Någon mer som har häst som gör så här?

R

Rozzita Star

Mitt 8 åriga varmblodsto har fått en konstig vana. Hon gör det inte varje dag men ibland..
Vid höfodringen ute går hon och kissar i alla högarna (de ligger på backen då det inte går att ha i höförvaringar då det finns andra hästar i hagen som gör sönder och leker med dem bara) och sedan äter hon upp allt själv då ingen av de andra vill äta det.

Men gissar att det är pga att hon kissar i hö och äter det som är orsaken att hon får lös avföring.

Någon som har en häst som gör/gjort så?
Är det tecken på sjukdom eller bara konstig olat?

tacksam för svar..

Sv: Någon mer som har häst som gör så här?

Ett sto i stallet gör så. Vi har kommit fram till att hon gör så för att hon inte vill ha kiss på benen, om hon kissar på isen tex skvättar det ju upp på hennes ben :idea:

Fast hon gör det bara i 2-3 högar, sen är hon inte kissnödig mer. Och så lämnar hon kisshögarna till de andra hästarna och tar det rena höet till sig själv ;)

Jag har en valack som gör exakt likadant. Pissar i nästan hela högarna och äter upp allt själv för ingen annan vill ha det såklart!!.
Jag tror det är ren jäkla egoism hos dem!! :devil:. De vill ha maten för sig själv.
Jag fixade fram 2 badkar som jag fodrar mina 2 hästar i då kan han helt enkelt inte pissa i högarna tack o lov :).

nJag tror det är att hon markerar "revir" och liksom talar om för andra hästar att detta är mitt!
NMin häst brukr rulla sig i all mat typ ahha XD Vilket är ett etcken på samma sak!

Det är revirpinkande det handlar om, hon gör det just för att de andra inte skall vilja äta sina högar, ett jäkla ofog är det. Har ett sto som gör så när det är dags att gå in om hon inte hunnit äta upp allt, dock tyckte vi att hon var ganska korkad iom att hon går ensam i hagen så ingen risk att någon annan snor det, tills jag blev klok på att under den perioden så gick hjortarna (vi bor i naturreservat med mängder av hjort) in i hagarna på natten och käkade upp överblivet hö (vi kan aldrig sätta ut balar för fri tillgång då festar hjortarna nattetid), var bara hennes som låg kvar på morgonen så nån vits var det för henne att pinka i det.....

Är det flera hästar som nu blir utan pga ditt sto så får du helt enkelt ordna det, ett tips är sådana helmjuka baljor, de finns i ganska stora är nästintill omöjliga för hästarna att demolera iom att de bara viker ihop sig även om de trampar på dem, troligtvis tycker stoet att det är för besvärligt att pinka i dessa så att de andra också kan få sin mat.

Min hingst gjorde alltid så när han gick med valacken jag hade för några år sen. Men när hingsten började gå med mitt sto istället så slutade han. Han kanske inte behövde hävda sitt revir längre då? :crazy:

Nu har jag ett 1-årigt sto som gör så. Hon är lägst i rang i hagen för närvarande och borde inte ha så mycket revirtänkande, men pinkar i höet gör hon i alla all. Sen lägger sig gärna båda 1-åringarna och sover där, eftersom höet ändå inte blir uppätet. :grin:

hon vill ha all mat själv;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 148
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar