Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Sv: Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.490119

Kan det verkligen ha varit ett "vanligt" elstängel? Det är ju skitläskigt isåfall.

Grannen frlorade en ponny på detta sätt för 2 somrar sedan. Den hade kämpat länge för att komma loss men hade "bara" slitit av ett 20 knorrar, men elrepet var helt... Den hittades av en bonde och den hade varit genomsvett och marken var helt upptrampad så den hade kämpat lääänge.

Synd att repet var så starkt och ingen säkerhetslänk fanns...

ja det har jag hört om, om hästen fastnar så att den får stötar hela tiden så stannar hjärtat.

detta är anledningen till att jag i stort sett aldrig har el på mina staket!!

Själv har jag de tunna trådarna (brister på 80 kg) och gott om ström på staketen.
Hästarna håller sig hagarna, men om någon rullar sig och fastnar brister tråden i stället för skador på hästen. Min erfarenhet är att fastnar de så kämpar de tills de kommer loss oavsett trådtjocklek.

tydligen är det ju inte så eftersom det förekommit att hästar dött pga elchock...

Få se nu oim jag komemr ihåg tätt från HLR kursen

Hästar är precis som vi människor betydligt mer känsliga för växelspänning än likspänning. Detta för att det det ger hjärtat små impulser hela tiden vilket kan påverka hjärtats rytmhållare sinusknutan, detta leder till att hjärtat bara står still och pulserar, jag tror det heter hjärtflimmer.
Om en puls kommer vid fel tidpunkt så ger det dessutom en stopsignal till hjätat och nästa puls sätter igång hjärtat och detta är en stor belastning på systemet. Ungefär som man ger stötar inom vården för att både starta och stoppa hjärtan.
Dessutom ger väl pulserna kommandon till nerver och muskler så att de krampar och då får man svårt att röra sig och komma undan för benen slås bokstavligt talat undan för er. Ni vet hur vi själv reagerar för en stöt, En häst är betydligt större och tar längre tid på sig att ställa sig upp och komma iväg.
Så det bör bli svårt för dem att fly.

Kan bara tänka mig vilken stress den stackars hästen utsatts för. :cry:

PS Likspänning har en massa andra negativa effekter och det är därför man inte använder det. :(

Du föredrar att dom tar sig ur sin inhägnad och i stället blir överkörda av bilar??

Hela grundproblematiken bottnar i att väldigt många av dagens hästägare inte ens har kunskapen om hur en man sätter upp ett fullgått staket.

Sorglig utveckling!!
Dumt svar! Varför skulle dom ta sig ur inhägnaden? Varför skulle dom bli överkörda av bilar?

Menar du med resten att jag saknar den kunskapen? Som andra påpekat verkar du själv ganska okunnig när det kommer till el, så kasta inte sten.

LIA

Dumt svar! Varför skulle dom ta sig ur inhägnaden? Varför skulle dom bli överkörda av bilar?

LIA
Om man har ett elstaket utan ström så är det väl bara en tidsfråga innan hästarna går ut?:angel:
Fast du kanske menar att du har en annan sorts staket än elstaket utan el?:D:rofl:

Nej, men har man lärt hästen vad elstaket är, så respekterar den det därefter med undantag av yngre förmågor som kan behöva en och annan påminnelse. Dvs, dom respekterar vad man än använder som "staket". T ex balsnören, band, remmar osv fungerar utmärkt som tillfälliga avspärrningar mm.
Åtminstone är det så här hemma och runtomkring. Förmodar att andras hästar inte måste vara annorlunda?

LIA

Vi kör alltså strömlöst av säkerhetsskäl. :idea:

LIA
Säkrast är väl att alltid ha ström i staketen,hästar är smarta och tappar de respekten för elstaketet så är det liksom kört.
Vet en del som kör det system du förespråkar ,och just den metoden ger hästar som ofta går i lösdrift...
Eller är du arbetslös och vaktar hagen dygnet runt och sätter bara på strömmen när en häst hänger över eltråden?:idea: Det vet jag en hästägare som gör..:rofl:
Inte så smart om man säger så.:grin:

Varför inte göra det enkelt och alltid ha elen på ?

Finns inga staket som är 100% säkra,min filosofi är att alltid ha väl synligt staket(vitt elband) som går sönder om hästen fastnar i staketen.
Alltid ha strömmen på i elstaketet,och se till att strömmen går runt ordentligt.
Varför utmana ödet?
Som sagt en smart häst inser om matte inte alltid har elen på,varför då stanna kvar i hagen om det finns nåt grönare på andra sidan staketet?
Smarta hästar kan "lukta" sig till om strömmen är på,korkade hästar kan du skrämma nån gång ibland med att ha strömmen på ibland.

