Någon som har en häst med strålbenshälta?

T

Tilda99

Min tjej har det. Funderade nyligen på att ta bort henne men har diskuterat saken med en veterinär som absolut inte rekommenderade det då hon bara är fem år. Han menade på att hästar med strålbenshälta håller mycket länge bara man rider på rätt sätt. Han tyckte vi skulle fortsätta som nu, dvs promenadrida. Vi frågade också om hon har ständig värk, men han menade på att det har hon inte. Kändes jättebra att höra!
Är det någon här som har en äldre häst än min med samma typ av hälta som kan säga om det gått bra eller inte?
Kan också säga att min häst mår utmärkt i dag. Springer som vilken annan häst i hagen och är alltid glad och positiv. Det märks inte alls att hon är halt. Bara om hon rids för hårt, vilket vi ser till att hon inte gör nu!

Sv: Någon som har en häst med strålbenshälta?

Varför fick hon strålbenshälta?
Grannen hade en häst som var 10 år och fick det efter en ORDENTLIG spring tur i hagen.
Den hästen fick avlivas på kliniken.
men som sagt jag vet ju inte hur illa det var med hans fraktur.
Han var även stor och tung korsning mellan nordsvensk och halvblod,så med en bättre fraktur och en lättare häst kanske det kan gå.
Lycka till i alla fall :love:

Ärligt talat så vet jag inte! Hon var halt redan nör jag köpte henne som 3-åring. Kan ju bero på en rad olika saker, tex att hon börjat ridas in för tidigt, fått fel foder under uppväxten, att hon varit felskodd eller att något hänt i hagen. Eller något helt annat.
Hon mår idag bra, men ansträngs hon för hårt blir hon väldigt halt. Vilket brukar gå över efter ett par dagars vila, men man måste ju hela tiden tänka på detta och se till att detta inte inträffar. Vi har nu lärt oss hur mycket hon klarar av och då är det inga problem varken för oss eller henne.

min bror hade en häst som fick det vid 8 års ålder och han fick avlivas tyvärr.

Hej,min 8 åriga älskade häst har för två månader sen fått den domen,han har fått pg beslag men är inte helt fräch men han lider inte,ger honom örter som ska vara antiflammatoriskt.Jag hoppas han kan bli promenadhäst,har hört många som klarat sig många år som det,kan få återfall som avhjälps med 14 dagars butta.Har du några beslag?vilka? Jag skulle vilja pröva några andra då jag inte gillar att hoven blir helt instängd med pg beslag. Vi får hoppas på det bästa,så länge dom inte lider kan dom få gå och ha det gått.Fundera på och triangelmärka min,undrar om det är lätt att få igenom det. Mvh Maria :confused:

Min hästs skor är vanliga skor och sen är det som en upphöjning på varje sida bak...Svårt att förklara men det blir som en klacksko. Detta gör att hon lyfter hoven snabbare än vanligt och därmed inte belastar strålen lika mycket. Fungerar väldigt bra på henne. Fungerar också med sula, men med dessa skor blir det inte lika instängt. =)

Förresten!

Glömde en sak! Angående triangelmärkning så har jag tänkt precis samma sak. Det borde gå att få igenom tycker jag.

Hej igen.Skulle du vilja fråga din hovslagare om dom skorna går och köpa och vad dom heter? Hur gör du i vinter går dom att sätta brodd på? Mvh Maria

Har du funderat på att ta av skorna helt på din pålle och verka enligt vilhästformen?

Läs mer om detta här
http://www.barfotahast.has.it/

Gå in på "Fler ämnen" och sedan "Strålbenshälta".

Jag tycker att detta tål att funderas på.

Samuel:
Det var inte min hovslagare som gjorde dessa skor utan en veterinärhovslagare. Men de verkar inte jättekrångliga att göra. Men man behöver en svets. Man svetsar dit förhöjningarna liksom. Borde gå att ha brodd också. Min hovslagare använde bara samma skor för hon slet aldrig ut de... =)
Nu har hon varit på foder sen maj och min fodervärd använder vanliga skor med sula just nu.

Whalor: Tack för tipset, men tyvärr kan hon inte gå utan skor. Bak är hon alltid oskodd, men fram fungerar inte tyvärr.

Har du provat?
Det tar ju ett tag för hovarna att läka men när detta är färdigt så brukar det fungera på de flesta hästar.
Läkningsperioden kan ta mellan 6-8 månader beroende på häst.

Ja vi har provat.

Och hon har i princip vägrat gå där det inte varit gräs eller snö.
Men det kan hända att det skulle funka efter ett tag ja... Tåls ju att tänka på....

Vet två hästar med strålbenshälta. Båda är 8 år och framtiden ser tyvärr inte så ljus ut, de håller för lättare promenadridning dvs skritt och trav på plant underlag. Rekommenderades att inte gå i hage eftersom det blir värre när de leker och springer. Inget vidare hästliv...

De har samma beslag som du beskrev och det verkar fungera bra.

Sv: Ja vi har provat.

En av de ledande inom AANHCP i USA har hittils lyckats bota minst ett hundratal hästar med konstaterad strålbenshälta, och inte misslyckats med en enda.
Jag skulle definitivt tycka att det var värt ett försök om min häst drabbades.

Dessutom kan man ju planera avskoningen t.ex. till en period då man vet att hästen kommer att vara som bekvämast, ex när det kommit ordentligt med snö, och införskaffa boots till om hästen riskerar att bli mindre bekväm.

Jag mår verkligen dåligt när du rekommenderar den så kallade vildhästverkningen, vadå vildhäst??? Våra hästar har varit tama de senaste 2000 åren. Läste på den hemsidan som du rekommenderade, och blev inte mindre illamående. ingenting av det som jag läste verkade ha någon som helst vetenskaplig grund att stå på utan det var mest godtyckligt vad de tyckte. Bla så sa de att de kunde se på ett kadaver ben att hästen troligen var avlivad pga strålbenshälta????????????? Den kan ju för :devil: ha brutit ett ben eller vad som helst.
Läste även en artikel i senaste ridsport om någon i norge som blivit polisanmäld pga av denna vildhäst verkning :mad: . veterinärerna menade att det lidande, smärta som hästen utsätts för under den så kallade "läknings" processen är fruktansvärd. De varnade för dessa "verkare". :eek: ´

Jag är absolut inte emot olika alternativa behanlingar av hästar MEN det ska alltid vara i samråd med veterinär OCH det får inte utsätta hästen för onödigt lidande.

Tycker även att hästar gärna får gå barfota, mina unghästar gör det alltid tills jag börjar rida mer regelbundet och ut på grusvägar mm, då slits hovarna mer än vad de växer och hästen blir ömfotad = ONT. Sedan tar jag av skorna under sommaren(betet = vila) och ibland under snömånaderna (vinter vila) OM det är en individ som klarar det

Strålbenshält är en åkomma som det forskas en hel del ikring, vad som orsakar den och olika behanlingsmetoder. Några troliga anledningar är felridning, övervikt, överansträgning, ärftlighet mm. den behandling som för närvarande är den som oftast rekommenderas är PG beslag/annat sjukbeslag och smärtstillande/antiinflamatoriska medel i ett akut stadie.

Dessutom tycker jag som djurägare att man har ett ansvar mot sina djur att bestämma när deras lidande är nog och då avliva djuret. Många förmännskligar hästar och "ger" dem känslor och tankar som de antagligen inte har utan som vi vill att de ska ha. Hästarna lever i nuet och går inte och tänker framåt eller bakåt i tiden, däremot kan de komma ihåg saker tex smärta.

Så till dig som skrev tråden till att börja med... rid din häst som du har blivit rekommenderad av vet. Sko den på det sätt där den verkar fungera/må bäst. Avla inte på den och den dagen vet rekomemderar eller lidandet verkar bli värre ta ditt ansvar och låt den sommna in.

från en ganska upprörd person :devil: :banana:

Självklart får du tycka som du vill.
Angående artikeln om polisanmälan så vill jag bara säga det att det finns rötägg inom alla områden. Man ska inte dra alla över en kam.
Hur många veterinärer och hovslagare tror du inte har blivit anmälda för att de felbehandlat hästar??
Har man en häst som ömmar mkt när man rider under läkningsperioden ska man självklart använda boots eller också ställa av hästen ett tag.
Sen är det viktigt att hästen går ute mkt och med blandat underlag så att den vänjer sig långsamt.
Om man har en häst som bara är fem år skulle i alla fall jag prova alla slags möjligheter för att hästen ska få ett bra liv, när man har gjort det men inte hittat någon bra lösning och hästen fortfarande har ont kan man ju fundera på att låta hästen gå vidare till de gröna ängarna.

mik skrev:
Läste även en artikel i senaste ridsport om någon i norge som blivit polisanmäld pga av denna vildhäst verkning :mad: . veterinärerna menade att det lidande, smärta som hästen utsätts för under den så kallade "läknings" processen är fruktansvärd. De varnade för dessa "verkare". :eek: ´

Jag blir lika upprörd som du men det gällde en så kallad strasserverkare och inte vildhästverkningen. Skyll på rätt metod om du ska dra upp det. :angel:

Strasser skiljer sig betydligt från den naturliga verkning som aanhcp förespråkar. Personligen anser jag att strasser-metoden går för hårt fram mot hästen. :devil:

Det finns även många hovslagare som anmäls för felbehandlingar dock. :(

Jag är helt övertygad om barfotahovens fördelar. Metoden som aanhcp förespråkar, fungerar och är värd att prova. Tycker man inte det är ok så kan man sko igen.

"Barfotaanhängare som inte fördömmer dem som vill sko"

Jag tycker att den hemsidan som rekommenderades var väldigt dålig. Det jag läste verkade vara rena smörjan ( tex det om att ett föl ska motioneras från att den är en timme gammal ca 1,5 mil/dag för att få bra hovar...???? De som håller på med avel säger att föl ska röra på sig från tidig ålder men INTE motioneras dvs överdriven rörelse eftersom att det kan påverka de mjuka skelettet,lederna och ligamenten negativt) och väldigt godtyckligt (har dock inte läst ALLT på hemsidan), men jag läste faktiskt innan jag skrev mitt inlägg. Dessutom att kalla det "vildhästverkning", urlöjligt!!

När du/ni pratar om boots, menar du då sådana i gummi som är som en galoch, eller??

Jag vet att det finns veterinärer och hovslagare som också anmäls för felbehandling mm.

Jag är heller inte emot att ha sin FRISKA häst gå barfot OM den har hovar som klarar det och Gör ett arbete där barfotagång är lämplig.

har för mig, men prata med aanhcp om det, att traktstöden eller hörnstöden minns inte vad dom heter nu igen.. skjuts in i hoven om de inte verkas och de kan börja klämma på insidan av hoven ajaj. om man kokar ur en kadaver hov kan man se urgröpningar i... åhhh minns inte vad alla delar i hoven heter. men det gör nog jävla så mkt ont. hur som hellst går det att bota genom att ta ner. värt att testa tycker jag. prata med iva här på buke. hon är kung.

Ska det vara skadligt för hästen att röra sig redan från det att den är föl?? Bullshit!
I det vilda hänger fölen med flocken redan från dag ett och de går naturligt minst två mil om dagen.
Däremot är det viktigt att fölet inte stressas att leka för mycket så att det utmattas, utan känner att det kan vila om det behöver etc.

Jag skulle inte tveka att ta av skorna på en häst med strålbenshälta. Alla som försökt inom AANHCP har blivit bra än så länge, och det är måååånga hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 287
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka