Någon mer som har en gammal hund?

Jarrah

Trådstartare
Min gamla labradortik Tilda är snart 15 år gammal och det är så härligt att hon fortfarande är pigg och frisk, sånär som på att hörseln försvann för ca ett år sedan. Hon hör inte ens kylskåpet och man får väcka henne försiktigt för hon sover mycket djupt, säkert eftersom hon inte blir störd av några ljud. Man får kalla på henne och kommunicera med teckenspråk numera, vilket fungerar väldigt bra.
Hon är glad och vill fortfarande leka ibland. Det är lite si och så med tänderna och hon får inga ben längre. Hon har skaffat sig så behagliga olater med åldern, sover i sängen och soffan, sånt som hon aldrig gjort i yngre år.
Fortfarande finns gnistan kvar i henne och hon skulle garanterat dra iväg en yngre hund till skogs på jakt om hon fick chansen.
När hon var ung tävlade vi en del och hon blev godkänd bevakningshund i flygvapnet. Hon är även korad till +280 poäng, inte illa för en labbe...
Att hon blivit så här gammal och hållt sig frisk tror jag beror mycket på att hon ständigt går lös på gården och rör sig mycket. Hon tar sina dagliga simturer i dammen. Hon har heller aldrig dragits med övervikt och hade utmärkta höfter vid ett års ålder. Fortfarande kan hon dra sig fram på magen med båda bakbenen rakt bakåt som en valp, vilket alla hennes dagar startar med, året om, i alla slags väder...
Vi är många som älskar denna hund :love: :love: . Jag, mina barn, mitt ex, hans bror och barnens farfar med sambo. Alla månar vi om vår gamla Tilda. Hoppas hon får vara med ännu ett tag och att det går fort och lätt när sista dagen kommer. Vi lär aldrig mer få en sådan underbar hund.

Är det några fler här som har gamla vovvar?

Sv: Någon mer som har en gammal hund?

Min tik tillhör nog också det äldre gänget,går in på sitt 14:e år nu,pigg och glad,slåss gärna fortfarande,leker med pinnar osv..
Fotona är från i somras
tittivanster200416.jpg

tittihuvudsida200418.jpg

Min går snart in på 12:e året. Men så mycket märks det inte. Inte vad det gäller springa, rulla och hoppa runt...Bara att hon sover djupare samt inte kastar sig upp på morgonen då man skrammlar med skålarna....allt som oftast somnar hon om så man får väcka henne då vi ska ut på morgonrundan ;-)

Min gamla dam som från början var kolsvart har numera också en massa vita/grå hårstrån.

Min Grand Danios hane är 10 år nu, vilket är riktigt gammalt för en så stor hund(han är extremt stor dessutom, 96 cm hög och 95 kilo tung) lite stel ibland när han reser sig, men när han går ut hoppar o skuttar han som att han vore unghund fortfarande ser och hör mycket bra ännu. Enda "felet" han får periodvis är prostata besvär, men inga stora sådana!
Underbart att se honom så pigg än, hoppar lätt in i bilen fortfarande dessutom :)

Han är svart( eller var svart) numera är han väldigt gråsprängd i huvudet och på bringan fast han började bli grå redan när han var 4 år.

Senast ändrad:

Oj... Så kusligt likt vår gamla Terv. Hon gick bort som 14 åring för två år sedan...

Det är verkligen charmigt med de där gråa stråna. :love:
Det jag kan se på min tik är ändå att hennes bakbensmuskler "förtvinar" men så länge hon mår bra,och kan röra sig normalt så får det vara så som det är.
Hon sover gärna länge och hör sämre,men annars är hon "still going strong"..

Bra fråga... Min syster har alltid varit enormt oengagerad i det där och jag har inte lyckats kläma fram nått av henne *grr* Men hon var också så vackert röd och inte alls så gul som så många är. Hon hade samma mängd svarta toppar, dvs det finns ju de som har betydligt mer, sen hade hon vackra eyliners vid ögonen.

Jag vet att någon tik ur kullen fick avlivas pga av sin mentalitet, men "vår" tik var totalt underbar!! Hon tävlades aldrig.

Jag PM:ar dig senare idag om jag hittar nån bild på henne på datorn hemma...

Gör gärna det..
Tyvärr är det ju ett problem i rasen vad det gäller kass mentalitet.
Denna "donna" vet dock var hon står,och gör det med "klass"..
Är korad +237p och fullcertad,så nog är hon allt en diva.. ;)
Vore jättekul med lite mera info och bilder!

Jag hade en gammal hund tills i förra veckan :cry: Han blev 10 år stendöv sen ca 7 månader. Man fick köra teckenspråk och om han inte såg en gå och hämta honom. Han var tvungen att börja gå i koppel ibland något han aldrig gjort tidigare i sitt liv!
Spaniel och badtokig som han var drabbades han av öroninflammationer och eksem och dessa gick inte att häva.
Vi hade bestämt att detta var sista hösten men i förra veckan fick han förmodligen nåt vajsing på hjärtat och sambon fick göra ett snabbt avslut...
Det senaste halvåret tycker jag att han tacklade av mer och mer, sov mycket, brydde sig inte som förr, men var fortfarande lycklig när han fick ut i skogen.
Vår förra jycke en tervuerenstik blev 13 år hon blev väldigt tjock efter en livmoderoperation vid 9 års ålder men var pigg och glad till tre veckor innan hon togs bort. Det var som en jättebrant utförsbacke hon bara halkade utför.

Jag har en 13 år gammal jaktlabbe tik. En riktig kämpe....

Hon har jagat i hela livet, som eftersökshund och fått diverse skador, allt från pinne genom tassen, blodförgiftning, rävskabb till avslitna klor... Men hon har klarat allt som ingenting.

Som 7-åring fick hon akut livmodersinflammtion, innan operation låg hennes temp på 41,4, vilket ju är väldigt högt för hund... Men hon fixade det med.

Som 10-åring blev hon påkörd av några snorungar som skulle sno vår bil, ena bakbenet skadades och numera märks det tydligt genom att hon har lite svårare med bakkärran...

Några månader senare skulle hon riva ner en skadeskjuten spetshjort och fick dennes horn rätt in i bröstkorgen, 2 cm från hjärtat.... med båda lungorna punkterade låg hon på djursjukhus i 3 veckor, kom sedan hem pigg som en lärka...

Så hon är en kämpe vår Yla, pensionerad sedan 3 år nu, but still going strong...

//E

Schäfer-tik
Blir 13 år i december, eller skulle ha blivit, har beställt avlivning på torsdag.
Hör dåligt,
ser dåligt,
och har haft 2 hjärnblödningar
Det är dags innan det blir för kallt för henne i hundgården.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 966
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 364
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka