Någon som har förslag på hur avtalet bör ser ut ska låna ett sto till avel!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annast
  • Startdatum Startdatum
A

annast

Har letat runt och hittar inget förslag på hur ett avtal kan se ut om man har för avsikt att låna/leasa en häst i syfte att ta ett föl och att hon sedan ska återgå till ägaren...Är det någon som har gjort detta innan är intresserad av hur man skriver viktigt när det kommer tex till försäkringar!

Tacksam för alla svar..!

Sv: Någon som har förslag på hur avtalet bör ser ut ska låna ett sto till avel!

Har använt vanligt fodervärdsavtal och skrivit in vad som gäller med betäckning/fölning m.m.!

Hästägaren har stått för stoets försäkring och jag som uppf för fosterförsäkring samt försäkring av fölet.

Jag ska låna ut mitt sto till avel, men hon kommer tillbaka till mig efter betäckning och sedan överlämnas hon till uppfödaren innan fölning. Vi skrev ett enkelt kontrakt där det står när hästen ska lämnas till uppfödaren, när hon ska tillbaka, vad som händer om hon inte blir dräktig/kastar, vem som står för vilka kostnader och vem som står för vilken försäkring. Vi har även skrivit in att det är OK för mig att rida stoet under tiden hon går med fölet samt att jag har rätt att åka iväg för betäckning nästa sommar, men det är ju valfritt om man vill ha med det. Nu har jag och uppfödaren samma åsikt om att stoet ska vara så bra form som möjligt inför stamboksföring och därför att det inga problem att jag rider under tiden, men det är inte alltid det funkar så.

har gjort precis som Cyllene.. Skrivit ett vanligt fodervärdsavtal, och lagt till det om försäkring på stoet (ägaren) och foster/föl (jag) samt tider för återlämnande, vad som händer vid icke dräktig märr/inget levande föl osv.
Dessutom att jag som fodervärd står som uppfödare, och inte ägaren.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 995
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 029
Senast: Voffisarna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 577
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb