Någon med Mudi ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare AnnaHo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 634
A

AnnaHo

Dela med er av era erfarenheter av rasen. :bow:

Kikade på rasen för några år sedan, då blev det ingen (av en massa olika anledningar), men nu har jag börjat titta på den igen och vill veta ALLT.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Någon med Mudi ?

Nu tror jag det är ganska tomt med mudi på detta forum, men jag hänkar på dig. Fullkommligt älskar denna ras och den ligger på min "ska ha haft innan jag dör" lista :D

Jag vill också veta!^^ Jag har fått för mig att det är en hund som inte fäller? Stämmer det?:s

Känner ingen Mudi, men däremot en pumi och har träffat två puli vid några tillfällen :p De är ju iaf närbesläktade... Pumin är en en av de trevligaste hundar jag träffat :love:

Jag håller med, om en Mudi har det underbara utseendet och Pumins temprament borde det vara världens hund :love:

Jag har själv ingen mudi men en som brukar träna mig och hunden ibland har en mudi. Den är lydnadschampion och jag tror hon har tävlat med den i sm i lydnad. En mycket duktig hund.

Vi hade en tillfälligt för några år sen. En riktig arbetsnarkoman, envis som en åsna och hade ett ganska hett temperament.
Grannen har en sådan också, och hon verkar va rätt lugn och sansad, men det kan bero på att dom tränar rätt flitigt.

Inget jag skulle skaffa som ren sällskapshund.

tänkte precis skriva att det finns en tjej/kvinna i skåne som åker runt på lite lydnadstävlingar ibland med sin mudi. det kanske är samma?

Har du tips på några bra uppfödare.(var kom din ifrån)

Här skulle den få arbeta med kossorna och träna bruks, lydnad och ev agility.

jag har ingen som helst koll på uppfödare inom den rasen.

Det var mamma som hade hand om hunden, men tror hon kom från Wulcanos.

Jag gjorde ett arbete om rasen för ett tag sedan, och då fanns det bara en uppfödare i sverige. Men kika in på SKKoch kolla om det finns fler idag..

Ja det kan nog vara hon då hon tidigare tävlade flitigt med hunden i höga klasser. Jag har för mig att hon har ett lydnadschampionat på hunden dessutom om jag inte minns fel. Hunden är dock äldre nu och jag tror inte hon tävlar med den längre.

Jag känner ett par med Mudi och vad jag har förstått så är det väldigt krävande hundar som lätt blir stressade och "griniga" om dom inte aktiveras. Ingen ras jag skulle vilja ha öht. Ganska skarpa och lite opålitliga.

Kl:

Några släktingar till mig har en Mudi. En mycket opålitlig hund måste jag säga. Endast ägarna fick hantera hunden. Kom någon okänd för nära så högg den. Den accepterade barnen i familjen så länge de ignorerade hunden. Om detta är vanligt inom rasen eller denna hund är ett undantag vet jag ej.

:)Hejsan.
:)
Jag och min man har en Muditik här hemma på gården.
Själv är jag inte så där vidare bra på och beskriva hur en Mudi är kroppsligt byggd och exteriört då jag är mer en katt och häst person.
Men till psyket och personligheten är Mudin bara sååå:love:.
Lilla tjejen på 1½år är väldigt pratig av sig...mumlar och skäller en del gör hon med. Ger alltid svar på tal.
Mycket arbetsvillig. Lite som en arbetsnarkoman, är väldigt pigg på och jobba, lilla tjejen här hemma tycker väldigt mycket om och få följa med när matte åker iväg med hästen ihästtransporten. Till skogen och få följa med på en tur.
Lilla tjejen kan bli ganska grining som en liten surkärring på andra hundar om dom kommer och stör när det gosas.
Vissa dagar om hon inte blivit rikligt motionerad så märker man att hon är väldigt livlig den dagen.
Just nu för tillfället kommer jag inte på något mer...men jag berättar gärna mer...annars kan jag få maken till att berätta en del om rasen då han är mer kunnig inom denna ras så kan jag skriva ner det i denna tråden. Om så önskas.
Mvh Xoya

Hej!

Såg denna tråd nu ikväll. Men kunde inte låta bli att skriva lite trots att det är en ganska "gammal" tråd :)

Jag har en helt underbar muditik som heter Indra. Hon är inte riktigt som andra mudisar för hon är supersocial!! Och jag menar det, hon älskar ALLA människor...

Idag finns det några kennlar, min indra kommer från Eva Brauer i Österfärnebo som jag tycker har dom snyggaste och trevligaste mudisarna i landet. Dessutom så måste jag säga att hennes hundar är tystare än andra:D. Hur det kommer sig vet jag inte men jag har sett och träffat många mudisar på Svk FUR specialer mm.

Kommer inte på mer just nu, men är det något någon undrar över så fråga gärna:) Vet inte hur ofta jag kommer kolla in här så maila gärna :)

Mvh
Mia

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 295
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 777
Senast: Puffindog
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka