någon med en töltande häst

S

sucka

Jag har börjat med AR rätt nyligen, har bara hållt på i ca åtta veckor och har tagit 4 lektioner. Tränaren jag rider för har inte så stor erfarenhet av tölthästar och därför frågar jag här, hur ska jag göra i början med tölten?

Jag har fått rida ganska mycket med längre tyglar så att han får hitta sin egen neutrala form, och det bör jag även göra i tölten, som jag förstår det? Problemet är att han blir travtaktig när han får gå lång, kan även bli passtaktig. Så finns det någon som har hållt på mycket med islandshästar och kan berätta hur ni gick till väga?
 
Sv: någon med en töltande häst

Om jag va du skulle jag släppa tölten ett tag...åtta veckor är inte speciellt lång tid om man ska ställa om sig till ett nytt sätt att tänka, varken för dig eller din häst (vet inte hur du red förut...;) ) Avvakta tills det känns stadigt och avslappnat i de andra gångarterna, så brukar det gå lättare att få en bra tölt sen. Kanske inte det roligaste sättet, för man vill ju tölta hela tiden - det e ju den härligaste gångarten...:D Men det har funkat för mig när jag har tränat efter detta koncept, så det e mitt råd...lycka till!
 
Sv: någon med en töltande häst

Det finns ganska många som tränar AR med islandshästar. Någon av dem borde ha bra svar till dig.
 
Sv: någon med en töltande häst

Det beror på hur seriös du vill vara med din AR.
Om man skall vara riktigt noga så kommer tölten ungefär efter piaffen och före galoppen i utbildningen.
Eller t.o.m efter galoppen.

Jag har väntat mycket länge med tölten.
Flera år.
5 år som mest med en häst.
 
Sv: någon med en töltande häst

Fast att det tar emot att inse det så kommer man till slut till insikten att dressyr i alla form inte har med tölt att göra........
Lägg ner tölten så får du snabbare resultat i form av en starkare häst.
 
Sv: någon med en töltande häst

Jag tränade mitt islandssto i AR i drygt två år, innan hon tyvärr blev skadad och jag tvingades att ta bort henne.

Freyja hade lite problem med passtakt i tölten innan vi började med AR, och eftersom jag ville träna upp allt från början, så släppte jag tölten helt i ungefär ett år. Ibland om hon själv bjöd tilldet lät jag henne ta några töltsteg om hon bra sig i en bra form, men detta var ungefär efter 8 månader, så hon kunde bära sig rätt i skritt och trav och jag hade påbörjat galopparbetet. Så fort jag kände en antydan till att hon skulle slinka ur form, så slutade jag.

Efter ett drygt år började vi med lite träning av halva steg, och jag lärde henne vinkla bäckenet ordentligt. I samband med det valde jag att ta fram tölten igen, eftersom hon var så villig till det. Då tränade jag den mycket för hand till en början och det blev väldigt bra!

Jag tränade lite för Katrin Wallberg, och hon menar att man inte kan ta fram tölten förän efter piaffen om man vill kunna åstadkomma en riktig piaff. Samlingsgraden är den samma, men om hästen väl lärt sig tölt så har den svårare för piaffen. Jag kom aldrig så långt så att jag kunde få freyja att sätta sig i en riktig piaff, bortsett från några steg, men jag tror att allt går om man är konsekvent och vet vad man sysslar med.

Mitt råd är dock ändå att lägga tölten på hyllan ett tag och jobba med formen och bärigheten i skritt och trav först. Det är mycket svårt att få till tölten så att den blir helt 100% enligt AR, men om man ändå vill behålla tölten, så får man ju jobba på att den blir så bra som möjligt!

Lycka till!
 
Sv: någon med en töltande häst

Jättesvår fråga. Jag tränar enligt AR med min islandshäst och funderar mycket i dessa termer. Jag har ju islandshäst och vill gäna tölta. Har lagt tölten på hyllan i kanske ett och ett halvt år, och nu startat igen. Har nu ridit för islandstränare men jag tycker att det är så förtvivlat tråkigt. Alltså, jag tycker inte att själva töltandet är tråkigt, det är snarare underbart, däremot det sätt jag tydligen ska träna på. Efter att ha ridit enligt AR i ca två år, och uppskattat omväxlingen så tycker jag att det är trist att träna tölt varv efter varv. Ifall någon har ett bra tips på hur jag kan träna, så mottages det tacksamt.

Traven tränade jag in från marken först, och senare genom att hoppa av efter ett-två travsteg, som sen utökades till ett kvarts varv på volten, ett halvt varv, osv. Nu kan vi rida öppna i trav och även sluta bra dagar. Min plan var att göra likadant med tölten, men jag vet inte om det funkar. Jag vet heller inte om det hade varit lättare att hålla igång tölten hela tiden, nu har jag väldigt svårt att förklara när jag vill ha tölt och när jag vill ha trav.

Klarar däremot så smått att tölta från marken.

Ja, det här var ju inget bra tips, istället blev det fler frågor. Förlåt :bow: .

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Intressant fråga!
Har själv islandshästar och jag har inte ens börjat tölträna ( de reds in för 2 år se oh riktades in på AR) och nu vill jag inget annat än att sitta där i en underbar och bärande TRAV:)
Tölten är ju en samlande form som kommer in senare i livet, med styrka och viljan....men det säger ju verkligen emot dessa turridningshästar, eller att man lämnar in sin unghäst på inridning och då ska hästen kunna "tölta", jovisst men hur snyggt är det med underhals och sänkt rygg:crazy:

Nä, då får jag väl vänta tills de är starka nog och kan piaff...då behöver jag inte ha tölten hängandes över mig..PHU!

Har en 4 åring nu som älskar att passa, men han jobbas för att bara kunna trava och jag försöker få honom att släppa passen helt, han går bättre och har slutat passgånga i skritten....men undrar om man kan plocka fram passen sen???
 
Sv: någon med en töltande häst

Jag funderar och funderar. Jag har ridit "islandskurs" ihop med flera duktiga unga tjejer, de är banne mig helt fantastiska i sin ridning. Jag ligger långt efter, i varje fall då det gäller islandsridningen. Däremot är jag stolt över just min femgångares trav, den har så smått börjat bli bärig och användbar. Jag är stolt över hur vi kan starta i traven, att vi börjar få energi i skolorna både i skritt och trav, att han lyssnar på mig och att jag lyssnar på honom. Det börjar banne mig kännas som att sitta på en rejäl rygg och med bakben som då och då lyfter oss upp (svår känsla att förklara).

Jag tycker att det verkar som att min häst har himla kul också, han är med mig vareviga sekund. När vi tränar enligt islandstäning liksom dör han. Han har skittrist och verkar mest undra vad vi håller på med.
Tog också beslutet att lägga tölten på hyllan ett tag, och har nu börjat igen så smått, men vet inte alls om det var rätt sätt att tänka. Kanske skulle vi hållt igång tölten hela tiden, vem vet.

Hrannar, hur blev du övertygad om ditt sätt att träna? Har du fler hästar som du tränat så här? Jag är så jäkla ifrågasättande hela tiden, skulle tycka det var underbart att vila i någon sorts övertygelse ett slag.

Vill tillägga att det ju finns islandsryttare som är helt otroliga. De är känsliga, sitter som gudar och gudinnor, rider lösgjorda hästar och har otroligt bäriga hästar. Många av dem jag red kurs med är fantastiska. Men sättet att rida känns på något vis inte som min väg, jag är nog inte duktig nog. Då jag rider enligt AR får jag mer hjälp med sits och hjälper, och så verkar min häst tycka att det är myckte roligare. Är jag galen?

OA
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: någon med en töltande häst

Hrannar skrev:
Har en 4 åring nu som älskar att passa, men han jobbas för att bara kunna trava och jag försöker få honom att släppa passen helt, han går bättre och har slutat passgånga i skritten....men undrar om man kan plocka fram passen sen???
Jodå, passen finns alltid där.

Mitt 5års-projekt gick bara i pass i alla tempon innan jag red in honom.
Och nu så har han jättefin och bärig trav, även i hagen.
Det är bara att jobba på.
Jag kan utan vidare lägga honom i pass.
Men det tar ett par dagar att samla ihop det som faller isär av det.
 
Sv: någon med en töltande häst

Hrannar, hur blev du övertygad om ditt sätt att träna? Har du fler hästar som du tränat så här? Jag är så jäkla ifrågasättande hela tiden, skulle tycka det var underbart att vila i någon sorts övertygelse ett slag

Har 4 isisar hemma, två är 4 år och där lägger jag mycket vikt på skritt, trav , galopp på longen, samt tömkörning för konditionen då jag inte rider dem.
Den ena har jag hållt på med nu i ett halvår och tycker att javisst får jag resultat, hästen kan skritta, trava och galoppera...men pass/ tölt har jag nästan "tagit väck"...men det känns som att de går "rent" och inte får inslag av annat som kan förstöra eller bidra till att de skulle spänna sig.
Känns som att passen och tölten blir ett stressmoment då de inte kan bära sig korrekt i dem gångarterna.

Denna 4 åring som jag fick hem för 1 månad sen passade hela tiden, i skritten osv...men nu när jag varit på honom att "trava" enbart har han börjat röra sig mycket bättre, och det roliga är att han kan BÄRA sig själv men passen förstör för honom just nu.

Sen har jag 9 åringen som blev inriden sent men som jag haftb stora problem me, hon har en vilja som få och verkligen en tävlingshäst som sina föräldrar, där har jag tränat och tränat att få till traven...på longen går hon i bärig trav och sträcker ut...från ryggen börjar hon släppa och jag känner att snart är vi där vi ska vara...galoppen är full ös för mycket spring.( precis som sin mamma som var mycket HET och TEMPERAMENTSFULL)
Hon var OMÖJLIG att böja, och skulle hon ridits på islandshäst vis skulle hpon blivet ännu hetsigare...nu kan jag rida böjd rakt fram, öppna och sluta, dock ännu inte i traven.

Men det märks som du säger att hon tycker det är roligare med AR träning på banan och även ute än fort rakt fram som stressar upp henne.

Men visst kankse nån "elit ryttare" skulle uppnå detta med lösgjordhet utan AR..men då tror jag garanterat att det skulle varit mycket tyglar och osv för att "hålla ihop henne", mitt mål är att hon ska själv balansera upp sig och våga själv.

Och visst finns det duktiga islandshäst ryttare, men jag tror att de börjat rida sina hästar mer på volt och mer böjövningar för att få dem att slappna av....tror jag.
Så lite AR är nog inblandad.
 
Sv: någon med en töltande häst

Låter kanon!
Då behöver jag inte vara orolig, ifall han säljs och ska tävlas så måste man kunna plocka fram passen...men för min del så behövs den aldrig:angel: Jag vet, varför skaffa isis då....jäkligt bra fråga alltså:confused:
 
Sv: någon med en töltande häst

Håller med dig. Tölt är underbart men för mig så är rida för islandstränare och tölta =förstöra allt förtroende man skapat mellan sig och hästen....
Jag har en 3 åring som jag ska rida in nu och jag vill verkligen göra henne till en TOPPHÄST, men jag vägrar rida för islandstränare... Svår situation...
 
Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Håller med dig. Tölt är underbart men för mig så är rida för islandstränare och tölta =förstöra allt förtroende man skapat mellan sig och hästen....
Jag har en 3 åring som jag ska rida in nu och jag vill verkligen göra henne till en TOPPHÄST, men jag vägrar rida för islandstränare... Svår situation...

Du är ju en erfaren kvinnischa, har du funderat över hur du ska gå tillväga? Även jag är ju numera med unghäst, fast hon är kvar på Island till i höst. Men sen...

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Jo, så är det såklart. Att många av eliten åtminstonde är inspirerade av bitar inom klassisk ridning. Jag tror att Eyjolfur gjort mycket för islandsridningen, han tar ju till sig godbitar ur massor av olika ridstilar. Dessutom är han kunnig nog att få till det till en bra mix. Han är förövrigt den islandstränare jag tycker det har varit rikigt roligt att rida för. Och som inte min häst blivit ledsen av.

Flera islandsryttare skaffar sig ju lusitanos och PRE för att utveckla de klassiska lustarna och rider sina isisar mer traditionellt.

Men annars kommer jag nog att hålla mig till min AR-tränare som jag tycker är helt suvve, trots att det kanske inte tar oss ut på tävlingsbanorna eller så. Men det vi lärt oss av henne på två år är så otroligt mycket. Dessutom har min häst fått massor av muskler och en bärighet som finns med ut i hagen.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

Men annars kommer jag nog att hålla mig till min AR-tränare som jag tycker är helt suvve, trots att det kanske inte tar oss ut på tävlingsbanorna eller så. Men det vi lärt oss av henne på två år är så otroligt mycket. Dessutom har min häst fått massor av muskler och en bärighet som finns med ut i hagen.

Låter HÄRLIGT!
Och det är verkligen nåt att vara stolt över:)
 
Sv: någon med en töltande häst

Ingen aning om hur man gör med det där sista.
att lära dem 4 gångarter och att bära sig är ingen konst eller klyddigt men att få till det tävlingsmässigt, det blir knepigt.....
 
Sv: någon med en töltande häst

Djurjouren skrev:
Håller med dig. Tölt är underbart men för mig så är rida för islandstränare och tölta =förstöra allt förtroende man skapat mellan sig och hästen....
Jag har en 3 åring som jag ska rida in nu och jag vill verkligen göra henne till en TOPPHÄST, men jag vägrar rida för islandstränare... Svår situation...



Kan inte uttala mig om islandshästar och tränare för dem, men har fått denna uppfattningen kring Pasos också, i Paso-världen.

Visst, krakarna har fler än tre gångarter - och jag har kollat in diskussionerna, så jag vet vilken reaktion det kommer bli på min *atombombs* fråga "Men hur får jag kraken att INTE börja med sina andra gångarter!?" De kommer ta fram vitlöken och hålla upp den med en gång Vik hädan! :-)

Det var en fråga med en som inte ens vågade låta sin Paso hoppa, för att göra annat än rida den latinamerikanska stilen och deras specialla gångarter på dem, är lite av helgerån. :-)
 
Sv: någon med en töltande häst

Egentligen tror jag att det svåra är för ryttaren att särskilja gångarterna i sin egen kropp och så att försöka berätta för hästen vad man vill. För den kan troligen alla gångarterna, det är ihop det blir svårt. Jag har t ex fått rådet att sitta mer bakåt för att tölta, men vad sjutton, då samlar sig min häst, i vilken gångart vi nu än håller på i. Håller på för fullt att försöka lära mig hitta skrittakten och sedan öka den till tölttakt då jag vill tölta och att rida i travtakt då jag vill trava. Dessutom säger jag faktiskt "tölt" eller "trav" för att koppla ihop det hela. Och försöker göra några små tygelhjälper också, men har ingen kläm på dem. Allt detta med små hjälper som inte syns, typ tänka. Not easy, men hur sjutton ska jag annars göra. Det här är det enda sättet jag kan komma på.

Jag kan i varje fall tala om för min häst att jag vill ha trav, det tog över ett år att få till det, så att inga andra gångarter blandades in. Nu ska vi börja med tölt.

OA
 
Sv: någon med en töltande häst

PAC skrev:
"Men hur får jag kraken att INTE börja med sina andra gångarter!?"
Det är en fråga om god och precissionsartad ridning.
Och själva kärnan i gångartsridning.

Hur gör man för att rida just de gångarter som man vill rida?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp