Någon som har tips för att få en het häst att bli avslappnad och lugn?

Satis

Trådstartare
Jag har ett 7årigt islandssto. Hon är inriden som 3½åring och har sedan dess haft 2föl som 5 och 6-åring. Snotra, som hon heter, har alltid varit pigg och är en riktig arbetsmyra men nu har det börjat gå till överdrift...

Jag upplever att Snotra de senaste månaderna varit stressad vid ridningen och har haft svårt för att koppla av. Hon känns inte längre rofylld som hon brukat göra trots att hon är en pigg häst. Det absolut svåraste momenten vid ridningen är att skritta på lång tygel eller att göra halt och stå still en längre stund. När jag gör halt försöker hon att rygga/göra bakdelsvändningar/skänkelvikningar/fatta galopp... hon vill verkligen jobba! När vi väl jobbar är hon hur duktig som helst och det är inga problem, men det känns viktigt att Snotra kan slappna av med!

Det senaste halvåret har varit väldigt intensivt för Snotra, hon har lärt sig skänkelvikningar/fatta rätt galopp, hoppa, tölta, bakdelsvändningar, volter m.m. Mina egna funderingar är att det helt enkelt blivit för mycket information för Snotra och att hon skulle behöva fundera över allt hon lärt sig, vad tror ni?

Att ge henne en viloperiod är inget jag tror att Snotra skulle må bra av då hon blev väldigt rastlös under tiden hon gick med fölen. Däremot funderar jag på om jag ska börja rida mer kravlöst och mest rida rakt fram i olika tempon, "jogging", istället för att göra sånt som kräver mer hjärngympa(ex skänkelvikningar, hoppning)?

Snotra rids 5dagar i veckan utav mig och min medryttare som jag skaffade för ett halvår sedan. Vi rider både ut i grupp och ensamma, i skogen och på banan. Vi rider ca 1h per gång varav 30min i skritt och 30min trav/galopp/tölt. Kanske Snotra behöver ridas mer? Funderar på om jag skulle åka ut på morgonen och skritta ut med henne i ca 1h på lång tygel sen att vi arbetar på kvällen. Vad tror ni?

Jag vill även tillägga att Snotra får lagom mycket med mat, har utprovad utrustning och att jag strechar henne regelbundet. Hon verkar inte heller ha ont någonstans men jag ska ha ut en Kiropraktor snarast för att utesluta det. Jag har ett bra ledarskap från marken. Snotra går även på lösdrift i en harmonisk flock där hon fungerar som flockledare.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt!

Snotra112.jpg

Senast ändrad:
Sv: Någon som har tips för att få en het häst att bli avslappnad och lugn?

Kan det vara så att hon blir stressad när flera rider henne? Att hon inte riktigt förstår vad ni båda menar (man rider trots allt olika)?
Jag har inte någon erfarenhet av direkt unghästar, men om det går skulle det nog vara bättre att rida helt utan krav, rakt fram och bara ha kul. Så hon tycker det är kul men håller sig sansad. :)
/Frida

Kan det vara så att hon blir stressad när flera rider henne? Att hon inte riktigt förstår vad ni båda menar (man rider trots allt olika)?
Jag har inte någon erfarenhet av direkt unghästar, men om det går skulle det nog vara bättre att rida helt utan krav, rakt fram och bara ha kul. Så hon tycker det är kul men håller sig sansad. :)
/Frida

Ja det är en tanke även jag har haft. Dels har hon ju det senaste halvåret lärt sig väldigt mycket nytt, dels har hon fått en till ryttare. Jag upplever att hon vill göra rätt och jobba. "Förr i tiden" betydde en halt alltid att man skulle stå still för Snotra, men nu kan det betyda lite allt möjligt för henne, ibland fattar vi galopp efter halten, ibland ryggar vi m.m. Kan hända att hon är förvirrad över att det är så mycket nu och att hon blir stressad av det. Du har nog rätt i att alla ryttare är olika med. Jag kanske borde prova att rida min häst själv ett tag?

Senast ändrad:

Ja, precis. Får hon kanske göra lite som hon vill för medryttaren? Kanske ska du testa rida henne helt ensam någon månad och se vad som händer. Blir det bättre/sämre eller ingen skillnad? :)
/Frida

Ja, precis. Får hon kanske göra lite som hon vill för medryttaren? Kanske ska du testa rida henne helt ensam någon månad och se vad som händer. Blir det bättre/sämre eller ingen skillnad? :)
/Frida

Jadu det är ju sånt man aldrig riktigt kan ha koll på. Usch känns så dumt bara att säga till medryttaren att jag inte vill att hon rider Snotra längre... då kanske hon tolkar det som att jag tycker hon är dålig:( Hon som alltid ställer upp och är helt fantastisk, skulle inte kunna ha en bättre medryttare. Vill inte behandla henne som att hon förstör. Vilket dilemma.... Kan kanske säga att jag bara vill att hon skrittar på lång tygel ett tag framöver...?(medryttaren är 13år och iaf jag var jättekänslig för kritik i den åldern)

Min valack blandade ihop alla övningar när vi gjorde halt, som din Snotra. Gjorde jag halt började han nästan direkt testa bakdelsvändning, rygga, vända hemåt m.m. Jag gjorde så här:

1. Du ska stanna, stå helt stilla tills JAG bestämmer vad vi ska göra för övning!

2. Antingen gör jag det jag hade planerat innan, ex bakdelsvändning när han väl står stilla, eller så bara fortsätter vi skritta framåt.

3. Halt igen. Står han inte stilla väntar jag in honom, låter inte skänklar eller spö ligga an så han har anledning att flytta sig, utan mina signaler är att han ska stå stilla.

Sen började jag om lite med bakdels- och framdelsvändning. Jag lärde in bakdelsvändning först, krabbade inte med att lära in framdelsvändning samtidigt. Nu går det mycket bättre, han står still vid halt.

Vad jag också funderar på är om din häst ändå inte skulle behöva en vila, kanske över sommarn? Då är det ju lätt att skicka iväg på storflocksbete istället för att gå rastlös i en mindre hage.

Vart kring Växjö bor du förresten? :angel: Jag bor 1.5 mil söder om Växjö

Jag har två stycken hästar som kan liknas vid dina. Det jag gjorde var att börja rida dom varannan dag just för att få dom att slappna av i mellan, inte för stora krav, i början blev dom lite rastlösa men det har släppt nu. Den ena ville så gärna alltid vara till lags och hon gjorde allt för att göra rätt. Hon behövde lära sig att inte ha för stora krav på sig själv. Sedan började jag med att skritta, ut i skogen över stock och sten enbart skritt, tills dom lärde sig att slappna av och kunde gå på lös tygel. När detta var helt befäst började jag med det andra igen. Sen tyckte jag det var viktigt att ta en liten stund innan och efter jag ridit att tex rygga några steg, börja/stretcha halsen för att få en "mjuk" start samt att varva ner efter. Så det inte bara blir upp och i väg och sen bara rakt in i stallet och av med alla grejer. Sen brukar jag ta god tid på mig vid alla moment innan ridningen så det inte blir någon stress. Kan säga att idag har jag två harmoniska avslappnade hästar. Dock är det mycket vilja och fart och fläkt i dom men det känns inte längre stressat. Alla hästar är ju olika och olika saker fungerar på olika hästar. Detta hjälpte i alla fall oss.
Hoppas du hittar fungerande knep med din pålle oxå! :)

Min valack blandade ihop alla övningar när vi gjorde halt, som din Snotra. Gjorde jag halt började han nästan direkt testa bakdelsvändning, rygga, vända hemåt m.m. Jag gjorde så här:

1. Du ska stanna, stå helt stilla tills JAG bestämmer vad vi ska göra för övning!

2. Antingen gör jag det jag hade planerat innan, ex bakdelsvändning när han väl står stilla, eller så bara fortsätter vi skritta framåt.

3. Halt igen. Står han inte stilla väntar jag in honom, låter inte skänklar eller spö ligga an så han har anledning att flytta sig, utan mina signaler är att han ska stå stilla.

Sen började jag om lite med bakdels- och framdelsvändning. Jag lärde in bakdelsvändning först, krabbade inte med att lära in framdelsvändning samtidigt. Nu går det mycket bättre, han står still vid halt.

Vad jag också funderar på är om din häst ändå inte skulle behöva en vila, kanske över sommarn? Då är det ju lätt att skicka iväg på storflocksbete istället för att gå rastlös i en mindre hage.

Den taktiken har jag provat då jag tyckte det kändes mest logiskt att göra så... tyvär funkade det inte spec bra då Snotra istället börjar stegra sig och snurra runt i en himla fart. Hon är som värst i början av ett ridpass, har vi ridit en stund och hon fått jobba kan vi göra halt och stå still i 5sekunder. Det är därför jag funderar på om jag kanske borde rida två pass per dag varav det ena är skritt på lång tygel.

Anledningen till att jag är så skeptisk till att hon ska få ytterligare en vila är att hon inte verkat må bra av att bara gå och skrota under sina viloperioder när hon haft föl, hon blir rastlös. Däremot kanske jag borde ta och enbart skritta på lång tygel i några månader, då får hon ju ändå röra på sig? Hon går i en stor lösdrift med varierande terräng i en jättebra och harmonisk flock.

Bor i Centrala Växjö, likaså min häst(eller norra Växjö ut mot kronoberg)! Du står inte vid Tävelsås?:)

Senast ändrad:

Okej... Eller testa att löslongera, tömköra och markarbeta under en tid och befäst övningarna mer?

Njae, nästan i Tävelsås, man kör mot Stenslanda och sen svänger av mot Ingelstad, strax efter korset står min pålle hos en tjej som tidigare födde upp NF:ar och hade godkänd hingst :)

Okej... Eller testa att löslongera, tömköra och markarbeta under en tid och befäst övningarna mer?

Njae, nästan i Tävelsås, man kör mot Stenslanda och sen svänger av mot Ingelstad, strax efter korset står min pålle hos en tjej som tidigare födde upp NF:ar och hade godkänd hingst :)

Du tror inte att det blir ännu mer förvirring för Snotra då om vi även börjar tömköra/longera eftersom det innebär nya kommandon?

Slänger upp en bild på Snotratjejen när hon gör det som hon tycker allra mest om... jobbar!
Snotrahoppar.jpg

Ah, jo jag förstår.

Nej men det är väl bara säga som det är, säg att du tycker hon är jätteduktig men att du skulle behöva rida hästen själv ett tag. Men att du kanske hör av dig när du inte kan rida. Jag själv var 13 för 3 år sen, men jag har aldrig varit känslig dock. Men allt handlar om hur man lägger fram det :)

Jag tycker att det låter som att hon egentligen inte respekterar ditt ledarskap, kanske har det blivit värre med en ung ryttare som hon ännu mindre respekterar?

Hon borde vänta på din signal, men nu tar hon eget initiativ och gör det hon hittar på att du säger.

Jag skulle börja med att träna från marken att hon ska vänta tills du säger till. Inget annat accepteras. Hon måste lyssna på dig och inte gissa hela tiden. Du får inte bestraffa henne för att hon gissar, men låt henne inte komma undan med det heller.

Jag tror att din häst blir lugnare och mer avslappnad när hon kan känna att du tar på dig ledarskapet och kontrollen, så hon inte tror att hon måste leda.

Jag tycker att det låter som att hon egentligen inte respekterar ditt ledarskap, kanske har det blivit värre med en ung ryttare som hon ännu mindre respekterar?

Hon borde vänta på din signal, men nu tar hon eget initiativ och gör det hon hittar på att du säger.

Jag skulle börja med att träna från marken att hon ska vänta tills du säger till. Inget annat accepteras. Hon måste lyssna på dig och inte gissa hela tiden. Du får inte bestraffa henne för att hon gissar, men låt henne inte komma undan med det heller.

Jag tror att din häst blir lugnare och mer avslappnad när hon kan känna att du tar på dig ledarskapet och kontrollen, så hon inte tror att hon måste leda.

Där måste jag säga att jag inte känner ingen mig alls. Jag tycker att jag har ett bra ledarskap från marken, min medryttare kan jag inte svara för(gått en del NH-kurser med Snotra för att öva upp ett bra ledarskap). Jag upplever det som att hon inte riktigt har koll på alla övningar som hon lärt sig och att det blir kaos i huvudet på henne när jag rider.

Jag är inte en jättebra ryttare så jag kan mycket väl tänka mig att min häst är förvirrad och testar mig. Jag ska prova att rida mindre kravlöst och att min medryttare enbart får skritta på lång tygel ett tag så får vi se om det blir någon förändring.

Senast ändrad:

Jag tycker att det låter som en bra plan att rida henne med lite mindre krav ett tag, eller rättare sagt varva lite, kanske låta henne jogga ur sig lite spänning och extra energi med ganska lite krav och sen jobba henne lite mot slutet.

Har jobbat med ganska många hästar med liknande problem och ofta har det funkat att låta dem trava på i ganska friskt takt minst en kvart innan man börjat ställa krav på dem.

Det du skriver om att hon kanske ska ridas mer är det väl lite si och så med. Det blir lätt så när man har en het häst man vill få lugnare att man tänker att man ska tömma ur all energi istället. Det som händer är att hästen bygger upp bättre och bättre kondition och blir mer och mer uthållig. Mina erfarenheter av heta och spända hästar är att försöker man "tömma" hästen t.ex. genom långa galopper eller motion 6 dagar i veckan , så blir hästen bara mer framåt vill mer och mer. Istället måste man försöker finna en fungerande lösning.

Jag tycker att du bör fundera över vad som gör henne så spänd eller så het, kanske som någon skrivit trivs hon inte med att ridas ut med flera hästar att detta stressar henne, kanske trivs hon inte med att ridas av flera ryttare som ständigt kräver olika saker av henne. Jag tror på mycket konsekvens i träningen av en spänd häst.

Ha en tydlig plan kring träningen, så att hästen kan känna sig trygg i situationer i ridningen t.ex. löslongering en speciell dag där ni arbetar på samma sätt , inleda varje ridtur på samma vis. Att ni gör fasta rutiner kring henne så att hon får en fast punkt.

Med spända och heta hästar blir det lätt att hästen aldrig får slappna av riktigt, ryttaren känner kanske att hästen sticker om den ges långa tyglar eller taktar hela vägen hem. Men man får inte glömma att det är en viktig del i träningen att hästen kan gå på lång tygel och vara lugn och avslappnad och något man bör träna på. Kanske genom att en sitter på och skrittar på lång tyglar medan någon går brevid och stannar upp hästen om den försöker smita iväg.

Men det jag tror är a och o är fasta rutiner och konsekvens i träningen så att hästen inte behöver hetsa upp sig och känna sig osäker.

Lycka till

har du använt dig av one-rein-stop?
När du har tränat NH-övningar kanske du han tränat på att sänka hennes huvud? jag tränade in det på min Glói (som aldrig ville stå still utan bara hoppade på stället..) jag använde min hand bakom öronen och lärde honom att ge efter för det trycket, det hjälper nu även när jag sitter på, jag lutar mig fram och lägger handen bakom öronen och säger "sänk".
jag gjorde det här i de flesta sammanhang, innan han fick på sig grimma/träns, fick mat, innan jag satt upp och efter jag suttit upp, mitt i ridpasset osv.
det och one rein stop är kanon för att få hästen att slappna av.
Pröva det gärna och lär din medryttare, det kommer nog gå bra! :)

Mitt förslag är kanske att fösöka sig på horsemanship, för att få mer ballans mellan er. Bara ett förslag :D

Tror nog också det är någon form av "information overload". Ofta tolkar vi heta nerviga hästar som glada och arbetsvilliga, det kan nog minst lika ofta vara något helt annat mindre positivt bakom beteendet.

Islandshästar är extremt känsliga, har mycket höga krav på timing. När svårighetsgraden på arbetet ökar är det mycket lätt att ge förvirrande signaler, det kan räcka med motstridiga hjälper eller att eftergiften inte kommer i rätt sekund. När hästen inte får rätt respons börjar den "kasta beteenden" på oss för att testa sig fram till rätt respons. I detta läge är det bäst att gå ner till en enklare nivå. Det är inte ett tecken på att hästen är dum utan egentligen för smart för vad som är nyttigt för ett riddjur. Han tror att ridning handlar om kommmunikation. Se över dina hjälper för varje förfrågan, renodla hjälperna, undvik speciellt att hand och skänkel någonsin motverkar varandra. Man kan visserligen komma över stadiet genom att nöta vidare till hästen slutligen lär sig stänga av och gilla läget och bli ett "lydigt" men rätt frånvarande riddjur, men det finns roligare sätt att rida. Jag menar inte att du ska acceptera att hästen bestämmer övningarna, men aldrig be om mer än vad du känner att hästen är redo för i varje moment (att känna vad hästen bjuder sa de gamla). Det är så man får lydnad utan att kväva hästens arbetsglädje. Bästa tillfället att vänja hästen att stå stilla under ryttare är t.ex alldeles i slutet av ridpasset, sitt kvar en stund på en avslappnad häst innan du sitter av.
Ulrika

Det är låter precis som min häst var när jag fick honom!
Ett bra tips är att träna på halter. Gör en halt och vänta till hon accepterar att stå still och sen fram i skritt igen och direkt halt vänta tills hon accepterar och fram. Upprepa och gör ca. 20 halter (mer om det inte hjälper) men låt henne stå still kortare stunder. Först brukar hästen bli rätt stressad men fter ett tag blir de mycket lugnare. Sluta inte om hästen blir uppstressad utan vänta tills hon börjar lugna ner sig! Gör detta varje gång hon blir stressad och ge henne halv långa tyglarna och lita på henne.
Övningen ska göras i skritt och halterna ska vara väldigt tätt! Max en hästlängd i mellan eller när hästen går för fort, och eftersom tätare och kortare stunder. Sedan kan man gå över till halvhalter och länga på avståndet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 620
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 988
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London