Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Sv: Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Varför skulle en häst vantrivas bara för att den gör det som är så nartuligt för en häst som att ströva och söka föda över stora områden.
Ett svar kan vara att dom inte har stora områden innanför stängslet. Ett annat att där inte finns varierande föda.

LIA

Jag skulle inte tro att det beror på bristande respekt för tråden, dom är ganska hariga för den, men dom märker när det är ström i och när den är avstängd.
Det märker våra också, men dom bryr sig alltså ändå inte om att försöka ta sig ut.
Något finns väl som gör att dina vill ut?

LIA

Återigen, så är det du själv som behöver skaffa dig information. Det finns inga specifika krav på hur stängsling ska utformas, enbart att den ska vara tillräcklig för att i normala fall hindra djuren att komma lösa.
Vilket både jag och flera andra visar att vi uppnår även utan att i vanliga fall ha ström på elstängslet.

LIA
Tillägg.
OM hästen rymmer och orsakar en trafikolycka så inspekteras stängslingen oftast. Har du en hage av balsnören och andra atterialjer som inte är avsedda för det du använder dem till kommer det inte anses att du fullföljt din plikt att göra vad du kan för att hålla hästarna instängda och du kan då bli skadeståndsskyldig till olyckans kostnader.
Hur ett elstaket utan el tolkas är jag osäker på.

För din information, så har jag stor erfarenhet av grisar, fr a hållna i lösdrift. Och dom bökar glatt jord över eltrådar och går ut, oavsett hur många gånger dom "stött på ström" innan.

LIA
Jag har jobbat med Kravgrisar i många år och undervisar även i ämnet.
Precis som med hästar behöver grisars stängsel tillsyn dagligen.
Grisar bökar glatt jord,men stängslar man på rätt sätt och sparkar bort ev jordklumpar på tråden så blir strömmen i tråden aldrig så låg att de lär sig gå ut.
Jag har erfarenhet av både suggor,smågrisar och slaktsvin som går utomhus på eltråd.
Bara slarviga djurskötare har grisar som rymmer.:

Så enkelt är det.;)

Senast ändrad:

Ett svar kan vara att dom inte har stora områden innanför stängslet. Ett annat att där inte finns varierande föda.

LIA

Jag är inne på samma linje. Dvs det spelar roll både vad för hästar det är (jag har haft sådana som inte rymt ur svälthage ens när kompisen rymt, utan de stått vid det raserade stängslet och vrålat efter kompisen istället. Kategorin hästar som inte skulle gå utanför ett ritat streck på marken typ), och hur hagen och fodret ser ut.

Om mina går på bete, så vitsen med att rymma är noll. På andra sidan stängslet sträcker sig fält med - exakt samma sak som i hagen. Hagen är stor, fälten är stora. Så att öda energi på att kravla sig över/under/genom stängslet är helt poänglöst.

Däremot i en liten hage utan mat, med havreåkrar och vallar osv runtomkring är det en mycket stor vinst om man tar sig ut.

Så samma häst kan reagera helt olika i de båda exemplen, och kräva olika stängsling.

På samma sätt så att vintertid rymma ut i en meter djupsnö när det finns en silagebal i hagen är ganska poänglöst, men utan mat i hagen kan man ju kolla om det finns något roligt i djupsnön. Etc.

Utan kompis är det mer lockande att rymma till kompisen, än att rymma från kompisen. Osv i all oändlighet.

Så jag är inte ett dugg förvånad varken att det finns folk som har hästar som är experter på att rymma om man så försöker stängsla som Fort Knox, eller att det finns hästar som snällt stannar innanför en enkel, låg tråd. Allt hänger på häst och situation helt enkelt.

LIA

Om en hage skulle vara så stor så det täckte deras behov av att rörasig över så skulle en hage på 100ha vara ganska litet.

Två av hästarna vet jag vad dom har för hagförhållande och dom går båda på såkallad naturbete (många olika växtarter) och ponnyns hage är ca3ha och hästens ca10ha den långväga vet jag inte.

Och båda dessa var på rymmen när det fanns lika mycket att äta i hagen som utanför.

Kram

Varför hästar i enstaka specifika fall gör som dom gör är av förklarliga skäl omöjligt för utomstående att veta något om. Jag tänker inte heller spekulera i det. Nöjer mig med att konstatera att det är olika hur hästar gör/vill göra i vad gäller stanna i hage.

LIA

Det finns såvitt jag vet inga specifika krav på material etc överhuvud taget. Allt bedöms från fall till fall. Att inte ha el påkopplat är åtminstone ur försäkringsperspektiv inte i sig något som påverkar deras syn på djurhållningen.
Vad man gör för att hålla sina djur innanför stängsel varierar från ställe till ställe.
Fr att klargöra, så använder jag inte balsnöre som stängsel runt hagar.

LIA

Så jag är inte ett dugg förvånad varken att det finns folk som har hästar som är experter på att rymma om man så försöker stängsla som Fort Knox, eller att det finns hästar som snällt stannar innanför en enkel, låg tråd. Allt hänger på häst och situation helt enkelt.
Precis. Även vi hästägare spelar förmodligen en inte så liten roll i sammanhanget.

LIA

Varför hästar i enstaka specifika fall gör som dom gör är av förklarliga skäl omöjligt för utomstående att veta något om. Jag tänker inte heller spekulera i det. Nöjer mig med att konstatera att det är olika hur hästar gör/vill göra i vad gäller stanna i hage.

LIA

Citat:
Ursprungligen postat av LIA
Nej, men har man lärt hästen vad elstaket är, så respekterar den det därefter med undantag av yngre förmågor som kan behöva en och annan påminnelse. Dvs, dom respekterar vad man än använder som "staket". T ex balsnören, band, remmar osv fungerar utmärkt som tillfälliga avspärrningar mm.

Snillen spekulerar.:angel:

kl!
Har väl kanske inget direkt med tråden att göra, men finns det ngt att sätta på 40 mm band som gör att de smäller av om hästen fastnar? Har för mig att jag sett någon slags hylsa till elrep, men band?

Det finns såvitt jag vet inga specifika krav på material etc överhuvud taget. Allt bedöms från fall till fall. Att inte ha el påkopplat är åtminstone ur försäkringsperspektiv inte i sig något som påverkar deras syn på djurhållningen.
Vad man gör för att hålla sina djur innanför stängsel varierar från ställe till ställe.
Fr att klargöra, så använder jag inte balsnöre som stängsel runt hagar.

LIA

På en gård där jag stod uppstallad rymde 2 hästar. Den ena sprang ut på vägen och blev påkörd av en långtradare. Speditören stämde hästägaren(gårdsägaren i detta fall) för skadorna och stilleståndstid för lastbilen. Ägaren klarade sig tackvare staketens beskaffenhet. Hästar är ganska skyddade i lagstiftningen så länge man gjort vad man kan för att hålla om intängda/under kontroll. Elstaket är väl just staket med el. Hur det tolkas om det är ellöst vet jag inte.
Balsnören är väl ungefär lika starka som elbanden :D även om inte du använder dom så är det ju ett billigt alternativ till er andra som kör el-löst om man vill ha samma brottstyrka.

Åter igen
Utgående ström från aggregatet är INTE skyddat av en jordfelsbrytare av den enkla anledningen att den i så fall hade löst ut jordfelsbrytaren. En jordfelsbrytare reagerar på läckströmmar till jordledningen och det är just den typen av läckage som gör att ett elstaket fungerar.

Elaggregatens utgång är väl galvaniskt skild från starkströmmen (230V) via en trafo. Alltså torde ingen krypström komma ut därifrån, vilket i sig hade varit livsfarligt.
Vad det handlar om är ju en sekundär "upphottad" krets som sluts via t ex hästen.

LIA

Ja det är så och det är därför en jordfelsbrytare inte är inkopplad på utgången. Hade den inte varit galvaniskt skild hade en jordfelsbrytare reagerat när vi fått överslag i staketet vilket sker mer eller mindre ofta. :D

KL

Saxat från lagstiftningen:
7 § Stängsel ska vara väl uppsatt och underhållet samt i övrigt utformat och
anordnat på ett sådant sätt att hästar som hålls inom stängslet eller drivs mellan stängsel inte skadas. Stängseltrådar och stängselnät ska vara väl sträckta.
Allmänna råd till 5 kap. 7 §
Elstängsel bör utformas så att materialet brister om en häst fastnar.

Här är hela hästlagstiftningen

Det är det som finns rent lagmässigt, allt annat är åsikter och folk gör hur de vill med det. Alla som inte vill lyssna och lära av andra är precis lika korkade.

Sen vet jag inte rent teoretiskt om en häst trampar, säg med en brodd, på en elkabel så höljet går sönder och brodden kommer i kontakt med ledarna i sladden - om jordfelsbrytaren hinner bryta innan hästen redan fått en dödande stöt?
Vad händer med den som håller i hästen i ett grimskaft/tygel?

Det finns massor av fall där människor hållt i en diskbänk av metall och samtidigt med andra handen dragit ur en kontakt som varit defekt och gett en ströminpuls. Denna ström (220 v) transporteras då rakt genom kroppen och ut i den andra handen som haft kontakt med diskbänken, individen har omedelbart avlidit.
Fy, tur att vi har diskbänk av sten i vårt hus!

5. Se till att marken du står på är "dyblöt" Lägg en metallplatta på det dyblöta underlaget och ställ dig barfota på metallplattan, Vad du nu än gör så ta för fasen inte i elstängslet för du kommer genomgå världens snabbaste plastikoperation från vit till svart.
Men hästar har ju skor och kommer ibland åt tråden när det regnar, inte grillas de då? Nu hänger jag inte med. :o

Om man har ett elstaket utan ström så är det väl bara en tidsfråga innan hästarna går ut?:angel:
Våra hästar har gått utan ström i snart ett år, ingen antydan till att gå ut, inte ens när det stormar eller kommer älg i hagen.

De trivs väl helt enkelt. Ändå går de bredvid en väldigt grön och välväxt åker.

Vad händer med den som håller i hästen i ett grimskaft/tygel?
Troligen inget alls. För att personen ska påverkas måste strömmen gå från brodden (som alltså endast ska ha gått in i strömförande ledare i kabeln)- genom hästen- till personens hand t ex- vidare till jord (vilket kan vara diskbänk eller annan jordförbunden metall). Hästens inre motstånd torde i det fallet vara så högt att inte mycket spänning/ström finns kvar till människan, men om man tänker sig att hästen är genomblöt så kan strömmen vandra utmed ytan/huden istället och blir då farligare. Har personen dessutom ett grimskaft (ej metall) mellan sig och hästen så ser jag ingen risk.
Det troliga i ovanstående scenario är att strömmen aldrig lämnar hästens sko utan kortsluts till backen, allt så går strömmen från sko igenom hästen och till ett annan kroppsdel som har jordförbindelse.
Jag tror att hästen även då har goda chanser att räddas av jordfelsbrytare.

Men hästar har ju skor och kommer ibland åt tråden när det regnar, inte grillas de då? Nu hänger jag inte med.
Kunskapsbrist i det inlägget. Vad som händer är att smällen man får av pulsen blir kraftigare, men det kan fortfarande inte ställa till med något mer än så. Den tillgängliga strömstyrkan är för liten.

Våra hästar har gått utan ström i snart ett år, ingen antydan till att gå ut, inte ens när det stormar eller kommer älg i hagen.
De trivs väl helt enkelt. Ändå går de bredvid en väldigt grön och välväxt åker.
Samma sak hos oss. Varför är det så svårt för en del att förstå?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare...
Svar
18
· Visningar
1 487
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv...
2
Svar
25
· Visningar
6 793
Senast: Tiffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar