någon mer här?

S

sanni

Som har erfarenhet av att ta hand om hästar som har blivit misskötta största delen av sitt liv?
Har två taraber som hela sitt liv gått på en gård, grimmorna var fastvuxna nästan på dom, hovarna långa så dom kunde inte gå, magra, hemska hagar, varit ohanterade i 7 och 8 år...så fölträning där först..

Har nu kommit en bit med dem, den ena rids lite, och den andra har precis påbörjat detta med.
Det jag kan känna är att dom är känsligare än en "vanlig" unghäst, men ändå stabilare i psyke och mer balans. Den en är väldigt känslig och kan sätt sig upp mot folk han ej har förtroende för vilket inte är så kul.. har haft fajt med han tills han förstod att jag bestämde. Hur ska jag få han att förstå att han ska lyssna på andra oxå?

Är det någon som har tips att komma med? Någon erfarenhet att dela med sig om att utbilda hästar som börjar att hanteras sent?

Tack på förhand!
:bow:

Sv: någon mer här?

Hej:) jag har hållt på endl med "problemhästar" som alla kallar dom. Endel knappt hanterade. .:/ försök att ha rörelse i stallet, alltså. även om hästen såklart är din så ska hästen respektera att det kan komma andra och hålla på med den. ha gärna olika personer med dig så lär han sej respektera och lyssna på dom . man kanske inte ska skicka in dom dit själva direkt. men ha nån med dej när ni håller på med hästarna osv. så det inte bara är du som han blir van vid och litar på :) . kan erkänna att stackars morfar har fått utstå endel där;) köpte mig en ponny. som skulle vara jätte snäll :mad: men när han kom hem till oss så gick han inte leda, inte lasta, inte sadla eller tränsa, inte rida i skritt utan bock och bakut, inte ha upp bunden, han stegra när han skoddes och han . ja han var verkligen inte värd mer än slaktpriset ibland. Att få ordning på honom hade jag ladrig klarat utan underbara kompisar osv som har gjälpt mig att bygga upp hans respekt och självförtroende :)

Jag fick ett 14 årigt varmblod som inte var skött på det bästa sättet om man säger så. Han skulle vara "galen" men med honom visade det sig att han bara var rädd. Jag tog det extremt lungt med ridningen under det första året tog vi bara skogspromenader och gjorde "vardagssaker", vilket gjorde att han slappnade av mer och mer och tillslut betedde sig nästen som en hund.
Det är nog svårare om man har en häst som "testar" istället- men jag tror att är man bara konsekvent så löser nog sig det mesta med tiden. Det viktiga är nog att inte ha för bråttom- är hästen dåligt hanterad i 8 år så kan man inte förvänta sig snabba underverk- utan man måste låta det ta tid. Det har man nog igen i slutändan.

Vad är tarab för korsning?

(:o eller är det bara en felskrivning?)

anja skrev:
Vad är tarab för korsning?

(:o eller är det bara en felskrivning?)

hehe tänkte inte på att alla inte vet vad en tarab är för något,...:o
det är en korsning mellan arab och travare!

Min eeena dröm är att när vi flyttat till en gård, "rädda" en misskött häst, vinna dess förtroende och bli dess bästa kompis för livet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 902
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 201
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar