Någon med Prakt rosella??

M

martina

Hej ska kanske bli med fågel om nonon månad eller så. Så nu letar jag febrilt efter info om Parakit fågeln Prakt rosella.
Hittar ingen information så berätta gärna om foder skötsel mm mm.

MVH Martina

Är du medveten om att rosellor brukar sägas vara olämpliga som sällskapsfåglar? (men du kanske ska ha voljärfåglar vem vet) Detta pga att de är mkt svåra att få tama och nypiga/bitiga. Har dock inte egen erfarenhet av just rosellot men många med lång erfarenhet säger just detta att rosellor inte passar som sällskapsfåglar.

Om du vill ha en färggrann sällskapsfågel finns det många olika parakiter och papegojor att välja mellan som är bättre lämpade. Kanske kakarikin är ett bra val (finns förutom de gröna även en gul variant)

Hej hej.

Nej jag visste inte att det inte är en lämplig sälskaps fågel. Till saken hör att jag ska ta över honom eftersom kompisen ska börja studera, så jag är inte intresserad av att köpa en annan fågel utan blir helt enkelt med fågel. Då för att göra det bästa av situatinen vill jag vara förberädd innan han kommer.

Vad är voljär fåglar??

MVH

Voljärfåglar är helt enkelt fåglar som passar bäst av att leva i en voljär (stor bur med mkt flygutrymme) med partner/flock och pga olika orsaker kanske inte är särskilt lämplig att ha som sällskapsfågel.

Heii :bump:
Jag skulle föreslå en Nymfparakit!
Jag har själv en sådan (inte så tam)
De sjunger väldigt fint tycker jag! Och det är en trevlig liten fågel som gör en sälskap. Men annars så skulle jag också föreslå en eller två undulater kanske..!?
Kramar :banana:

Saken är den att jag inte letar efter fågel utan att jag helt enkelt blir med fågel. :D

Så ingen valmöjlighet här inte :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 057
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka