Någon som har tips för att få en het häst att bli avslappnad och lugn?

Sv: Någon som har tips för att få en het häst att bli avslappnad och lugn?

*KL*

Jag tycker det finns ett väldigt bra tips på www.iaodenni.nu under "fråga Ia och Denni" (22 feb). Där har frågeställaren en häst som upplevs som väldigt het i början av ridpassen, varför ägaren brukar börja med att låta hästen springa av sig ordentligt. Men Ia säger att detta lär hästen att man alltid ska börja med att springa fort. Istället tycker hon att man ska börja varje ridtur med "avslappningsövningar" och hjälpa hästen att slappna av genom att rida den lång och låg. Kolla på deras hemsida så får du veta mer!

Jag har testat detta på min häst, som fått ovanan att se monster överallt när vi rider... och hittills har det definitivt fungerat lååångt över förväntan! :)

KL

Jag var tvungen att skritta en hel sommar när min var konvalecent och gissa om han lärde sig att slappna av, man dog inte av att skritta:eek:. NU kan vi skritta i timmar om vi hade lust, han ökar inte förrän jag säger till, även om vi går längs fart-rakan.
Vad jag vill säga är att man måste träna på det man vill bli bra på, dvs skritta.

KL

Jag var tvungen att skritta en hel sommar när min var konvalecent och gissa om han lärde sig att slappna av, man dog inte av att skritta:eek:. NU kan vi skritta i timmar om vi hade lust, han ökar inte förrän jag säger till, även om vi går längs fart-rakan.
Vad jag vill säga är att man måste träna på det man vill bli bra på, dvs skritta.

Klokt! Likaså föregående tips om Ias råd. Att rida en het och stressad häst skapar ofta spänningar hos ryttaren och så är vi inne i en ond cirkel där allt bara går fortare och fortare. Jag har "omvänt" ett antal sådana och det tar tid och framför allt krävs det analys av ALLT...

Har du rannsakat dig själv när du rider? Ofta ger ryttaren så många omedvetna signaler att en het och känslig häst upplevs som stressad bara för att den hela tiden försöker svara på ALLA ryttarens signaler samtidigt. Den lyder alltså något man inte vet att man kräver och så "straffar" vi det vilket gör hästen förvirrad och otrygg. Bryt mönstret och gör något enkelt utan för stora krav och tänk på inverkningarna. Neutral sits när hästen gör rätt är något många har glömt bort...

Ang din medryttare: Kan du inte titta hur hon rider (kanske hålla lite lektion?) och lära henne t.ex. skrittövningar med hästen lång och låg, halt utan att krångla osv.? Förklara varför hästen behöver jobbas så en period och låt henne vara delaktig. Mina unga medryttare tycker att det är jättespännande att lära sig mer än bara motionsrida i skogen. De markarbetar, löshoppar, tömkör, longerar, promenerar hästarna vid handen och kör lite ledarskapsövningar från marken mellan ridpassen bara för att det är roligt. Unga tjejer är ofta duktiga bara vi förklarar vad, hur och fram för allt varför. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla råd, tar till mig allt även om jag inte skriver svar!

Jag har tänkt väldigt mycket här och bestämt mig för att bara skritta/trava/gallopera ett tag framöver i lugn takt på lång tygel samt göra haltövningar i slutet av passen. Funkar inte det får jag prova något annat.

Snotra är en pigg häst rent allmänt, även i hagen och från marken. Hon gillar när saker händer och är otroligt läraktig, något som alla våra tränare reagerat på.

Jag är som sagt ingen jättebra ryttare och jag är rätt säker på att jag ger konstiga kommandon ibland som kan vara svåra för Snotra att förstå. Nu när hon lärt sig så många olika övningar så blir det nog betydligt mer frågetecken än "förr i tiden" vilket leder till stress och testande. Vi får nog gå tillbaka till ruta 5 för att se till att båda förstår vad vi menar.

Hej! Jag känner igen mejj lite, sådär va min häst förut. Men nu har han lugnat ner sig.. Det kan bero på att din häst har ont någon stans, i ryggen eller hovarna. Jag bytte hovslagare och fick reda att min häst hade blivit för trångt skodd ända sedan han blev inriden. Så det är ett tips. Min häst var också stressad över att det var bråkigt i hagen, och för att han fick byta hage ofta. Nu när vi har bytt hovslagare och mani går i en hage med en egen flock(han har rangen) så har han blivit mycket lugnare. Och när du rider måste du själv vara jätte avslappnad. Eftersom hästen blir stressad/spänd när du själv blir det.

Hej! Jag känner igen mejj lite, sådär va min häst förut. Men nu har han lugnat ner sig.. Det kan bero på att din häst har ont någon stans, i ryggen eller hovarna. Jag bytte hovslagare och fick reda att min häst hade blivit för trångt skodd ända sedan han blev inriden. Så det är ett tips. Min häst var också stressad över att det var bråkigt i hagen, och för att han fick byta hage ofta. Nu när vi har bytt hovslagare och mani går i en hage med en egen flock(han har rangen) så har han blivit mycket lugnare. Och när du rider måste du själv vara jätte avslappnad. Eftersom hästen blir stressad/spänd när du själv blir det.

Ja det är en tanke även jag har haft. Hovarna tror jag inte det är något fel på då jag har en riktigt duktig hovslagare. Ska ha ut en kriopraktor för att göra en koll, känns bra att kunna utesluta det om inte annat.

Det du skriver om att hon kanske ska ridas mer är det väl lite si och så med. Det blir lätt så när man har en het häst man vill få lugnare att man tänker att man ska tömma ur all energi istället. Det som händer är att hästen bygger upp bättre och bättre kondition och blir mer och mer uthållig. Mina erfarenheter av heta och spända hästar är att försöker man "tömma" hästen t.ex. genom långa galopper eller motion 6 dagar i veckan , så blir hästen bara mer framåt vill mer och mer. Istället måste man försöker finna en fungerande lösning.

Jag tycker att du bör fundera över vad som gör henne så spänd eller så het, kanske som någon skrivit trivs hon inte med att ridas ut med flera hästar att detta stressar henne, kanske trivs hon inte med att ridas av flera ryttare som ständigt kräver olika saker av henne. Jag tror på mycket konsekvens i träningen av en spänd häst.

Ha en tydlig plan kring träningen, så att hästen kan känna sig trygg i situationer i ridningen t.ex. löslongering en speciell dag där ni arbetar på samma sätt , inleda varje ridtur på samma vis. Att ni gör fasta rutiner kring henne så att hon får en fast punkt.

Med spända och heta hästar blir det lätt att hästen aldrig får slappna av riktigt, ryttaren känner kanske att hästen sticker om den ges långa tyglar eller taktar hela vägen hem. Men man får inte glömma att det är en viktig del i träningen att hästen kan gå på lång tygel och vara lugn och avslappnad och något man bör träna på. Kanske genom att en sitter på och skrittar på lång tyglar medan någon går brevid och stannar upp hästen om den försöker smita iväg.

Men det jag tror är a och o är fasta rutiner och konsekvens i träningen så att hästen inte behöver hetsa upp sig och känna sig osäker.

Lycka till

Jag tänker att det måste vara bättre för henne att få jogga av sig all överskottsenergi en stund innan vi börjar arbeta med det som är svårt, att göra halt. Jag tänker på mig själv.. jag har mycket lättare för att ta itu med något svårt efter att jag fått jogga av mig all min rastlöshet. Tänker jag fel här? Förstår att jag inte ska "rida skiten" ur min häst men ändå att hon behöver få ett visst utlopp för sin överskottsenergi.

Jag tror hon förstår att lång tygel betyder att vi ska skrittar, och visst hon skrittar men det går fort;) Svårast är det om vi rider i grupp och de andra hästarna försvinner iväg och jag vill att hon fortsätter att skritta lugnt. Förstår att det är svårt för henne, men det är väl som flera av er skriver, att man måste träna på det man vill bli bra på.

Vi har innan haft problem med att Snotra inte kunde stå still vid borstning eller vid påsittning men det har vi efter mycket övning kunnat ändra på så det går ju framåt iaf!:)

Att få min gamla turhäst att fortsätta skritta när andra går iväg har tagit mig 10 år:cool:. Så lycka till, det är inte det första jag skulle träna på, huga. Men din är kanske mindre olydig.

Att få min gamla turhäst att fortsätta skritta när andra går iväg har tagit mig 10 år:cool:. Så lycka till, det är inte det första jag skulle träna på, huga. Men din är kanske mindre olydig.

Haha du låter lagom bitter;)

Min gamling var en riktig "stickare" en gång i tiden , men han har väl också blivit klokare. Jag har inte varit så envis med att träna lydnad i ALLA lägen på honom så han har en räv bakom öronen fortfarande. Men det är det som gör honom så rolig ibland när han får för sig saker.

Ang din medryttare: Kan du inte titta hur hon rider (kanske hålla lite lektion?) och lära henne t.ex. skrittövningar med hästen lång och låg, halt utan att krångla osv.? Förklara varför hästen behöver jobbas så en period och låt henne vara delaktig. Mina unga medryttare tycker att det är jättespännande att lära sig mer än bara motionsrida i skogen. De markarbetar, löshoppar, tömkör, longerar, promenerar hästarna vid handen och kör lite ledarskapsövningar från marken mellan ridpassen bara för att det är roligt. Unga tjejer är ofta duktiga bara vi förklarar vad, hur och fram för allt varför. Lycka till![/QUOTE]

Ett jätte bra förslag... Vad jag har förstått på inläggen är medryttaren "bara" 13 år, inte så lätt alla gånger då att veta precis hur man ska göra i vissa situationer hur duktiga dom än är. Dessutom gör ni garanterat olika, kan vara värt att gå igenom precis vad som ska göras när något händer/hon börjar krångla. Enligt min erfarenhet så har yngre ryttare lite svårt att veta exakt när dom ska ge eftergiften/berömmet (även många äldre i o f s) så det är något ni kan träna tillsammans vid markarbete då man ser reaktionen på hästen helt annorlunda än när man sitter på och att man kan göra det tillsammans... :) Ju mer lika du och din medryttare gör desto bättre går det.

Ang din medryttare: Kan du inte titta hur hon rider (kanske hålla lite lektion?) och lära henne t.ex. skrittövningar med hästen lång och låg, halt utan att krångla osv.? Förklara varför hästen behöver jobbas så en period och låt henne vara delaktig. Mina unga medryttare tycker att det är jättespännande att lära sig mer än bara motionsrida i skogen. De markarbetar, löshoppar, tömkör, longerar, promenerar hästarna vid handen och kör lite ledarskapsövningar från marken mellan ridpassen bara för att det är roligt. Unga tjejer är ofta duktiga bara vi förklarar vad, hur och fram för allt varför. Lycka till!

Jadu, min medryttares mamma berättade för några dagar sen att min medryttare ska få en egen ponny.. så nu har jag ingen medryttare längre! Tråkigt då hon var en jätteduktig medryttare men kan ju vara bra för Snotra att bara ha en ryttare att koncentrera sig på nu.

Då slapp du ju ett "problem" fast det är himla skönt att ha små hjälpredor i stallet oxå. Blir det någon bättring med din "vilda" pålle?

Jag kan berätta om hur jag gjort med min häst. Jag har också en väldigt het häst med mycket pass som jag satt igång under vintern och precis börjat töltsätta. Innan var han inte mycket riden alls. Han har börjat få muskler och kondition nu och med det har viljan och energin växt och han har fått lite egna idéer om hur saker och tinga ska vara (läs: det ska gå fort, riktigt fort :crazy:). Jag har sänkt kraven och gått tillbaka till ruta ett och jobbar mycket med kommunikationen mellan oss både i ridning och från marken. Jag har övat från marken först och sen gjort samma sak från ryggen (halt, bakdels och framdelsvändning, acceptera bettet osv). I markarbetet går det att arbeta med honom i skritt utan att han protesterar för att det går för långsamt. Jag tycker det har fungerat mycket bra. Från att ha protesterat i skrittarbetet från ryggen tycker han numera att det är ganska ok, även om han fortfarande trivs bäst med att fara fram som en tok. Hoppas du kommer till rätta med din lilla tjej. Vi får trösta oss med att det är bättre med en häst som går framåt än en som inte gör det :)

Min gamling var en riktig "stickare" en gång i tiden , men han har väl också blivit klokare. Jag har inte varit så envis med att träna lydnad i ALLA lägen på honom så han har en räv bakom öronen fortfarande. Men det är det som gör honom så rolig ibland när han får för sig saker.

måste bara kommentera detta.

det är ju extremt viktigt att vara KONSEKVENT i ridningen/hanteringen av hästen i ALLA lägen men man skall kanske inte "utmana ödet" allt för ofta så att säga.

på en ung häst skall man kanske inte pressa den att göra exakt som man vill alltid, alltså inte alltid begära det, har man väl börjat begära att hästen skall göra en sak så skall man inte ge sig förrän man lyckats och alltid göra samma sak=konsekvent.

men om man har en pigg häst som i detta fallet så är det extremt jobbigt även med en seg häst, att begära att hästen skall fortsätta skritta när alla de andra springer iväg, det är kanske nåt man får "hoppa" över att träna iaf just nu.
men självklart skall man ju ha det som ett mål att visst vill man att hästen skall skritta när de andra galopperar iväg så går det ju att lära in men då är det bättre att inte ställa så höga krav i början utan detta är kanske nog:

du skrittar, de andra galopperar iväg, du gör en halvhalt, stannar till halt i 1 sek sen skritt fram igen 2 steg och fattar galopp/trav/tölt.

istället för att du promt skall "tvinga" hästen att stanna i skritt/halt i 5 min innan du sakta skrittar efter, det är nog nästan en omöjlihet för de flesta hästar eftersom de är flockdjur.

men anledningen till att du bara skall stanna 1 sek är att du alltid skall låta henne spring/gå iväg när DU säger till och vara snabb med att hinna göra det INNAN hon vill för börjar hon vilja måste du ju ta kampen med henne.
men sen förlänger man den tiden om det funkar men försök att aldrig gå över gränserna och ha låga krav i början, rimliga krav som hon klarar av.

och berömm mkt.

men som sagt alltid vara konsekvent stå för det du har sagt/gör och göra samma saker på samma sätt så hon känner sig trygg med hur du gör.

hästar är flockdjur som lever på rutinerna det är det som gör dem trygga och såklart blir de oroliga om de lär sig FÖR mkt FÖR snabbt.

om du inte vill ställa henne på en långvila flera månader kan du ju alltid låta henne vila 1 vecka eller iaf någon helg emellanåt så hon får tid att tänka.

träningen och förhållandet med hästarna går alltid upp och ner det kommer alltid nya saker att jobba på och det är ju det som gör det så spännande att pyssla med hästar:)

men du jag mailar dig med:)(till TS detta alltså)

Senast ändrad:

Nu har jag ridit Snotra mer kravlöst och med stort fokus på att ridturen ska vara lugn och fridfull. Vi har mest ridit på lång tygel och bara i skritt, trav, galopp. Vilken skillnad det är!! Snotra är hur lugn och avslappnad som helst. Det känns verkligen som att hon har landat. Jag tror att vi får fortsätta med detta ett tag till sen arbeta oss uppåt härifrån.

Hoppas att jag kan få tillbaka samma goa häst(men vidareutbildad) som snällt skrittar efter de andra hästarna när de galopperar iväg! Jag vet inte om jag var otydlig innan i min beskrivning men Snotra har alltid kunnat göra halt innan eller skritta även om andra hästar galopperar iväg. Snotra har alltid varit en pigg häst men fullt reglerbar. Hoppas lugnet kan få hålla i sig nu och att det inte blåser upp någon storm..!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 620
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 988
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen