Någon mer med barn som är/varit sängvätare?

anhe

Trådstartare
Min son är 6-år och inte i närheten av att vara torr på nätterna. Dagtid har han varit torr sedan han var två år, så där finns inga problem. Enda utvecklingen jag märkt är att han numer oftast vaknar av att det är blött i sängen. Tidigare sov han så djupt så han vaknade inte oavsett hur blött det var.

Jag får väldigt skilda budskap om hur man ska hantera det här. En del menar att man ska söka hjälp tidigt, andra vill inte att man ens ska försöka förrän om ett år eller två.

Är det någon annan som har erfarenhet av vad som gäller nuförtiden? När har era barn fått behandling? Vilken behandling? Hur har det fungerat? Behöver mer kött på benen i den här frågan.

Sv: Någon mer med barn som är/varit sängvätare?

Min ena son är tyvärr också sängvätare. Det är så jobbigt för både honom och mig!!

Han är 8 år nu och det är dags att söka hjälp. Har pratat med skolsköterskan om detta och hon tyckte bara att han skulle sluta kissa i sängen för tänk vad de andra barnen i klassen ska säga om det.

Den senaste tiden har han faktiskt varit torr flera nätter i sträck, men så kommer återfall och han är inte torr i några nätter igen. Förhoppningsvis är vändpunkten här, annars blir det rakt till läkare för det här funkar ju inte om han ska fortsätta.

Ska bli intressant att höra andras erfarenheter om det här!

Min son var sängvätare när han började ettan. Det var då som vi sökte för det.

Vi fick en elektrod som man lägger i ett trosskydd som man har i kalsongerna. Denna larmar när den blir blöt. Sonen var involverad i detta med att ställa larmet och praktiskt fixa med elektroden, han var intresserad och tyckte det var nästan roligt. Dock inte när den larmade kl 3 på natten...

Jag var mycket skeptisk, dels för att han kissade MÄNGDER, och dels för att han var i stort sett medvetslös, och gick knappt att väcka även om han kissat ner sig totalt och var kall och blöt.

Men i alla fall; Vi fick ett schema där vi skrev hur det gått på nätterna. Det blev såhär ungefär:
Natt 1: Blöt
Natt 2.Torr
Natt 3: Blöt
Natt 4: Blöt
Natt 5:Blöt
Natt 6: Torr
Natt 7: Torr

osv. tills det blev färre och färre blöta nätter och fler och fler torra. Efter 1 månad var han torr!! :) Det knepiga var att han fortsatte att vara i stort sett medvetslös på nätterna när det larmade; ÄNDÅ lärde han sig att bli torr!

Han fick heller inte dricka efter kl 18 på kvällen, och det kissades noggrant innan sängläggandet.

Ett tips; i början så var han så himpla blöt, så vi satte en blöja utanpå kalsipp och trosskydd+ elektrod, så slapp vi byta lakan och tvätta madrass så ofta.

Jag vet att det finns hormon man kan få utskriven som medicin, men detta behövdes då inte på min son.

Lycka till!

Jag är kluven till det här med blöja på nätterna. En del säger ju att det försenar att de ska bli torra, men jag vet inte. Nu slutar vi i alla fall med det tror jag, men det kommer ju bara resultera i massor av tvätt *suck*.

Min son är också mer eller mindre medvetslös på nätterna, men det kan alltså funka ändå. Det finns hopp om livet med andra ord :-)

Hejsan.

Nu är det iof länge sedan min dotter hade kissproblem på nätterna (hon är 22 nu) :)
men då fick vi hormonspray utskrivet. Hon fick det när hon fyllde 6 år. Så att hon skulle slippa problemet innan skolstarten . Om jag inte mins fel så gjorde sprayen så att hon själv började att tillverka mer av ett hormon som binder upp kisset på natten. Jag kan minnas fel eftersom det som sagt var en stund sedan.

Men vad jag vill komma till är att för henne så tog det bara ett par veckor så var hon helt torr och hade inga som helst problem med nattkiss längre. Sov gott hela nätterna och blev bra mycket lyckligare när hon slapp blöta sängar :)

För min dotter fungerade hormonsprayen jättebra och vi är båda tacksamma att vi blev erbjuden den på Vc av läkaren.

Hoppas att det löser sig för er, vad det nu än blir för form av hjälp :bow:

Ja, samma typ av medicinsk behandling finns väl fortfarande om jag förstår det hela rätt (nässpray eller tabletter). Tyvärr fungerar den ju inte alltid som det verkar. Verkar ju vara medicin eller larm att prova, vilket som passar kommer säkert visa sig.

Vi har i alla fall tid till VC, men de kan/ska inget göra utan remiss ska skickas till barnmottagningen som har 3-4 mån kötid. Vi har ju tagit upp det vid alla andra BVC kontroller (senast i våras), men då har det låtit på de läkarna som att man vill avvakta. Nu har vi flyttat, nya läkare, får se vad som gäller här.

Tack för lyckönskningarna! Någon gång ska det väl växas ifrån hoppas jag.

Vad skönt att ni fick hjälp!

Jag har en fråga till er som jag funderade på;

Hur utreder man om det är behov för hjälpmedel? Är det åldern i sig som spelar den största rollen? Eller tar man medicinska prover också?

delvis KL

Jag är kluven till det här med blöja på nätterna. En del säger ju att det försenar att de ska bli torra, men jag vet inte. Nu slutar vi i alla fall med det tror jag, men det kommer ju bara resultera i massor av tvätt *suck*.

Min son är också mer eller mindre medvetslös på nätterna, men det kan alltså funka ändå. Det finns hopp om livet med andra ord :-)

Usch ja, vår dotter kissar på sig ganska ofta även om det har blivit bra mycket bättre senaste halvåret. Hon blir 6 i december. Vi valde att ta bort blöjan vid 4 årsålder ungefär och sedan dess har vi bäddat dubbelt. dvs badlakan sedan lakan sedan plastad frotté med dubbla badlakan och sedan lakan. Kissar hon så är det bara att dra bort första lgret så har hon ett torrt lakan med lite upopsugningsreserv om hon skulle kissa igen -vilket bara hänt ett fåtal gånger. Är så skönt att slippa bädda om sängen på natten. Har även ett färdigt täcke i påslakan i garderoben att ta fram om det behövs.

Det intressanta är att sedan i våras har hon själv gått på toa och tvättat sig med tvättlapp, bytt trosor och sedan kommit och krypit ner hos oss och sovit vidare till på morgonen..(skönt för då kan vi ta det på morgonen istället för att alla sk abehöva vakna till) Tidigare blev hon ledsen och vi vaknade av att hon satt i sängen och grät...

Det enda vi är stenhårda med nu är att hon måste kissa precis innan sänggående oavsett om hon säger sig vara nödig eller inte och får hon bara sitta där en stund och slappna av så nog kan hon kissa även om hon absolut inte är det minsta kissenödig enligt egen utsago...

Min kompis har en dotter som kissar ner sig och hon har superbra lakan till dottern. Det är som ett extra lakan hon lägger under det vanliga och detta lakan suger upp allt så att man bara behöver byta själva lakanet.
Det har sparat madrassen och mycket tvätt då dom bara bever dra bort lakanet, lägga på ett nytt (+ det som suger upp) och sen kan dottern sova igen!

En lakansblöja kan man säga! :laugh:

vår äldsta dotter hade nog passerat 7-årsdagen innan hon var torr nattetid. Hennes problem var att hon inte märkte när hon kissade, hon kunde kissa så det skvalade medan hon sov...

Jag minns inte exakt hur vi gjorde, men dels så har blöjan ALDRIG varit skuldbelagd här, utan barnen har fritt kunnat välja varje kväll om de velat ha blöja eller inte.
Vi började plocka upp barnen för att kissa vid 22-23-tiden varje natt och gjorde så ett bra tag. Och till sist klarade sig nämnda dotter själv.

kl

Jag har haft 2 1/2 unge med nattkissning, vi har haft blöjor på recept från ca 5 års ålder.
Provat kissmatta som är tämligen värdelös (om den inte utvecklats) eftersom den 1: Är stenhård plast, 2: För liten. 3: Inte väcker den som pinkar utan resten av familjen inklusive husdjuren.
Anledningen till att mina pinkat på natten är att de sovit som döda, de har inte ens vaknat av att det varit blött i sängen.
Vi har använt blöja utan diskussioner, när de blivit äldre har de fått Minerin-spray/tabletter sedan de konstaterats att de inte har haft något mekaniskt fel.
Om det sen varit Minirinet eller mognad som gjort att det blivit bättre vet jag inte.
Länge efter att de blivit torra har de velat ha sitt Minirin de gånger de sovit borta av rädsla för att göra bort sig och det har jag låtit dem få.
Oftast är det ju helt och hållet en mognadsfråga men det blir jobbigare när de kommer till åldern då det är poppis med utflykter/hajker och sova-över-hos-kompis.
Det är det blir ett handikapp.

Vad skönt att ni fick hjälp!

Jag har en fråga till er som jag funderade på;

Hur utreder man om det är behov för hjälpmedel? Är det åldern i sig som spelar den största rollen? Eller tar man medicinska prover också?

Jag har för mig att det var just en viss ålder som gjorde att det kategoriserades som just sängvätning. Minns dock inte vilken ålder det var, men det kan vara skolstart. Sen fick man svara på dn enkät och träffa en läkare. Men jag minns inte riktigt gången i det hela längre, bara att det gick mycket bättre än jag trodde med kisse-larmet.

Jag tror inte att det togs provet i alla fall.

Min kompis har en dotter som kissar ner sig och hon har superbra lakan till dottern. Det är som ett extra lakan hon lägger under det vanliga och detta lakan suger upp allt så att man bara behöver byta själva lakanet.
Det har sparat madrassen och mycket tvätt då dom bara bever dra bort lakanet, lägga på ett nytt (+ det som suger upp) och sen kan dottern sova igen!

En lakansblöja kan man säga! :laugh:

Såna har jag utskrivna från landstinget, fast jag lägger dem uppe på lakanet, så då är det oftast bara påslakanet som behöver bytas (eftersom han trasslar in sig i det varenda natt). De är suveräna i alla fall.

Har en son på sex år som inte heller är i närheten att vara torr om nätterna....han har varit torr på dagarna sedan två o ett halvt års ålder på dagarna.... vår Bvc sköterska som är helt kanon, säger att det inte är något att bekymra sig för att det är ett hormon i kroppen som måste komma igång o tillverkas för att sänka urinproduktionen på natten.

Vi försöker att inte dricka något efter 18, kissa noga innan läggdags. Vänta med att ta på blöjan tills vi går o lägger oss (han har blivit lite bekväm o kissar i blöjan redan innan han somnar annars...)

Han kan kissa ner hela sig o vara blöt både på pyjamas o täcke mm utan att ens vakna...m a o också halvt medvetslös...:) Känns jättetråkigt för sonen börjar ju prata om att sova över hos nån kompis eller ha en kompis som sover över, o det e inte lätt när man har blöja på natten- trådkapning- hur har ni andra löst såna problem?

Vi väntade helt enkelt med övernattning hos kompis tills behovet av nattblöja var borta.

*kl*

Igår fick vi i alla fall remiss till barnmottagningen. Men jag fick frågan om vi hade testat regelbundna kissrutiner på dagarna, typ varannan timme. Nej sa jag, det är ju aldrig någon som bryr sig om problemet, så vi har inte fått några instruktioner what so ever :devil:

Men, är det någon som provat det? Fungerar det? Hur kan rutinerna på dagarna förändra natten, det är ju inte så att han har några problem på dagarna.

I övrigt rullar det på, han kissar två gånger per natt oftast, en gång vid tiotiden, och en gång på morgonsidan. Nu när skolan är i full gång är han tröttare, och vaknar inte överhuvudtaget, oavsett hur blött det är *suck*

Tar upp min gamla tråd igen och hoppas någon har provat andra metoder innan rent medicinska åtgärder. Nyfiken på om det finns något som fungerar/förbättrar läget, tänker speciellt på det här med regelbunda toabesök under dagen.

Sonen kissar tre gånger per natt för tillfället har jag märkt, vid kring kl 22 - 02 -05/06, så ibland lyckas vi undvika första gången genom att ta upp honom innan vi går och lägger oss, och sista gången om han vaknar/blir väckt innan han hinner kissa. Ingen ljusning i sikte alltså. Jag blir jättetrött av att kliva upp och bädda om minst en gång per natt. Tvättar ju sängkläderna (åtminstone täcket) i varje fall en omgång per dag. Ibland behöver vi tvätta både lakan, plastad frotté, kudde, örngott och täcke + påslakan, om det kommit riktigt mycket kiss i sängen, detta trots madrasskydden. Landstinget försökte få det till att jag skulle klara mig på tre tvättbara madrasskydd. Jag bara skrattade och sa att då kan jag lika gärna klara mig själv utan hjälp från landstinget, med enbart plastad frotté, förklarade hur mönstret är, och då fick jag igenom nya engångsmadrasskydd i alla fall. Remissen till barnmottagningen kommer nog dröja till framåt våren, extremt lång kö där. Ska bli intressant att se om de har något nytt att komma med.

Tvivlar på att sonen vill börja med blöja igen, nu när han är "stor" och har slutat, dessutom så räckte de ju oftast inte till, så mängden tvätt blir nog marginellt mindre. Möjligen skulle vi få sova lite mer ostört?

Varför inte söka för det? Det finns ju hjälp att få.

Min son blev som sagt torr på ca 1 månad.
Det var väldigt skönt för oss föräldrar som tvättat sängkläder var och varannan dag, Men det var framför allt en seger för min son att kunna kontrollera sin blåsa.

Varför inte söka för det? Det finns ju hjälp att få.

Jag har skrivit både i ursprungsinlägget tror jag, och det inlägg du svarade på, att jag väntar på remiss från barnmottagningen. Jag har alltså sökt hjälp. Jag har dessutom försökt söka hjälp flera gånger tidigare, men vägrats eftersom alla alltid tyckt att sonen varit för ung. Men jag var nyfiken på om det finns andra metoder att prova, i väntan på remissvaret, metoder som de ändå kommer vilja att vi provar innan medicinska åtgärder vidtas. På det viset kan jag ju vara bättre förberedd när vi väl får tiden hos barnmottagningen.

OK, jag förstår. Lästa fort och slarvigt, ber om ursäkt för det.

Jag tycker det verkar vansinnigt att det tar så lång tid för remiss. Kan man söka privat?

Önskar er lycka till, fler tips har jag inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka