Någon nämde detta.

Lilljessicah

Trådstartare
Angående Jack Russel avlat på sällskap? Avla fram JR utan eller iaf med svag jaktlust!?
Det blev jag nyfiken på...
Vem nämde detta?
Hemsidor?

Sv: Någon nämde detta.

Ja, det var jag som nämnde det!
Jag har ju bott på Irland i en herrans massa år och där han man avlat fram JRT till att bli mer en gårdhund än någonting annat.
Det finns idag ganska så många JRT i Sverige med just irländska föräldrar eller själva importerade, så det går att få tag på. Min egna tik ska få valpar till vintern.

Varför vill man ha en JRT utan jaktinstinkt?
Jo, för att man vill ha en rolig, aktiv, sällskaplig hund man kan göra det mesta med. Min JRT-tik tränas i agility och lydnad, samt är en soffkamrat till mina föräldrar (hon bor där just nu).

okej.. men tycker ändå att vill man ha en JR så får man väl ta att det är en jakthund.. eller?? annars kan man väl skaffa DSG eller? ;)

Ja, det var jag som nämnde det!
Jag har ju bott på Irland i en herrans massa år och där han man avlat fram JRT till att bli mer en gårdhund än någonting annat.
Det finns idag ganska så många JRT i Sverige med just irländska föräldrar eller själva importerade, så det går att få tag på. Min egna tik ska få valpar till vintern.

Varför vill man ha en JRT utan jaktinstinkt?
Jo, för att man vill ha en rolig, aktiv, sällskaplig hund man kan göra det mesta med. Min JRT-tik tränas i agility och lydnad, samt är en soffkamrat till mina föräldrar (hon bor där just nu).

Aa på så vis. Jag har träffat en himla massa JRT genom mina fd jobb (hästrelaterade) och alltid tyckt att det varit en trevlig hund. Mkt temperament och arbetslust! Men dom flesta har ignorerat sina ägare och dragit på vilt under lösa skogspromenader osv. Eftersom JRT är så tjäcka hundar i ett perfekt format så tycker jag nog att det är ganska tjäckt med en variant inte avlad just för jakten.
Det finns ju iofs en "show" variant av de flesta jaktraser idag. Golden, setter, labbe osv.
Finns det någon hemsida om just den här framavlade sorten av JR?

Min tik går alltid lös i skog och mark....ja, överallt utom i stan egentligen. Hon bor hos mina föräldrar just nu och de bor på landet utanför Karlstad med skogen som närmsta granne. Mina föräldrar som inte alls var speciellt hundvana innan har klarat av henne galant, med lite vägvisning från min sida givetvis. Hon går i skogen varje morgon med morsan innan hon hänger med pappa till jobbet.

Men det har nog mycket med uppfostran att göra. Hon har tagit både en och två råttor/möss/sorkar på gården, men det gör de flesta hundar....till och med min chihuahua har tagit småbyten. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 104
Senast: Pilot
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar