Sv: Någon som har en häst med strålbenshälta?
Jag mår verkligen dåligt när du rekommenderar den så kallade vildhästverkningen, vadå vildhäst??? Våra hästar har varit tama de senaste 2000 åren. Läste på den hemsidan som du rekommenderade, och blev inte mindre illamående. ingenting av det som jag läste verkade ha någon som helst vetenskaplig grund att stå på utan det var mest godtyckligt vad de tyckte. Bla så sa de att de kunde se på ett kadaver ben att hästen troligen var avlivad pga strålbenshälta????????????? Den kan ju för
ha brutit ett ben eller vad som helst.
Läste även en artikel i senaste ridsport om någon i norge som blivit polisanmäld pga av denna vildhäst verkning
. veterinärerna menade att det lidande, smärta som hästen utsätts för under den så kallade "läknings" processen är fruktansvärd. De varnade för dessa "verkare".
´
Jag är absolut inte emot olika alternativa behanlingar av hästar MEN det ska alltid vara i samråd med veterinär OCH det får inte utsätta hästen för onödigt lidande.
Tycker även att hästar gärna får gå barfota, mina unghästar gör det alltid tills jag börjar rida mer regelbundet och ut på grusvägar mm, då slits hovarna mer än vad de växer och hästen blir ömfotad = ONT. Sedan tar jag av skorna under sommaren(betet = vila) och ibland under snömånaderna (vinter vila) OM det är en individ som klarar det
Strålbenshält är en åkomma som det forskas en hel del ikring, vad som orsakar den och olika behanlingsmetoder. Några troliga anledningar är felridning, övervikt, överansträgning, ärftlighet mm. den behandling som för närvarande är den som oftast rekommenderas är PG beslag/annat sjukbeslag och smärtstillande/antiinflamatoriska medel i ett akut stadie.
Dessutom tycker jag som djurägare att man har ett ansvar mot sina djur att bestämma när deras lidande är nog och då avliva djuret. Många förmännskligar hästar och "ger" dem känslor och tankar som de antagligen inte har utan som vi vill att de ska ha. Hästarna lever i nuet och går inte och tänker framåt eller bakåt i tiden, däremot kan de komma ihåg saker tex smärta.
Så till dig som skrev tråden till att börja med... rid din häst som du har blivit rekommenderad av vet. Sko den på det sätt där den verkar fungera/må bäst. Avla inte på den och den dagen vet rekomemderar eller lidandet verkar bli värre ta ditt ansvar och låt den sommna in.
från en ganska upprörd person