Sv: Någon som hört talas om att det kan bli såhär?
Ett svar kan vara att dom inte har stora områden innanför stängslet. Ett annat att där inte finns varierande föda.
LIA
Jag är inne på samma linje. Dvs det spelar roll både vad för hästar det är (jag har haft sådana som inte rymt ur svälthage ens när kompisen rymt, utan de stått vid det raserade stängslet och vrålat efter kompisen istället. Kategorin hästar som inte skulle gå utanför ett ritat streck på marken typ), och hur hagen och fodret ser ut.
Om mina går på bete, så vitsen med att rymma är noll. På andra sidan stängslet sträcker sig fält med - exakt samma sak som i hagen. Hagen är stor, fälten är stora. Så att öda energi på att kravla sig över/under/genom stängslet är helt poänglöst.
Däremot i en liten hage utan mat, med havreåkrar och vallar osv runtomkring är det en mycket stor vinst om man tar sig ut.
Så samma häst kan reagera helt olika i de båda exemplen, och kräva olika stängsling.
På samma sätt så att vintertid rymma ut i en meter djupsnö när det finns en silagebal i hagen är ganska poänglöst, men utan mat i hagen kan man ju kolla om det finns något roligt i djupsnön. Etc.
Utan kompis är det mer lockande att rymma till kompisen, än att rymma från kompisen. Osv i all oändlighet.
Så jag är inte ett dugg förvånad varken att det finns folk som har hästar som är experter på att rymma om man så försöker stängsla som Fort Knox, eller att det finns hästar som snällt stannar innanför en enkel, låg tråd. Allt hänger på häst och situation helt enkelt.