstycket åker upp och lägger sig närmare det andra.

Jag tror att detta är ett bett för att kontrollera en het och stark häst som man samtidigt vill ha i en form med hög nacke och "på tygeln". Som detta fast mer extremt. Leden nedanför urtagen för sitstyckena gör ju att det blir mindre tryck neråt på nacken.

088-001-PA-viking-150x150.jpg

Tror också bettet är tänkt för körning och heta/starka hästar, iaf det som inte är ett pelham. På det bett jag såg var den översta leden relativt fast så en möjlig funktion kan vara att kunna justera vinkeln, men din teori är nog lika sannolik.

Just det där med hur mundelarna lägger sig är det som gör mig så nyfiken på dem. Inte för att jag tror att det är särskilt bra, jag vill bara veta.

Ett alternativ för att testa detta utan att skada försökskaninen är ju att sätta ett snöre i stället för kinnkedja och låta bli att sätta fast det, utan bara hålla i det så att du får en uppfattning om hur det funkar. Då kan du lätt släppa om det behövs.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 766
Senast: valpköpare
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
21 338
Senast: Tufs
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 225
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka