Någon som har tips?

L

LenaN

"Min" tvååring gjorde sig illa för 9 dagar sedan och blev sydd.
Såret har sett hyfsat ut men igår hade några stygn gått upp och det varade en hel del.
Enl vet var det bara att tvätta med väteperoxid el svag jodopax.
Tvättade noga igår och idag har resten av stygnen gått upp och det luktar inte gott om honom... :(
Är det någon som har nåt tips hur man gör med ett sånt här sår?
Det är som "öppet" och varigt. Har tyvärr ingen bild på det.

Sv: Någon som har tips?

Luktar det illa är det infekterat. Ring veterinären igen efter att du "tempat" hästen!

Vet ju inte var det sitter eller hur det ser ut, inte ens hur stort eller djupt det är. Men jag har haft ett antal sår på hästar under årens lopp där stygnen gått upp.
De allra första dagarna så har jag tvätta med väteperoxid först och sedan sköljt med koksaltlösning. Om det rinner och geggar ner under såret så så har jag tvätta med vanligt tvål och ljumet vatten där.
Lite beroende på hur såret ser ut och hur man vill att det ska läka (inni från och ut eller uti från och in) så har jag antingen fortsatt med väterperoxid först och koksalt sen eller gått över till bara koksaltlösningen. Hur man vill att det ska läka beror på hur såret ser ut och var det sitter.

Alsollösning/alsolsprit i omslag! Man drar ut varet och torkar upp det äckliga...

Fast jag har provat på något nu som jag aldrig stött på tidigare: Sorbact! Det är en grön kompress som man lägger över såret och som dödar alla bakterier. Fungerar sjukt bra, tur det för det är verkligen inte billigt ca 160 kr för 10 st (7*9cm)

det dödar inte bakterierna, men det adsorberar bakterierna från såret

Har tempat honom både igår och idag men han har ingen feber.

Tack för tips! :)
Såret sitter ca 10 cm under bakknät på framsidan av benet. Det är 10-15 cm långt. Svårt att uppskatta djupet, men det var inte jättedjupt.
Vet sa att såret skulle läka inifrån och ut.

Det sitter lite illa till för att lägga om det tyvärr.

Ta och tvätta med väteperoxid, och bör de en förbättring inom någon dag/dagar, kolla tempen noga. Vid någon förändring av tempen eller om infektionen inte börjar bli bättre så ring veterinär.

Där kladdet rinner ner på hästen så kan man tvätta av med vatten och mild tvål, sedan kan man lägga på ett tjockt lager Helosan salva (inte i såret, utan där varet/kladdet rinner ner), då blir nämligen det mkt lättare att tvätta bort varet från pälsen och hästen blir inte irriterad i huden!

Min skitunge fick en stor skada för ett år sedan, väl hemma från kliniken och ca 1 vecka senare så började hennes sår vara, ringde och fick då rådet att tvätta med väteperoxid, det var redan bättre till dagen efter och varade bara lite efter det.

Dock så när du ser att det börjar bli bättre så tvätta med mildare medel, typ koksaltlösning. Ett sår läker bättre om det inte blir stört med en massa tvättande hela tiden, men man måste ju hålla det rent.

Idag luktade han inte illa och såret såg redan bättre ut! :banana:
Jag gillar väteperoxid! :):love::)

Smörj in med procell två gånger om dagen. Det är hästen egna enzymer och påskyndar alltså läkningen. Man kan använda salvan på alla diverse småsår men även på större sår. Vet om en häst som fick sys på bogen men som sparkade upp det så att det fic sys om igen några gåner. Såret, eller rättare sagt flärpen (stor som en handflata) som hängde ut, läkte så småningom jätte fint med salvan. Pälsen växte ut och det blev inget synligt ärr. Värt att testa med andra ord...

Jag har procell så det ska jag testa.

OK! Kan jag använda procell sen när det börjat läka mer?

jag kan dela med mig lite av hur vi gjort :)

när min pålle opererades för akut tromboflebit sprack halva op. såret efter en dryg v. (ca. 20 cm långt och ca.4 cm brett/djupt) det blev även en 10-15 cm djup "sårficka" upp mot käkvinklen där stygnen hade hållt. såret va fullt av svallkött (juli)

tvättade med 1% jodopax lösning först 3 ggr/dag, sedan efter några v. 2 ggr/dag. och lotagen för att få bort all död vävnad, använde vaselin till sårkanterna(runt såret, absolut inte i) för att hålla dom mjuka. och hade ett hemmasytt "skydd" för flugorna runt hals/käkvinkel. det läkte så småningom fint och har inte efterlämnat några vita hår :)

min gamla shettis blev knivskuren förra hösten på betet, såret va ca. 4 cm långt och 3 cm djupt under käken (skadade benhinnorna). tvättade det (spolade) endast med koksalt + la i streptocillinsalva + hon fick pencillin och metacam. det läkte fint på "bara" den beh. :) det luktade oxå illa och kleggade till en början.

båda 2 är behandlade efter klinikens rek.

OK! Kan jag använda procell sen när det börjat läka mer?

I regel ska man inte ha salva på öppna sår. Procell är ett undantag. Är såret i läkningsstadiet skadar det inte alls att lägga på ett tunt lager Procell!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 102
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej! Vaknade av att katten i sängen slickade och slickade och slickade. Hittade ett sår vid örat ner mot ögat. Det varar och blöder...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 593
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 763
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023