Varför inte va konsekvent mot dina hästar?

Vet den att det alltid finns ström i tråden behövs inga "påminnelser"!

Vi har tydligen hästar med olika inställning till hur saker och ting ska fungera. Varför det är så, är nog ämne till en egen tråd.
Våra går alltså i lösdrift, kanske en anledning till att dom inte försöker gå ut genom stängslen?

Våra och andras häromkring bryr sig inte om ifall det är ström på eller inte, dom respekterar tråden ändå. Det är en gräns som är uppsatt och den respekterar vi (hästens förmodade resonemang). Hagarna är sådana att någon större längtan ut inte finns av den anledningen.

Jag är konsekvent med mina hästar. Varför tror du motsatsen?
Orsaken till att vi inte alltid har elen på, torde med tydlighet framgå av trådens övriga innehåll.

Du har rätt i att det helt säkra stängslet inte finns. Desto större anledning att ha hästar som inte kräver det. :idea: Tycker du inte?

LIA

mina hästar har heller ingen önskan om att gå ur sina hagar. vill dom så kan dom, har två höjder elband. och skulle dom råka gå ur så sticker dom ändå ingenstans (varför skulle dom det?) utan står kvar och betar på utsiden. och det finns ingen trafik här, vi bor ju på landet.

så det är betydligt större risk att ha el på än att inte ha det. om en häst fastnar i staketet och det inte är el så brukar den inte bli särskilt panikslagen heller. antigen står den kvar och väntar på att man hjälper så den kan komma loss, eller rycker loss sig någorlunda kontrollerat. det gör ju inte ont att sitta fast när man inte får hundra elstötar i sig.

om dom börjar hänga på staketet kan jag sätta på elen några timmar medan jag har dom under uppsikt. bara för att påminna. men jag kommer inte ens i håg när jag behövda göra det senast....

Exakt samma förhållanden som råder här.
Förmodligen är vi (eller snarare våra hästar) bortskämda med förutsättningar som ger nöjda och trygga hästar som inte har minsta lust att dra iväg någonstans.

LIA

*KL*

Jag har haft ellöst i många många år med. Jag kör el när de står i sjukhage/etc, och så kör jag el ett par veckor höst och vår när det lockar att hänga på stängslen. Övrigt tid kör jag oftast ellöst. De gånger mina rymt, vilket är FÅ och då räknar jag med alla hästar under alla år, har det ironiskt nog varit NÄR det varit el på.

Men de har stora, omväxlande hagar, går inte svinhungriga ute etc, så de har som ingen anledning att smita, det är inte roligare utanför. Den lilla kan beta över/under om han har hage med liite gräs och så vår/höst, men minns mkt snabbt om man kör el ett tag. Övriga har faktiskt aldrig ens varit i närheten av det. Och de ggr exvis älgarna sabbat stängsel, så hästarna brukar ha varit och kollat där stängslet ligger, men utan att gå ut.

Det är säkerligen en ren slump att de ggr de hamnar utanför hagen är när det varit el på, men lite ironiskt känns det alls.

Just nu går elen dock då ponnyn står i sjukhage, tror inte han skulle rymma ändå, men där känner jag att frestelsen kan bli för stor, och då åker elen på.

SOmmartid förresten så även med el på blir det sällan el i hagarna. Så fort det åskar löser det ut för att skydda aggregatet, och så är hagarna ellösa. Jag har bara en tråd i grinden med btw, men som sagt, de har ingen anledning att rymma.

Nej, men har man lärt hästen vad elstaket är, så respekterar den det därefter med undantag av yngre förmågor som kan behöva en och annan påminnelse. Dvs, dom respekterar vad man än använder som "staket". T ex balsnören, band, remmar osv fungerar utmärkt som tillfälliga avspärrningar mm.
LIA

Hur lär man en yngre häst vad ett elstaket är som en "påminnelse" ???

Mig veterligt så är varesig balsnören, band, remmar osv strömförande..

Menar du att dom lär sig efter att dom tagit sig ur denna bristande inhägnad och blivit överkörda av bilarna???

Tänk först och skriv sedan,, det är inte grisar vi talar om i denna tråd. En gris som första gången stött på ström kommer aldrig mer gå i närheten av detta strömförande elband, en gris som första gången gått igenom detta balsnöre kommer aldrig mer att tveka att återigen gå igenom ens ett fungerande strömförande elband.. Hästar är inte svin utan kommer alltid förts analytera om det är ström i tråden innan dom gör sin utbrytning.

Många människor verkar ha en förkärlek att anasylsera som ett svin.

Därav antalet ökade trafikdödade hästar enligt statestiken.

Vad är ditt problem, för höga elräkningar eller ett hopp om att få ut försäkringspengar från en trafikdödad häst i försäkringsform A:2 ??

Lyssna nu,, lagen säger att Du är skyldig att ha enligt lagen ett staket som som upåpfyller lagens krav.

Balsnören, remmar och band vilket får mig osökt att tänka på oseriös stänksling leder ofelbart till att du själv (om olyckan är framme) och din häst blir trakikdödad när den tagit sig ur denna bristfälliga inhägnad kommer ofelbart leda till att du själv blir vållande enligt lagen.

Läs hur lagn är skriven och hoppas även flera andra lär sig att läsa lagen innan det framkommer flera "snyft drypande historier" om trafikdödade hästar.

Ditt ressonemang förstrår jag mig inte ett skvatt på.

*KL*

Jag har haft ellöst i många många år med. Jag kör el när de står i sjukhage/etc, och så kör jag el ett par veckor höst och vår när det lockar att hänga på stängslen. Övrigt tid kör jag oftast ellöst. De gånger mina rymt, vilket är FÅ och då räknar jag med alla hästar under alla år, har det ironiskt nog varit NÄR det varit el på.

Men de har stora, omväxlande hagar, går inte svinhungriga ute etc, så de har som ingen anledning att smita, det är inte roligare utanför. Den lilla kan beta över/under om han har hage med liite gräs och så vår/höst, men minns mkt snabbt om man kör el ett tag. Övriga har faktiskt aldrig ens varit i närheten av det. Och de ggr exvis älgarna sabbat stängsel, så hästarna brukar ha varit och kollat där stängslet ligger, men utan att gå ut.

Det är säkerligen en ren slump att de ggr de hamnar utanför hagen är när det varit el på, men lite ironiskt känns det alls.

Just nu går elen dock då ponnyn står i sjukhage, tror inte han skulle rymma ändå, men där känner jag att frestelsen kan bli för stor, och då åker elen på.

SOmmartid förresten så även med el på blir det sällan el i hagarna. Så fort det åskar löser det ut för att skydda aggregatet, och så är hagarna ellösa. Jag har bara en tråd i grinden med btw, men som sagt, de har ingen anledning att rymma.

Din enorma skade statestik tyder på en annan verklighet,, med det inte sagt att den primära orsaken har med stömlöshet att gör,förmodligen bara med hagarnas beskaffenhet.

Yada, yada, yada.. Du ledsnar aldrig på att på mer eller mindre fantasifulla vis försöka tota ihop äpplen och päron va?

Ja ingen klarar mer än en kvart i ett elektriskt stängsel.
Oftast är tiden mindre.

Varför klippte ingen tråden omedelbart?

Yada, yada, yada.. Du ledsnar aldrig på att på mer eller mindre fantasifulla vis försöka tota ihop äpplen och päron va?

Jag ska väl inte behöva gå i svaromål över vad du själv skriver och deklarerar???

Äpplen och päron??? Jag tycker det mest liknar ett ruttet "kärn skrutt" som omöjligt kan skiljas mellan ett äppel och ett päron.

Läser du aldrig själv dina egna skrivna inlägg, fallbeskrivningar och utgång??

För mig så är du bara för mkt,, maken till kvinna att överanalysera och ha en onormal "olycka" i sin djurhållning har jag aldrig variot med om.. Hoppas du har större tur i Kärlek.:p

Ja ingen klarar mer än en kvart i ett elektriskt stängsel.
Oftast är tiden mindre.

Varför klippte ingen tråden omedelbart?

Vad vet du om stömstyrkan i detta elektiska stängsel eller elbandets bredd???

Det kan lika gärna vara så att detta elband va så smalt att det ströp blodtillförseln till en huvudartär när, om hästen nu "trasslade in sig i detta"

Svaret får vi nog aldrig ta del av.

Jag är som GW persson ganska övertygad om att även detta dödsfall berodde på helt andra orsaker och den mest närstående sitter inne med sin sanningen.

Var exakt framgår det att detta elstängsel vid olyckstillfället va strömförande???
Go Natt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare...
Svar
18
· Visningar
1 487
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv...
2
Svar
25
· Visningar
6 793
Senast: Tiffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar