Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Sv: Någon som hört talas om att det kan bli såhär?

Ditt ressonemang förstrår jag mig inte ett skvatt på.
Nej, det är uppenbart. Undrar om du inte fattar p g av förståndsbrist eller för att du inte vill förstå? Maken till dumheter i ett svar är det inte ofta man ser.
Tre exempel:

Hur lär man en yngre häst vad ett elstaket är som en "påminnelse" ???

Mig veterligt så är varesig balsnören, band, remmar osv strömförande..

Menar du att dom lär sig efter att dom tagit sig ur denna bristande inhägnad och blivit överkörda av bilarna???

Läs gärna mina inlägg en gång till!

Tänk först och skriv sedan,, det är inte grisar vi talar om i denna tråd. En gris som första gången stött på ström kommer aldrig mer gå i närheten av detta strömförande elband, en gris som första gången gått igenom detta balsnöre kommer aldrig mer att tveka att återigen gå igenom ens ett fungerande strömförande elband.. Hästar är inte svin utan kommer alltid förts analytera om det är ström i tråden innan dom gör sin utbrytning.

Många människor verkar ha en förkärlek att anasylsera som ett svin.

Därav antalet ökade trafikdödade hästar enligt statestiken.
För din information, så har jag stor erfarenhet av grisar, fr a hållna i lösdrift. Och dom bökar glatt jord över eltrådar och går ut, oavsett hur många gånger dom "stött på ström" innan.
Våra hästar gör alltså inga utbrytningar, vilket du också kan läsa dig till.
Om du menar att jag analyserar som ett svin, så hellre det än att sakna förmågan att läsa och alls förstå, vilket verkar vara ditt problem.

Vad är ditt problem, för höga elräkningar eller ett hopp om att få ut försäkringspengar från en trafikdödad häst i försäkringsform A:2 ??
En sådan här kommentar talar för sig själv.

Lyssna nu,, lagen säger att Du är skyldig att ha enligt lagen ett staket som som upåpfyller lagens krav.

Balsnören, remmar och band vilket får mig osökt att tänka på oseriös stänksling leder ofelbart till att du själv (om olyckan är framme) och din häst blir trakikdödad när den tagit sig ur denna bristfälliga inhägnad kommer ofelbart leda till att du själv blir vållande enligt lagen.

Läs hur lagn är skriven och hoppas även flera andra lär sig att läsa lagen innan det framkommer flera "snyft drypande historier" om trafikdödade hästar.
Återigen, så är det du själv som behöver skaffa dig information. Det finns inga specifika krav på hur stängsling ska utformas, enbart att den ska vara tillräcklig för att i normala fall hindra djuren att komma lösa.
Vilket både jag och flera andra visar att vi uppnår även utan att i vanliga fall ha ström på elstängslet.

LIA

Vad vet du om stömstyrkan i detta elektiska stängsel eller elbandets bredd???

Det kan lika gärna vara så att detta elband va så smalt att det ströp blodtillförseln till en huvudartär när, om hästen nu "trasslade in sig i detta"

Svaret får vi nog aldrig ta del av.

Jag är som GW persson ganska övertygad om att även detta dödsfall berodde på helt andra orsaker och den mest närstående sitter inne med sin sanningen.

Var exakt framgår det att detta elstängsel vid olyckstillfället va strömförande???
Citat ur sidan:

"Häst avled efter elchock
...
Hästar är oerhört känsliga för ström och eftersom den inte kunde ta sig loss på egen hand har den konstanta eltillförseln förmodligen lett till att den hamnade i ett chocktillstånd som tyvärr ledde till att hästen dog, säger Björn Hellström, insatsledare på räddningstjänsten i Nyköping."

Bara att läsa innantill!

Fast nog vore det intressant att få ta del, lite mer i detalj, av din teori om strypningen. Vad sa föresten GW Persson om fallet?

LIA

5. Se till att marken du står på är "dyblöt" Lägg en metallplatta på det dyblöta underlaget och ställ dig barfota på metallplattan, Vad du nu än gör så ta för fasen inte i elstängslet för du kommer genomgå världens snabbaste plastikoperation från vit till svart.

"It dosent mater if youre black ore white"

Jo faktiskt så gör det det i bland.:crazy:

:rofl::banana:

Varför klippte ingen tråden omedelbart?

Min första tanke är ju att ingen troligtvis var i stallet den tidpunkten..
Visst att det finns idioter, men inte så himla många som står och tittar på när hästen elchockas till döds..

Jag har alltid ström på till mina hagar eftersom det alltid kommer att finnas mer eller mindre smarta hästar.

Jag kommer ALDRIG använda elrep till mina hagar eftersom om de inte dör av elen om de fastnar i ett sådant så har man med största sannolikhet ingen hel häst ändå när de försökt ta sig loss.

Jag har trästaket med el eller bara eltråd som går av om hästen skulle fastna i det.

Nej, men har man lärt hästen vad elstaket är, så respekterar den det därefter med undantag av yngre förmågor som kan behöva en och annan påminnelse. Dvs, dom respekterar vad man än använder som "staket". T ex balsnören, band, remmar osv fungerar utmärkt som tillfälliga avspärrningar mm.
Åtminstone är det så här hemma och runtomkring. Förmodar att andras hästar inte måste vara annorlunda?

LIA

Eller så har men en sådan häst som jag har.

Varje vår och höst när det är grönare på andra sidan hagen så har han mulen några cm i från tråden för att se om det är ström där och om inte så går han ut.
Är ju mycket godare mat på utsian och nej mina hagar är inte små och han har polare i hagen.

Kram

Vissa frågor kommer troligen inte att bli besvarade och det är tråkigt att hästen avlidit. Stallet i fråga det handlar om är ett stort travstuteri med många års erfarenhet och vad jag har sett bra hagar och kunnig personal.
Men... om ingen var i stallet vid tidpunkten för olyckan, vem tusan ringde då räddningstjänsten och, ja, varför drog man inte ur elens matning (dvs bröt strömmen). Det tar minst 15-20 min för räddningstjänsten från station till denna plats, kanske var det någon utomstående som såg detta och ringde 112 och inte visste hur man skulle göra.
Att spekulera om vems felet var eller exakt hur det gick till är ganska oväsentligt, men man kan av detta lära sig att det är bra att ha små hylsor på elstaketet som gör att tråden går av när hästen fastnar.
Och ja, jag har hört om en häst tidigare som dött på detta sätt. Jag skulle nog också dö om jag fastnade i eltråden (vilket jag varit ganska nära att göra när jag trasslade in benet en gång...det var stor ångest, panik och smärta....tack och lov kom jag loss)

mina hästar har heller ingen önskan om att gå ur sina hagar. vill dom så kan dom, har två höjder elband. och skulle dom råka gå ur så sticker dom ändå ingenstans (varför skulle dom det?) utan står kvar och betar på utsiden. och det finns ingen trafik här, vi bor ju på landet.

så det är betydligt större risk att ha el på än att inte ha det. om en häst fastnar i staketet och det inte är el så brukar den inte bli särskilt panikslagen heller. antigen står den kvar och väntar på att man hjälper så den kan komma loss, eller rycker loss sig någorlunda kontrollerat. det gör ju inte ont att sitta fast när man inte får hundra elstötar i sig.

om dom börjar hänga på staketet kan jag sätta på elen några timmar medan jag har dom under uppsikt. bara för att påminna. men jag kommer inte ens i håg när jag behövda göra det senast....

Alla hästar håller sig inte hemma.

För 8dagar sedan hittade pappa en ponny i skogen som vi fick ta omhand och han bor ca 2,5km från där pappa hittade honom.

Och i våras hade några andra som har hästar på en gård inte långt i från oss en häst som var på rymmen vad jag vet två gånger och båda gångerna hade han vandrat ut i skogen och hittades efter några dagar på ett avstånd av ca 3km och ca 4km i från sin hage och han har en massa med häst polare (10st tror jag) i hagen.

Och en jag tränar hoppning med talade om att en ponny hon hade var på rymen och hittased 3,5mil ifrån stallet.

Kram

Vad tror du det beror på, att somliga hästar rymmer eller bryter sig ut till det grönare gräset på andra sidan stängslet? Medan andras hästar inte alls har dom idéerna för sig.

LIA

För din information, så har jag stor erfarenhet av grisar, fr a hållna i lösdrift. Och dom bökar glatt jord över eltrådar och går ut, oavsett hur många gånger dom "stött på ström" innan.
LIA

Det kan bara betyda att dom har högre iq än den som satt upp eltråden.;)

Vad tror du det beror på, att somliga hästar rymmer eller bryter sig ut till det grönare gräset på andra sidan stängslet? Medan andras hästar inte alls har dom idéerna för sig.

LIA

Det har med interligens att göra.;)

LIA

Av vad jag kan se så beror det på dåliga staket som inte håller djuren inne i hagen när det finns annat som lockar på utsidan så som gräs eller fallfrukt det var därför ponnyn kommer ut ibland men han har inte fören nu gått så långt hemmefrån så troligtvis har han antgligen blivit skrämd och sedan bara fortsätt vandra.

Den som hade varit borta några nätter hade blivit skrämd av vildsvin men det konstiga med honom var att han inte sökte sig tillbaka eller till andra stall utan vandrade ut och stanade i skogen.

Den sista hästen tog sig inte ut från någon hage utan tarskae i väg när ägaren stog lös med hästen på stallplan och pyslade om den och sa glat till sin mamma att han går inte i från mej :D .

Kram

Citat:
Ursprungligen postat av LIA
LIA

Det kan bara betyda att dom har högre iq än den som satt upp eltråden.
Nej, det betyder endast att du inget kan om grisar.

Jag skulle faktiskt vilja veta om du har problem med läsförståelse/skriva svenska, för i så fall har jag acceptans och kan försöka anpassa mig till det. I annat fall är det dags att rapportera in dina upprepade oförskämdheter.

LIA

Av vad jag kan se så beror det på dåliga staket som inte håller djuren inne i hagen när det finns annat som lockar på utsidan så som gräs eller fallfrukt det var därför ponnyn kommer ut ibland men han har inte fören nu gått så långt hemmefrån så troligtvis har han antgligen blivit skrämd och sedan bara fortsätt vandra.

Den som hade varit borta några nätter hade blivit skrämd av vildsvin men det konstiga med honom var att han inte sökte sig tillbaka eller till andra stall utan vandrade ut och stanade i skogen.

Den sista hästen tog sig inte ut från någon hage utan tarskae i väg när ägaren stog lös med hästen på stallplan och pyslade om den och sa glat till sin mamma att han går inte i från mej .
Fast våra går ingenstans även om dom har helt fritt att göra det, t ex när vi öppnar hagen för att dom ska "klippa gräsmattan" åt oss. Dom är inte intresserade av att knalla iväg.
Jag menar att viljan att bryta sig ut eller ge sig iväg saknas, dom gillar att vara där dom är. För mig verkar det som om dom som ger sig iväg vantrivs eller vill hitta något bättre.
Mao, bästa stängslet är trivsel. :idea:

LIA

Fast våra går ingenstans även om dom har helt fritt att göra det, t ex när vi öppnar hagen för att dom ska "klippa gräsmattan" åt oss. Dom är inte intresserade av att knalla iväg.
Jag menar att viljan att bryta sig ut eller ge sig iväg saknas, dom gillar att vara där dom är. För mig verkar det som om dom som ger sig iväg vantrivs eller vill hitta något bättre.
Mao, bästa stängslet är trivsel. :idea:

LIA

Varför skulle en häst vantrivas bara för att den gör det som är så nartuligt för en häst som att ströva och söka föda över stora områden.

Kram

Nej, det betyder endast att du inget kan om grisar.
LIA

Å fasen,, då hoppas jag Lilla Skutt ser detta påstående och kan svara dig för Lilla Skutt arbetar även med just ekologiska grisar och har även ett nära samröre med i alla fall ett svin.

Jag har för mig att Lilla Skutt redan har komenterat dig i denna tråd.

Fortsätt inte avslöja att du anser dig ofelbar, se itället tråden och svaren som en vägledning till att du kan få mera kunskap.

Ha en bra kväll. ;)

*KL*

Det man själv kan se över är ju faktiskt vad man har för tråd och att denna inte har så hård hållfasthet utan går av som Lundsbo säger .....

Finns en tråd /rep från en tillverkare i Norrköping som man INTE ska använda för dessa rep går absolut inte av , så vid köp av ny tråd kolla var det är tillverkat någon stans.

Mia

Du föredrar att dom tar sig ur sin inhägnad och i stället blir överkörda av bilar??

Hela grundproblematiken bottnar i att väldigt många av dagens hästägare inte ens har kunskapen om hur en man sätter upp ett fullgått staket.

Sorglig utveckling!!

I detta inlägg håller jag med dig fullt ut!!!

Man blir fasen i mig mörkrädd då man ser hur många staket ser ut. Klena stolpar, slaka linor/rep och ibland dubbla i samma isolator etc. etc. etc.

Gira

Jag har idag en tvååring som fastnade i staketet som fölunge. Var bara ren och skär tur att jag var på väg till stallet.

Ser på håll att han lägger sig ner ganska nära staketet, rullar sig sedan och får in ena bakbenet mellan understa och mittenrepet. Får en stöt och han rycker till, vänder runt för att ta sig upp men snor sig åt fel håll och det blir en ögla runt skenbenet och han försöker ohjälpligt komma på benen. Jag har då ca 100 meter bort till aggregatet och 25 meter till fölet. Väljer direkt att springa allt vad tygenhöll mot aggregatet. Under tiden ger fölet upp kampen och ligger i onaturlig ställning och skäller som en hund vid varje stöt.

Han tystnar direkt då jag stänger av elen, sedan kubba tillbaka för att sista meterna smyga sig fram och lägga sig på den lille rackaren och försöka hålla honom stilla för att minimera skadan. Efter en del pillande så fick jag bort repet. Ingen sårskada öht, men svullen ngra dagar.

Detta var i ett nyligen satt, hårt sträckt staket med tryckta stolpar.

Jag fortsätter att ha dessa staket då jag anser de vara lika trygga som andra.
För vi har haft en annan staketskada med dödlig utgång några år tidigare.
Då hade vi tryckta stolpar och smala elband med låg brottstyrka just för att de skulle gå av om någon fastnade. Det som hände var att ponnyn ville inte bli infångad på kvällen utan precis då jag ska ta henne så vänder hon på en femöring och galopperar bort en bit och gör en serie dubbla bakutsparkar och gör detta så nära staketet att hon sparkar ut emellan banden. Följden blir att hon hakar fast i hasvecket, skär upp vad som finns och skalar av ända ner till hoven. Elbandet gick av först efter att hon sprungit några steg, men då var skadan redan skedd.

Förutom enormt blodbad så hängde hoven och dinglade. Veterinären kunde inget göra. Denna häst sköts omgående på gödselplattan. När kadaverbilen kom dagen därpå så sa han bara att det var en av de fulaste skador han sett på många många år.

Gira

I stort håller jag med dig, men det finns alltid undantag. Mina hästar går i stora, fina hagar dygnet om, dom har alltid fri tillgång på mat och dom trivs bra i varandras sällskap, men jag skulle ALDRIG kunna vara utan ström i stängslet för då vet hästarna det direkt och går på tråden (2 av 3, den sista följer med för att kompisarna drar).
Jag skulle inte tro att det beror på bristande respekt för tråden, dom är ganska hariga för den, men dom märker när det är ström i och när den är avstängd.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Är det här någonting ni hört talas om? Här blir det visst vanligare och vanligare bland groomers bland annat, att erbjuda en enklare...
Svar
18
· Visningar
1 487
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Någon mer som haft ett barn som legat efter rejält i utvecklingen; isåfall, hur gick det sen? Hur kom ni vidare med utredningar osv...
2
Svar
25
· Visningar
6 793
Senast: Tiffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar